اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

انتظار نابجای آمریکا از تشدید اوضاع امنیتی در افغانستان

آمریکا انتظار دارد، با افزایش حملات انتحاری و ناامنی در افغانستان پیمان امنیتی امضا شود، اما این مسئله از یک طرف منجر به افزایش احساس انزجار مردم افغانستان از آمریکا شده و از طرف دیگر به طالبان فرصت کسب حمایت مردمی می‌دهد.

انتظار نابجای آمریکا از تشدید اوضاع امنیتی در افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، بسیاری از مردم و کارشناسان افغان افزایش ناامنی‌های اخیر در این کشور را در ارتباط با بحث امضای پیمان امنیتی می‌دانند و آن را نوعی تحت فشار قراردادن افکار عمومی و دولت افغانستان برای امضای هرچه سریع‌تر این پیمان می‌دانند.

با گذشت زمان، دقت و صحت این باور و برداشت به وسیله اظهارات فرماندهان ارشد نظامی و مقامات بلندپایه آمریکایی‎ تأیید شد، طوری که در این اواخر فرماندهان و مقامات آمریکایی اوضاع افغانستان درصورت‎ عدم امضای پیمان امنیتی با آمریکا را با وضعیت کنونی عراق مقایسه کردند.

همزمان با تأکید آمریکایی‎ها بر ضرورت امضای پیمان امنیتی ناامنی‎ و حملات تروریستی در این کشور افزایش‎ یافته است و برای آمریکایی‎ها مهم است که مردم افغانستان شدت شکنندگی اوضاع امنیتی را ناشی از نزدیک شدن زمان خروج کامل آمریکایی‎ها بدانند.

آمریکایی‎ها درصدد زمینه‌سازی فضایی هستند که مردم افغانستان باور کنند توانایی‎ها و ظرفیت‎های داخلی دولت افغانستان برای حفظ امنیت در این کشور ناکافی است

آمریکایی‎ها انتظار دارند که افزایش ناامنی در افغانستان به جلب موافقت مردمی و رضایت عمومی به پیمان امنیتی بیانجامد البته انتظاری که نمی‎تواند واقع‎بینانه باشد.

حمله انتحاری به رستوران لبنانی انتقام حملات آمریکایی‎ها در «پروان»

آمریکایی‎ها به این مسئله توجه نداشتند که افزایش ناامنی، شدت حملات انتحاری و افزایش میزان تلفات غیرنظامیان در افغانستان، از یک طرف احساس انزجار از نظامیان آمریکایی را در این کشور افزایش داده و از سوی دیگر به طالبان فرصت کسب حمایت مردمی خواهد داد.

برخی از مردم افغانستان از برخورد غیرانسانی، کشتار غیرنظامیان و اعمال خودسرانه نظامیان آمریکایی در روستاهای محل زندگی خود به ستوه آمده‌اند و این مسئله باعث شده تا تسلط طالبان را به حضور آمریکایی‌ها ترجیح دهند.

طالبان با توسل به یادآوری حملات وحشیانه آمریکایی‎ها در حال افزایش اثر تبلیغاتی خود روی مردم افغانستان هستند که خالی از اثر هم نیست.

به همین جهت طالبان حمله انتحاری هفته گذشته در منطقه «وزیراکبرخان» کابل که بر اثر آن 13 تبعه خارجی به کام مرگ رفتند را به منظور انتقام حمله هوایی نظامیان آمریکایی و تلفات غیرنظامیان در «سیاه گرد» ولایت پروان اعلام کرد.

طالبان بارها اعلام کرده است که ادامه حملات آنان بستگی به دخالت و حضور آمریکایی‎ها در افغانستان دارد و این گروه در ذهنیت‌سازی تا جایی به موفقیت رسیده که بخشی از مردم افغانستان حضورآمریکایی‌ها را عامل اصلی تشدید حملات انتحاری می‌دانند.

نتیجه‌گیری

افزایش حملات انتحاری و وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان نمی‌تواند مشوق موافقت مردم با امضای پیمان امنیتی با آمریکا باشد.

در یک نگاه واقع‎بینانه باید گفت: همان گونه که طی 12سال گذشته، نظامیان آمریکایی نتوانستند و یا نخواستند که به استقرار امنیت درافغانستان کمک کنند، ادامه حضور آنان در آینده نیز نمی‌تواند متضمن صلح و ثبات سیاسی در این کشور باشد.

شاید به همین است که رئیس جمهورافغانستان هرچند به توانایی آمریکا در تأمین صلح در افغانستان اذعان داشته، اما نسبت به صداقت و تعهد آن کشور همواره ابراز نگرانی و ناامیدی کرده است.

انتهای پیام/.  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول