اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از عمامه‌گذاری طلاب در میلاد پیامبر اعظم(ص)

وقتی طلاب ردای سربازی امام زمان(عج) بر تن می‌کنند

گذاشتن عمامه بر سر برای طلاب در حکم پوشیدن لباس رسمی سربازی امام زمان(عج) است.

وقتی طلاب ردای سربازی امام زمان(عج) بر تن می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، صدرالدین فلاح: در مثل است که «العائم تیجان العرب» اما بیشتر مردمان روزگار ما عمامه را نمادی از یک روحانی دینی در سطوح بالای تحصیلی می‌دانند؛ مبلغانی که شب و روزشان به تعلیم و تعلم می‌گذرد و پای ثابت مجالس و محافل علمی، تبلیغی و مذهبی هستند.

در بحارالانوار جلد 18، صفحه 196 به اعطای تاج به پیامبر اکرم(ص) در بعثت اشاره شده که ظاهراً مراد از آن عمامه است و در روایت دیگری هم در همین کتاب و در جلد 15 از ایشان به «صاحب التاج» یاد شده و تصریح می‌شود که منظور از تاج همان عمامه است؛ هر چه هست امروز وقتی طلبه‌ای عمامه بر سر می‌گذارد یعنی به طور رسمی ردای سربازی امام زمان(عج) را بر تن کرده و از آن زمان تا پایان عمر وظایف و شئونات خاصی را باید رعایت کند و در نظر داشته باشد.

معمولاً طلاب علوم دینی بعد از پنج یا 6 سال تحصیل در حوزه‌های علمیه یا به عبارتی پس از گذراندن دوره مقدمات و بعد از اینکه صلاحیت علمی و اخلاقی و نیز توان پاسخگویی نسبی به سئوالات شرعی مردم را یافتند، اجازه دارند لباس روحانیت بپوشند و به عبارتی عمامه بر سر بگذارند.

همانطور که درجه‌های نظامی طی مراسمی ویژه و با حضور فرماندهان عالی‌رتبه و حتی مقامات کشوری بر روی سردوشی نظامیان نصب می‌شود، طلاب هم طی مراسمی خاص که بیشتر در ایام مذهبی و مناسبت‌های دینی است، در دفاتر و بیوت علما و مراجع تقلید که بزرگان و زعمای حوزه به شمار می‌روند حضور می‌یابند و به دست آن بزرگان عمامه بر سر می‌گذارند.

عمامه سفید در بین مردان مسلمان نشانه آن است که آن شخص دانشمند یا شیخی است که جزو سادات نیست، اما عمامه سیاه نشانه سید بودن فرد است؛ گفتنی است این ترکیب و تقسیم‌بندی فقط در بین شیعیان رایج است.

عمامه یک پارچه به طور سنتی از جنس پارچه وال بوده و به طول 6 تا 11 متر است که آن را تا زده و به دور سر می‌پیچند و هرچه طول پارچه بیشتر باشد عمامه بزرگتر می‌شود؛ عمامه‌ای که حضرت محمد(ص) بر سر می‌گذاشتند، سحاب (ابر) نام داشت که براساس برخی روایات آن را به امیرالمومنین(ع) بخشیدند، اما درباره شکل و رنگ آن اختلاف نظر وجود دارد؛ هرچند گروه زیادی معتقدند رنگ آن سفید بوده است.

در هر صورت امروز عمامه پوششی محترم است که روحانیون آن را بر سر می‌گذارند و نمادی از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) محسوب می‌شود.

در مناسبت‌های مذهبی و در واقع در روزهای جشن و شادی که دین مبین اسلام بر آنها تأکید دارد، مراسم عمامه‌گذاری در بیوت و دفاتر علما برگزار می‌شود و اساتید حوزوی عمامه‌های پیچیده شده را بر سر طلاب می‌گذارند که این کار در قم معمولا توسط مراجع تقلید صورت می‌گیرد و افتخار طلاب آن است که یکی از بزرگان حوزه، آنان را به پوشیدن لباس روحانیت مفتخر کند.

به مناسبت میلاد پر برکت فخر دو جهان، حضرت محمد مصطفی(ص) رسول گرامی اسلام و نیز امام صادق(ع) رئیس مکتب جعفری، مراسم عمامه‌گذاری در بیوت و دفاتر مراجع معظم تقلید قم برگزار شد.

امروز بسیاری از طلاب که دوره مقدماتی را گذرانده و این توانایی را در خود می‌بینند که بتوانند به سوالات شرعی مردم جواب دهند و از نظر اخلاقی هم به درجه‌ای رسیده‌اند که شایستگی پوشیدن ردای سربازی امام عصر(عج) را داشته باشند با عمامه‌های آماده در انتظار شروع مراسم در دفاتر مختلف آیات عظام ایستادند و به دست آن بزرگان، مفتخر به پوشیدن این لباس مقدس شدند.

آیت‌الله مکارم شیرازی از جمله مراجعی است که همواره در مناسبت‌های دینی مراسم عمامه‌گذاری در دفتر وی برگزار می‌شود. این مرجع تقلید همیشه برای طلاب جوان دعا کرده و هنگامی که عمامه را بر سر آنها می‌گذارد سفارش می‌کند که این لباسی مقدس و نشانه سربازی امام زمان(عج) است؛ باید شأن آن را نگاه داشت تا مردم هم این لباس و فرد روحانی را تکریم کنند.

از دیگر مراجعی که امروز مراسم عمامه‌گذاری در دفتر او برگزار شد، آیت‌الله صافی گلپایگانی است. این استاد برجسته حوزه علمیه قم نیز ضمن اینکه خود احترام زیادی برای لباس روحانیت قائل است، طلاب را سفارش به تکریم آن می‌کند.

آیت‌الله علوی گرگانی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم از دیگر کسانی است که مراسم عمامه‌گذاری همزمان با میلاد نورانی پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) در دفترش برگزار شد.

گروهی از طلاب نیز امروز به دفتر آیت‌الله جوادی آملی، استاد برجسته و مفسر بزرگ قرآن کریم رفتند تا به دست او ملبس به ردای مقدس روحانیت شوند.

آیت‌الله جوادی آملی که علاوه بر تفسیر به دروس اخلاق نیز شهره است در این مراسم بر ضرورت علم‌آموزی همراه با عمل به آنچه آموخته می‌شود تاکید کرد و از طلاب جوان خواست مسیری را که در پیش گرفته‌اند به خوبی بشناسند و در همان راهی که پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) رفتند، یعنی هدایت مردم بر اساس آموزه‌های الهی و بی‌هیچ چشمداشت، گام بردارند.

امروز طلاب زیادی به دست بزرگان و زعمای حوزه عمامه بر سر گذاشتند؛ روحانیونی که قرار است پرچم هدایت جامعه را بر دوش بگیرند و آنگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، نقش مادری حوزه برای انقلاب و نظام اسلامی را حفظ و تقویت کنند.

انتهای پیام/78004/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول