اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان:

علت پیدایش تکفیری‌ها جدایی مسلمانان از تعالیم دین است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان علت وجود تکفیری‌ها را جدایی مسلمانان از تعالیم اسلامی دانست.

علت پیدایش تکفیری‌ها جدایی مسلمانان از تعالیم دین است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام محمود صفی‌زاده ظهر امروز در همایش مشعل‌داران وحدت در محل صدا و سیمای استان کردستان اظهار کرد: تقریب عامل بازدارنده از تکفیر است.

وی افزود: هیچ دینی به اندازه اسلام بر اهمیت روابط اجتماعی تأکید نکرده است و این پیوندها عامل تقرب و تعامل مسلمانان و از نعمت‌های بزرگی الهی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان با بیان اینکه تفرق نشان‌دهنده عذاب آسمانی است گفت: وحدت ریشه در ایمان محض دارد و از عمق جان مسلمانان برمی‌خیزد.

صفی‌زاده با بیان اینکه مسلمانان باید در راستای حفظ وحدت تلاش کنند گفت: در اسلام کمتر گناهی به اندازه ایجاد تفرقه در میان مردم سنگین است.

وی با بیان اینکه تکفیر در جامعه اسلامی مردود است گفت: اسلام در خصوص آرا و اندیشه‌های گوناگون که می‌تواند منشأ تکفیرها باشد اصولی ارائه می‌دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: یکی از اصول این است که نباید در برابر حق‌جویی، حق‌گویی و حق‌پذیری انسان‌ها ممانعت ایجاد کرد و اختلافات طبیعی باید به تعالی و نه برخورد منجر شود.

صفی‌زاده با تأکید بر اینکه در اسلام احترام به اندیشه دیگران ستایش شده است اظهار کرد: پیامبر خدا به اندازه‌ای برای این موضوع حرمت قائل بود که مورد شماتت نادانان قرار می‌گرفت.

وی افزود: اسلام مسلمانان را به توسعه صبر در برابر آرای مختلف دعوت می‌کند و این توصیه‌ها به ویژه برای رهبران دینی و مذهبی بیشتر مطرح شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان با بیان اینکه اسلام به علم همراه با تواضع و صبوری سفارش می‌کند، تصریح کرد: در چنین جامعه‌ای، جایی برای متهم کردن افکار و عقاید دیگران نیست.

صفی‌زاده با بیان اینکه اسلام توصیه به ایجاد فضای سالم و مناسب در رابطه با افکار و اندیشه‌ها می‌کند خاطرنشان کرد:در غیر این صورت تکفیری‌ها رشد می‌کنند.

وی علت وجود تکفیری‌ها را جدایی مسلمانان از تعالیم اسلامی دانست و گفت: بر اساس دین اسلام، اگر کسی شهادتین را بر زبان آورد و ادعای مسلمانی داشت نمی‌توان او را تکفیر کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان با بیان اینکه در اینگونه موارد حتی گاهی خود تکفیرکننده کافر قلمداد می‌شود اظهار کرد: همه این‌ها برای حفظ وحدت است چراکه تقریب در رأس آرمان‌هاست.

صفی‌زاده با بیان اینکه در زمان ما بدعتی بزرگتر از بدعت تکفیر نیست اظهار کرد: پیشگامی در حفظ وحدت و مبارزه با این بدعت‌ها رسالت عالمان دینی است.

وی گسترش تفکر تکفیری را موجب وقوع جنگ‌ها و عقب‌ماندگی عنوان کرد و افزود: در این مواقع، تأکید بر اصول و مشترکات جای خود را به بحث‌های سطحی می‌دهد.

این استاد دانشگاه نقطه آغاز تکفیر را تفرق و از یاد بردن وحدت دانست و گفت: این تفکر در ماهیت با دشمنان اسلام یعنی امریکا و اسرائیل کاملا مشترک است.

انتهای پیام/79012/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول