اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نقش بیمه در کشاورزی قزوین

نوسعه کشاورزی، افزایش تهدیدات طبیعی و غیر طبیعی را نیز در استان قزوین به همراه دارد که برای جلوگیری از وارد شدن خسارت بر پیکره کشاورزی استان قزوین بیمه باید در حد مطلوبی ایفای نقش کند.

نقش بیمه در کشاورزی قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا، گسترش بیمه و توجه به ضرورت پوشش بیمه‌ای به ویژه در نقاط روستایی و محروم از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخودار است و بیمه به عنوان سرمایه برای بیمه‌گذار صاحب اهمیت و جایگاه است.

بروز سرما، خشکسالی، بروز انواع بیماری‌ها و آفات در میان مزارع و باغ‌های بخش کشاورزی نیاز به بیمه را در سال‌های اخیر در استان قزوین افزایش داده است.

نیاز به پوشش محصولات نه یک نیاز، بلکه شاخصی برای اهمیت به کار و تلاش است و افراد، کشاورزان و یا پیشه‌ورانی که نسبت به پرداخت به موقع حق بیمه‌ای خویش به بیمه‌داران اقدام می‌کنند، نسبت به وضعیت اشتغال و ملک و دارایی خود حساسیت ویژه‌ای دارند.

در این راستا افزایش سقف حمایت‌های بیمه‌ای از کشاورزان و روستائیان نیز تأثیر بسیاری را در گسترش علاقه‌مندی به مشارکت در بیمه داشته و تمایل برای بیمه‌گذاری را دوچندان می‌کند.

در سال‌های اخیر با بروز انواع خسارت، استان قزوین از نظر کشاورزی متحمل خسارت قابل توجهی در بخش باغی و زراعی شده است که البته نقش بیمه در این موضوع نیز قابل بررسی است.

احد احمدی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین به توسعه بیمه به عنوان موضوع فرابخشی اشاره کرد و افزود: باید توجه داشت که اصل بیمه و بیمه‌گذاری باید در اسرع وقت توسط بیمه‌گذاران صورت گرفته و تعللی در این خصوص ایجاد نشود.

فرماندار بویین زهرا با اشاره به شرایط و ضوابط بیمه ابراز داشت: با توجه به وجود خسارت فراوانی که سالانه به کشاورزان به ویژه در شهرستان بویین زهرا وارد می‌شود، نیاز است تا کشاورزان نسبت به بیمه محصولات خویش اقدام کنند.

احمدی با بیان اینکه فعالیت‌های چشمگیری تاکنون در زمینه بیمه در شهرستان بویین زهرا به انجام رسیده است، ابراز داشت: با توجه به بروز سرما و خشکسالی در شهرستان بویین زهرا مسئولان بیمه در بخش‌های مختلف لازم است تا نسبت به افزایش سقف حمایتی بیمه اقدام کرده و در این راستا از هیچ اقدامی فروگذار نکنند.

فرماندار بویین زهرا ادامه داد: تعیین نوع و میزان خسارت به روستائیان و کشاورزان بویین زهرایی تاکنون از سوی مسئولان بیمه‌گذار و کارشناسان صورت پذیرفته است و طی سال گذشته رقم و مقدار قابل توجهی از حجم بیمه اعلام شده به کشاورزان و روستائیان بویین زهرایی خسارت دیده پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه تلاش‌ها برای استمرار پوشش و سقف بیمه در این شهرستان ادامه دارد، ابراز داشت: توجه به اصل بیمه در بخش‌های این شهرستان یکی از اولویت‌های تصمیم‌گیری است و بر این اساس تاکنون نشست‌های مختلفی با اهالی بیمه در فرمانداری تشکیل شده است و در این راستا تصمیمات مناسبی نیز اتخاذ شده است که ستودنی است.

احمدی با بیان اینکه نقش بیمه‌ها در نواحی محروم و کمتر توسعه یافته بسیار زیاد است، تصریح کرد: رسانه‌ها باید ضمن آگاه‌سازی شهروندان از فواید بیمه زمینه را برای اطلاع شهروندان از اثرات بیمه مهیا کنند.

مرتضی شعبان‌نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویین زهرا نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا به ضرورت توسعه بیمه محصولات در حوزه باغی و زراعی پرداخت و ابراز داشت: طی سال‌های اخیر با اهتمام حجم محصولات بیمه شده این شهرستان رقم قابل توجهی رشد یافته است.

وی ادامه داد: اجرای راه‌کارهای مناسب بیمه‌گذاری باید به یک فرهنگ تبدیل شده و مسئولان نیز برای این منظور تدابیر ویژه‌‌ای را وضع کنند.

سعید رضایی مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان قزوین در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا اذعان داشت: از شوراها و دهیاران روستاها درخواست می‌شود در زمینه زیر پوشش قرار گرفتن بیمه اطلاع‌رسانی کنند تا افراد هرچه زودتر زیر پوشش بیمه قرار گیرند و علاوه بر رسیدن به حق و حقوق خود، از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر افرادی در گذشته زیر پوشش بیمه بودند و به دلایلی بیمه‌ آنها قطع شده نیز می‌توانند زیرپوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان قزوین قرار گرفته و بیمه‌ آنها استمرار داشته باشد.

رضایی اظهار داشت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان قزوین از سال 86 آغاز به کار کرده و تازه تأسیس است و چون یک طرح ملی است، مطلوب است شوراها همکاری لازم را با این صندوق داشته باشند و روستائیان و کشاورزان را به این صندوق معرفی کنند.

رضایی اظهار داشت: جمعیتی که می‌توانند زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر این استان قرار گیرند 60 هزار خانوار است که با توجه به اضافه شدن کشاورزان به این صندوق، تعداد خانوارهایی که در استان قزوین می‌توانند زیر پوشش بیمه قرار گیرند بیش از 80 هزار خانوار خواهد بود.

وی افزود: در استان قزوین 43 کارگزار بیمه وجود دارد که به طور مثال در شهرستان آبیک در روستاهای زیاران، کوندج و خطایان کارگزاران با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر همکاری می‌کنند، این در حالی است که استقرار یک کارگزار در روستای قشلاق را نیز در دستور کار داریم.

این مسئول ادامه داد: طی آماری که اعلام شده، موضوع اولویت بیمه در یک خانوار در اولویت یازدهم است که این امر مطلوب نیست و مردم باید به سمت بیمه شدن سوق داده شوند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان قزوین تصریح کرد: این صندوق با هدف زیر پوشش قرار دادن بیمه‌های اجتماعی برای کشاورزان، روستائیان و مناطق عشایر است که سقف سنی برای بانوان 50 سال و برای آقایان 55 سال است گرچه سن ورود به این صندوق بیمه 18 سال است.

رضایی بیان کرد: مجموع حق بیمه 15 درصد است که 10 درصد آن را دولت و پنج درصد مابقی را بیمه شده پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: مزایای بیمه اجتماعی این صندوق در سه حوزه بیمه‌ای، امدادی و حمایتی است، ولی در حوزه درمان نقشی ندارد و سرانه و دفترچه تعلق نمی‌گیرد.

رضایی افزود: کشاورزانی که ساکن شهرهای بزرگ هستند نیز می‌توانند از خدمات بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان قزوین برخوردار شوند.

این مسئول تصریح کرد: روستائیانی که راننده باری و مسافربر هستند، می‌توانند زیرپوشش بیمه قرار گیرند، البته رانندگان در شهرهای زیر 20 هزار نفر نیز مشمول این قانون می‌شوند.

رضایی یادآور شد: در مجموع 500 شغل برای روستائیان تعریف شده که می‌توانند زیرپوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان قزوین قرار گیرند.

وی افزود: 15 هزار نفر مستمری‌بگیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان قزوین هستند که 90 درصدشان از بازماندگان و 10 درصدشان از کارافتادگان هستند.

بر این اساس باید توجه داشت که ایجاد ساختار و بسترها برای بیمه‌گذاری همچنان به عنوان دغدغه اصلی است و از این نظر بیمه داران باید ضمن افزایش ظرفیت‌های خویش و بیان توانمندی‌ها به رقابت پرداخته و زمینه‌های رضایت‌مندی شهروندان را با رصد دقیق و تعیین مناسب میزان و نوع خسارت افزایش داده و مبالغ خسارت را به موقع به افراد آسیب‌دیده پرداخت کنند.

انتهای پیام/77005/ب40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول