اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر بوستان ترافیک تشریح کرد

آشنایی با فوت ‌و فن و قوانین ترافیکی

چند سالی است که بوستان جدیدی با رویکرد آموزشی به نام «بوستان آموزش ترافیک» در کنار 130 بوستان شهرری جای خود را باز کرده است.

آشنایی با فوت ‌و فن و قوانین ترافیکی

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، در حال حاضر بیش از 130 بوستان بزرگ و کوچک محلی در گوشه و کنار منطقه 20 ساخته و تجهیز شده است که علاوه بر تلطیف هوا و ایجاد پاتوقی برای شهروندان، سبب شده تا جنوبی‌ترین منطقه شهر تهران رکورددار سرانه فضای سبز پایتخت شود.

اما در این میان چند سالی است که بوستان جدیدی با رویکرد آموزشی به نام «بوستان آموزش ترافیک» جای خود را در میان بوستان‌های منطقه باز کرده است که اگر از حق نگذریم، در ترویج فرهنگ صحیح ترافیک در میان شهروندان به‌ویژه کودکان و نوجوانان منطقه تاثیر چشمگیری داشته است.

در طول این هفته کارشناسان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران میهمان بوستان آموزش ترافیک شهرداری منطقه 20 شدند و از کارگاه‌های آموزشی تئوری و سایت آموزش ترافیک بوستان عملی بازدید کردند.

در طول بازدید کارشناسان سازمان حمل و نقل و ترافیک از این بوستان گفت‌وگوی کوتاهی با مدیر بوستان آموزش ترافیک انجام داده‌ایم که خواندن آن فرصت بیشتری را برای آشنایی با فلسفه راه‌اندازی بوستان و ظرفیت‌های آموزشی آن فراهم می‌کند.

بوستان آموزش ترافیک منطقه 20 به‌عنوان نخستین مجری و میزبان طرح جامع آموزش ترافیک در میان مناطق شهر تهران شناخته شده است که با اجرای برنامه‌های آموزشی در این بوستان می‌توان به نهادینه کردن فرهنگ ترافیک در میان شهروندان منطقه چشم امید بست.

رضا تبریزی، مدیر بوستان آموزش ترافیک با اشاره به وجه تمایز بوستان آموزش ترافیک منطقه 20 با سایر مناطق شهر تهران گفت: همان‌طور که می‌دانید فلسفه تاسیس بوستان‌های آموزش ترافیک بر مبنای آگاه‌بخشی شهروندان به‌ویژه کودکان با مفاهیم ترافیکی بوده است و اکنون در همه بوستان‌های آموزش ترافیک مناطق، فعالیت آموزش عمومی و یکسانی در حال اجراست و منطقه 20 تنها منطقه‌ای است که علاوه بر فعالیت‌های معمول با ترسیم سند راهبردی بلند مدت در قالب طرح جامع ترافیک سعی دارد فرهنگ صحیح رفتارهای ترافیکی را به‌طور اصولی و مدیریت شده برای گروه سنی خاصی ارائه دهد که نوپا بودن و پراهمیت بودن این طرح سبب شده تا بوستان آموزش ترافیک منطقه 20 به‌عنوان بوستان پیشگام شهر تهران شناخته شود.

مدیر آموزش بوستان ترافیک در ادامه افزود: بر اساس تجربه‌ای که در طول فعالیت در عرصه آموزش کسب کرده‌ایم، به این باور رسیده‌ایم که کودکان مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی شهر محسوب می‌شوند که آموزش و توانمندسازی آن‌ها از سنین کودکی می‌تواند منجر به فرهنگ‌سازی مقوله‌های مهم شهروندی در سنین بزرگسالی و ترویج این مفاهیم در میان سایر شهروندان شود.

از این‌رو با توجه به بررسی معضلات و چالش‌های ترافیکی منطقه با همکاری گروه پیشروان خلاق و مساعدت معاونت ترافیک منطقه بسته آموزشی جدیدی در قالب طرح جامع ترافیک طراحی کرده‌ایم که طی برنامه‌ای مدون و بلندمدت دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را تحت آموزش قرار می‌دهد.

هدف اصلی از اجرای این طرح پرورش نسلی است که به خوبی با مفاهیم ترافیکی و ایمنی آشنا هستند و خود را به رعایت قانون ملزم می‌دانند. 

تبریزی با معرفی ظرفیت‌های آموزشی این مرکز گفت: در بوستان آموزش ترافیک، کارگاه هنر و خلاقیت، آمفی‌تئاتر، کارگاه‌های مختلف آموزش تئوری، اجرای نمایش، مسابقات ترافیکی و آموزش قوانین رانندگی به‌صورت عملی برگزار می‌شود که دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان از این برنامه‌های آموزشی بهره‌مند می‌شوند.

بر اساس چشم‌اندازی که برای طرح جامع ترافیک تعریف شده است برای هر پایه آموزشی مقطع ابتدایی 9 ساعت کلاس آموزشی پیش‌بینی شده است که دانش‌آموزان پس از پشت سر گذاشتن مقطع ابتدایی 54 ساعت آموزش جامع و مفید به‌عنوان یک سابقه ترافیکی در پرونده خود دارند که با توجه به استمرار مطالب و دسته‌بندی صحیح مفاهیم ترافیکی انتظار می‌رود که این آموزه‌ها در ذهن این گروه فرهنگ‌سازی شود و این افراد به عنوان پیشگامان ترافیکی شهر این فرهنگ را به اقشار دیگر جامعه نیز تسری دهند.

از همیاری پلیس تا ترافیک یار ...

تاکنون دوره‌های آموزشی متعددی در قالب همیار پلیس، ترافیک یار، پلیس مدرسه و ... از سوی ارگان‌های مختلف به اجرا در آمده است که هر کدام از این طرح‌ها تا حدودی در نهادینه کردن فرهنگ ترافیک در میان کودکان و خانواده‌ها تاثیرگذار بوده‌اند.

مدیر بوستان آموزش ترافیک شهرداری منطقه 20 با اشاره به این موضوع گفت: بر اساس مطالعات انجام شده و آمار به‌دست آمده مهم‌ترین مشکلات ترافیکی شهر از عدم آشنایی شهروندان با قوانین سرچشمه می‌گیرد.

ما در جامعه مثلثی داریم به نام مثلث ترافیکی که یک راس آن مهندسی ترافیکی، راس دیگر اعمال قانون و راس سوم به آموزش ترافیک اختصاص دارد.

در خصوص مهندسی ترافیک شهرداری‌ها وارد عمل شده‌اند و تاکنون اقدامات مناسبی در این زمینه به اجرا درآورده‌اند. در مورد اعمال قانون نیز پلیس راهور مدیریت این راس از مثلث را برعهده داشته است، اما برای مقوله آموزش تاکنون هیچ ارگان خاصی به‌طور تخصصی وارد عمل نشده و درصد قابل توجهی از برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت و مقطعی بوده که خیلی زود تاثیر خود را از دست داده است، به همین‌ منظور با توجه به مطالعات انجام شده اجرای طرح جامع ترافیک و راه‌اندازی باشگاه ترافیک به‌عنوان دو راهکار مطمئن می‌تواند نقایص موجود را برطرف و فرهنگ صحیح رفتارهای ترافیکی را در میان شهروندان ترویج دهد.

بوستانی بدون ترافیک

بوستان ترافیک تنها بوستانی است که برخلاف نامش نه تنها از ترافیک و بی‌نظمی تردد وسایل نقلیه در آن خبری نیست، بلکه با تجربه لذت رانندگی در فضایی مناسب و آرام را برای رانندگان امکان‌پذیر می‌کند.

بوستان ترافیک این فرصت را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌دهد تا قوانین راهنمایی و رانندگی را به‌طور عملی در محیطی امن و مناسب و عاری از خطر بیاموزند، دانش‌آموزان ابتدا در کارگاه‌های آموزشی به‌صورت تئوری با قوانین راهنمایی رانندگی آشنا می‌شوند و سپس تجربیات خود را به‌صورت عملی در سایت رانندگی به کار می‌بندند.

سایت آموزشی بوستان به تمام المان‌های رانندگی تجهیز شده است که این موضوع نه تنها ضریب فراگیری آموزش را برای کودکان افزایش می‌دهد، بلکه والدین را هم سر ذوق می‌آورد.

تا بوستان ترافیک راهی نیست

بوستان آموزش ترافیک یکی از در دسترس‌ترین بوستان‌های منطقه است که برای استفاده از برنامه‌های آموزشی و تفریحی این مجموعه نیازی به طی کردن پروسه خاصی نیست، بلکه فقط کافی است از مربیان مدرسه یا مهد کودک فرزندانتان بخواهید تا با برقراری تماس تلفنی و هماهنگی با مسئولان بوستان ترافیک شرایط حضور آن‌ها را در بوستان فراهم کنند.

بوستان ترافیک در میدان سلمان فارسی حاشیه بوستان دانش واقع شده است.

انتهای پیام/2462/ب40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول