اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو باسابقه شورای شهر گرگان:

نادیده گرفتن مطالعات گذشته در آشوراده منطقی نیست

عضو باسابقه شورای اسلامی شهر گرگان گفت: نادیده گرفتن کارهای گذشته در آشوراده منطقی نیست.

نادیده گرفتن مطالعات گذشته در آشوراده منطقی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی کلاتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خصوص جزیره آشوراده و سفر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به گلستان و تصمیم وی در خصوص انجام مجدد تحقیقات برای جزیره آشوراده، اظهار داشت: منطق این را می‎گوید که ما نباید کارها و فعالیت‎های گذشته را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: باید کارها و فعالیت‎های کارشناسی شده گذشته مد نظر قرار گیرد و در صورتی که بخشی از آنها غیر معقول بوده است اصلاح و اجرایی شود.

عضو باسابقه شورای اسلامی شهر گرگان خاطرنشان کرد: منطق پذیرای این مطلب نیست که به یکباره بگوییم با کارهای گذشته کاری نداریم و روند جدیدی را پیش خواهیم گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در سال‎های گذشته موضوع توسعه جزیره آشوراده به عنوان یکی از مباحث اساسی و بسیار مهم در حوزه توسعه گردشگری استان گلستان مطرح بود و برای توسعه این منطقه نیز عزم و اراده بسیار بالایی وجود دارد.

اما در هر زمانی که توسعه این جزیره به صورت جدی پیگیری می‎شود و طرح‎های مختلفی در این حوزه مطرح می‎شود موضوع حفظ محیط زیست و حفاظت از این زیستگاه از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست بهانه‎ای می‎شود تا باز هم استان گلستان نتواند همانند بسیاری از استان‎های دیگر که با دارا بودن یک سوم از این موقعیت توانستند به یک پیشرفت چشمگیر برسند به یک توسعه مناسب برسد؛ هر چند که تعلل در توسعه این منطقه نه تنها برای استان گلستان آه و حسرت را به همراه دارد بلکه کل ایران از بهره‎برداری از این نگین بسیار زیبا بی‎نصیب خواهد ماند.

در سفر یک روزه معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به استان گلستان که در 19 دی‎ماه سال جاری انجام شد، وی با اعلام این مطلب که قرار است برای جزیره آشوراده طرح مطالعاتی جدیدی مطابق خواسته‎های سازمان حفاظت از محیط زیست انجام شود در نشست خبری با خبرنگاران استان از غیراستاندارد بودن و نامناسب بودن طرح‎های گذشته خبر داد و گفت: در طرح‎های گذشته استانداردهای مورد نظر سازمان حفاظت از محیط زیست مورد توجه قرار نگرفته و این منطقه حفاظت شده است و باید هرگونه اجرای طرح در این منطقه با رعایت مسائل زیست‎محیطی انجام گیرد.

جزیره آشوراده:

ناحیه روستایی آشوراده از توابع شهرستان بندرترکمن در 25 کیلومتری مرکز استان گلستان واقع شده است. آشوراده آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. زبان مردم این جزیره فارسی و ترکی است و تنها راه دسترسی و ورود به آن قایق‌های بومی و محلی است. آشوراده و میانکاله یک فلیش ساحلی هستند (فلیش در حقیقت امتداد زبانه خشکی در آب است). از فلیش میانکاله می‌توان به عنوان یک نمونه شاخص در جغرافیای ایران نام برد. این جزیره از رسوبات آبرفتی حاصل از عملکرد فرسایش رودخانه کهر باران یا نکارود و حمل و انباشته شدن رسوبات در این ناحیه تشکیل شده است. جنس این رسوبات بسته به جنس سنگها در نواحی که توسط آب حمل شده‌اند متفاوت است. این رسوبات فاقد رس هستند.

فقدان خاک رس در رسوبات میانکاله و به طور محسوس جزیره آشوراده تاثیرگذاری عمل فرسایش آب دریا و باد را چشمگیر ساخته و این امر باعث شده تپه‌های ماسه‌ای در جزیره تشکیل شود. این تپه‌ها اصلی‌ترین ناهمواری‌های جزیره هستند و عمدتا به صورت تپه‌های کوتاه و کشیده (کشیدگی از غرب به شرق به جهت جریان باد و اندازه قطر ماسه) با چاله‌های میانشان جلوه‌گر شده‌اند. در قدیم بخش انتهایی میانکاله را سه جزیره تشکیل می‌داده است.

از این سه جزیره، دو جزیره شرقی کوچک و تنها جزیره غربی بزرگتر بوده است. دو جزیره کوچک شرقی به سبب تحولات سطح آب و احتمالا عمل باد مدفون شده و در حال حاضر آشوراده تنها یک جزیره است که با ایجاد کانال (کانال خزینی) در بخش غربی آن از شبه جزیره میانکاله جدا افتاده است. پوشش گیاهی جزیره از تنوع و انبوهی قابل ملاحظه‌ای برخوردار نیست. جزیره آشوراده در بررسی کلی از اکوسیستم خاص گیاهی نواحی خشک برخوردار است. عمده پوشش گیاهی آشوراده را گیاهان کم ارزش ‎(به لحاظ غذایی) به صورت سه تیپ غالب انار، تمشک وارچنگ (اسکوپ فوقانی)، ساز (اسکوپ میانی) و پول یروموس، داکتلیس و پراکیویوریوم (اسکوپ تحتانی) تشکیل داده‌اند. امروز به جز محدود درختچه‌های انار، تمشک و ارچنگ، درختان دیگری در جزیره مشاهده نمی‌شود. در عین حال پوشش علفی آن نیز به رغم چرای مفرط قابل ملاحظه است. این خود عامل بسیار مهمی در کنترل ماسه‌های روان به شمار می‌آید. گرچه اسناد و نوشته تاریخی موید کشت خرما، پنبه و نیشکر در جزیره است لیکن امروز به جز برخی درختان میوه در منازل قدیمی پوشش زراعی دیگری در جزیره مشاهده نمی‌شود.

آشوراده جزو 59 منطقه بین المللی ذخائر طبیعی است

آشوراده چون منطقه‌ای حفاظت شده است زیستگاه مناسبی برای بعضی از جانوران به شمار می‌آید. به همین خاطر به رغم پوشش گیاهی کم ارزش جزیره در ناحیه شمالی ایران حیات جانوری آن تا حدود زیادی قابل ملاحظه است. آشوراده و مهمتر از آن شبه جزیره میانکاله یکی از مناطق حفاظت شده حیات وحش کشور و یکی از زیست بوم‌های با ارزش ایران است.

آشوراده جزو 59 منطقه بین المللی ذخائر طبیعی اعلام شده و به ثبت رسیده است. این ناحیه زیستگاه دو گروه از پرندگان بومی و مهاجر و پستانداران است. پرندگان بومی آن عمدتا قرقاول و دراج و پرندگان مهاجر آن شامل انواع کاکائی، گیدانشاه، چوب پا، پرستوی دریایی و گلایول، انواع قو، اردک، فلامینگو، پلیکان و غاز است که در فصول مختلف سال به شبه جزیره میانکاله و جزیره آشوراده مهاجرت می‌کنند. تماشای صید ماهیان خاویاری، اسکله و تاسیسات بندر ترکمن از سواحل جزیره آشوراده یکی از جاذبه‌های توریستی این ناحیه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/83004/ذ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول