اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع اسلام ناب در گفت‌وگو با فارس:

تفکر تکفیری زاییده تقابل لیبرال دموکراسی با اندیشه اسلامی است

رئیس مجمع اسلام ناب گفت: علت زایش و پرورش تفکر تکفیری بر اساس این تحلیل غربی‌ها بود که تقابل اصلی دنیای امروز، تقابل جریان لیبرال دموکراسی غرب با اندیشه اسلامی است.

تفکر تکفیری زاییده تقابل لیبرال دموکراسی با اندیشه اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، یکی از مباحث مطرح در عصر ما که مورد توجه عموم اندیشمندان، روشنفکران، علمای دین، سیاستمداران و حتی عامه مردم بوده مسئله وحدت بین شیعه و سنی است.

ایده وحدت شیعه و سنی در مقابله با اختلاف و تفرقه مذهبی بین این 2 مذهب مطرح شده است، اختلافی که از صدر اسلام آغاز و با روی کار آمدن بنی‌امیه و به خصوص معاویه و جانشینانش که توهین و هتک حرمت امامان شیعه (ع) را بنیان گذاشتند این اختلاف به صورت عمیق‌تری ادامه پیدا کرد.

تمام نخبگان مذهبی و مصلحان جهان اسلام در تحلیل علل عقب‌ماندگی مسلمانان و عدم رشد ملت‌های مسلمان، اختلاف و نزاع‌های مذهبی را عامل اساسی دانسته‌اند. این موضوع موجب شد تا تاثیرات وحدت بر روی جهان اسلام و همچنین جایگاه جامعه اسلامی در دنیا را در گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام محمد بهرامی رئیس مجمع اسلام ناب مورد بررسی قرار دهیم.

فارس: وحدت شیعه و سنی چه تاثیراتی در جهان اسلام و کشورهای اسلامی داشته است؟

مسلمانان اگر دچار تفرقه نبودند صاحب بزرگترین ائتلاف سیاسی اجتماعی دنیا و بزرگترین قدرت می‌شدند. در طول تاریخ شاهد بوده‌ایم حتی وقتی مسلمانان و حکومت‌های 2 یا سه منطقه با هم متحد شده‌اند، توانسته‌اند قدرت برتری ایجاد کنند که دشمنان به راحتی قدرت مقابله با آنان را نداشته‌اند. اگر 2 کشور اسلامی با هم وحدت داشته باشند قدرت بین‌المللی آن‌ها 2 برابر نمی‌شود بلکه ده‌ها برابر می‌شود و این افزایش قدرت یک وعده الهی است که در صورت عمل به آموزه‌های دینی و اجتماعی اسلام که در راس آن‌ها اخوت و وحدت است، محقق خواهد شد.

تفرقه مهم‌ترین مشکل مسلمانان است که متاسفانه برخی از عوام و خواص مسلمانان مضرات آن را درک نکرده‌اند و تبعات آن امروز دامن‌گیر همه شده است. مشکلات تاسف برانگیز امروز جهان اسلام از جمله عدم امنیت، برادرکشی، سلطه و غلبه اغیار بر امور مسلمانان و ... ریشه در همین تفرقه دارد و تاسف برانگیزتر اینکه با این همه مشکل که ریشه در تفرقه دارد هنوز عده‌ای در تحلیل‌های سطحی خود مانده‌اند و باز بر طبل تفرقه می‌کوبند.

فارس: وحدت چه امتیاز ویژه‌ای برای ایران نسبت به سایر کشورهای اسلامی دارد؟

ایران تا امروز جدی‌ترین منادی و مدعی وحدت اسلامی بوده است و قدم‌های بسیاری در این راه برداشته است. انسجام داخلی کشور و وجود حکومت اسلامی در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر اسلامی موجب شده تا ایران ظرفیت و توانایی بالاتری در طرح و پیگیری این شعار داشته باشد. ایران محور و مدافع اصلی خط مقاومت در برابر ابرقدرت‌های سلطه‌جو، اسلام تکفیری و افراطی، اسلام آمریکایی در سطح منطقه و بین‌الملل بوده است و هر چه وحدت مسلمانان گسترده‌تر باشد ایران در پیگیری اهداف مقاومت قدرتمندتر و محور مقاومت بیشتر تقویت خواهد شد و توازن منطقه به نفع مقاومت و علیه قدرت‌های غربی و تفکر تکفیری عوض خواهد شد.

فارس: عملیاتی شدن این وحدت چه تاثیری در دنیا به همراه خواهد داشت؟

علت زایش و پرورش تفکر تکفیری و طالبانی در دنیای امروز بر اساس این تحلیل غربی‌ها بود که تقابل اصلی دنیای امروز، تقابل جریان لیبرال دموکراسی غرب با اندیشه اسلامی است و رشد روزافزون اسلام و آموزه‌های ناب آن در سراسر دنیا و حتی در درون اکثر کشورهای غربی آنان را به هراس انداخت و از طرفی هیچ راهی برای منع این پیشرفت پیدا نکردند.

با این تحلیل بهترین راه را در این دیدند که با ایجاد انحراف در درون اسلام موجبات فتنه داخلی و انزجار مخاطب بیرونی از اسلام را فراهم آورند و با این روش جلوی گسترش اندیشه اسلامی را بگیرند. این امر با همکاری مدعیان منطقه‌ای در خاور میانه خصوصاً آل‌سعود و برخی حکام و افراد خودفروخته عملیاتی شد و امروزه این جریان علناً خود را مطرح می‌کند و با پشتیبانی مدعیان حقوق بشر غربی ترسی از هیچ جنایتی حتی آدم‌خواری هم ندارد و شاهد هستیم که دنیای اسلام را به خون و آتش کشیده‌اند.

اما در این میان تنها قدرتی که با صلابت در مقابل این جریان ایستاده و از ابتدا متوجه خطر و رشد آن بوده و همواره آن را به چالش کشیده است جمهوری اسلامی ایران و مجموعه نخبگان سیاسی و دینی اعم از شیعه و سنی آن بوده است. اگر این تقابل نبود این تفکر بسیار خشن و افراطی با کمک قدرت‌های نظامی و سیاسی غربی و منطقه‌ای امروز بسیار بیشتر از این ضربه وارد کرده بود و بدون ورود و مقاومت ایران امروز سوریه، فلسطین، عراق و ... اوضاع تاسف بارتری داشتند.

قدرت‌های غربی و منطقه‌ای هم باید قدردان ایران باشند که مقابل این جریان تروریست و افراطی مقاومت کرده است چراکه گسترش این جریان مسلماً در آینده دامن غرب و هم‌پیمانانش را خواهد گرفت. انقلاب اسلامی ایران در طول حیات خود بزرگترین قربانی تروریست و همواره در صف اول مقابله با آن بوده در حالیکه جریان غربی موجد و مدافع تروریست و در عین حال مدعی اول مبارزه با آن نیز بوده است.

عملیاتی شدن وحدت مسلمانان بهترین راه مقابله با ائتلاف خشن، تروریست و افراطی غرب و برخی کشورهای خاورمیانه است و موجودیت اسلام و مسلمانان مشروط به حفظ وحدت است.

فارس: چرا غربی‌ها از این اتحاد هراس دارند؟

وحدت اسلامی مانع رشد تفکر اسلام افراطی و آمریکایی است و اسلام نابِ بدون انحراف و زنگار، مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و قدرت‌های باطل را به چالش می‌طلبد و آنان را از سر راه بر می‌دارد که این بزرگترین علت واهمه غرب از اتحاد مسلمانان است. غربی‌ها خوب فهمیده‌اند که رقیب اصلی آن‌ها کدام جریان است بنابراین می‌خواهند با تنیدن این تارهای عنکبوت مانعی بر سر راه اسلام ناب برپا کند که البته اگر مسلمانان هوشیار باشند و به وعده الهی اعتماد کنند خداوند این مکر را به خودشان بر می‌گرداند.

فارس: چگونه می‌توان در بهتر شدن این وحدت قدم برداشت؟

یکی از مسائل مهم این است که تفکر وحدت را به عنوان یک اصل اساسی در جامعه و خصوصاً در درون خود بپذیریم. متاسفانه عده‌ای تصور می‌کنند وحدت یک استراتژی موقتی است که می‌توان در درون اسلام یک تفکر و دید خاص نسبت به عده‌ای از مسلمانان داشت و در بیرون جور دیگری بروز داد در حالی که ائمه در وضعیتی که ملاحظات سیاسی کمتر از اکنون وجود داشت هم به اخوت و برادری شیعه و سنی توصیه کرده‌اند.

اگر ما در درون تفکری داشته و در بیرون رفتاری متناقض داشته باشیم رفتاری منافقانه داشته‌ایم که از این راه نمی‌توان به هدف رسید. وحدت باید ابتدا در میان جامعه و در زندگی ما گسترش یابد و سپس می‌بینیم که خود به خود به عرصه سیاسی هم راه خواهد یافت. حوزه‌های علمیه، نهادها و اماکن مذهبی، رسانه ملی و ... تلاش درخوری در حفظ وحدت و رشد آن داشته‌اند و البته برخی آسیب‌ها نیز وجود داشته که باید نسبت به رفع آن توجه داشت.

فارس: با توجه به صحبت‌های شما چگونه باید به وحدت نگاه کنیم؟

به وحدت به عنوان یک شعار نگاه نکنیم و آن را یک اصل در زندگی خود بدانیم یعنی ابتدا در دل و قلبمان آن را پذیرفته و با آن مانوس شویم و بعد از آن خواهیم دید خیلی از مسائل خود به خود حل می‌شود.

انتهای پیام/2258/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول