اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسئول آزمایشگاه محیط زیست استان اردبیل:

آلودگی مشگین‌شهر به مواد شیمیایی نیروگاه زمین گرمایی شایعه است

کارشناس مسئول آزمایشگاه اداره کل محیط زیست استان اردبیل گفت: آلوده شدن مناطق روستایی مشگین‌شهر بر اثر فعالیت نیروگاه زمین گرمایی و کنش و واکنش شیمیایی در این نیروگاه نیست و اظهارنظرها در این زمینه شایعه است.

آلودگی مشگین‌شهر به مواد شیمیایی نیروگاه زمین گرمایی شایعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بیژن ملت‌خواه صبح امروز در نشست مسئولان محیط زیست با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در مورد آلودگی اخیر در مشگین‌شهر و مسمومیت بیش از 90 نفر در این شهر به دلایل نامعلوم اظهار داشت: علت این مسمومیت امحا و سوزاندن مواد شیمیایی در شعاع دو متری روستا یاد شده بود که به دلیل جریان یافتن هوا آلوده در منطقه این مسمومیت انجام شد.

وی عنوان کرد: بنده در منطقه و در اولین ساعت حضور پیدا کردم و با تشکیل جلسه ستاد بحران موضوع به صورت دقیق بررسی شده و در نهایت معلوم شد که این آلودگی به خاطر سوزاندن مواد شیمیایی در حریم این روستا بوده که دانشگاه علوم پزشکی نمونه‌برداری و آزمایشات را از آثار سوختگی انجام داده ولی هنوز معلوم نیست این نوع مواد شیمیایی از چه نوع بوده و کاربرد آن در چه زمینه‌ای است.

کارشناس مسئول آزمایشگاه محیط زیست استان اردبیل افزود: تلف شدن طیور هیچ ربطی به این آلودگی ندارد و در دو مرغداری که در اطراف این روستا بوده مرغ‌ها به دلیل مبتلا شدن به بیماری نیوکاسل تلف شده‌اند و ربط دادن این موضوع به مسائل دیگر صحت ندارد.

شیرابه‌های پسماندها به منابع زیرزمینی آب نفوذ ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ملت‌خواه ادامه داد: بر اساس تدبیری که در جانمایی و راه‌اندازی محل دفن فعلی زباله اردبیل در طالب‌قشلاقی 25 کیلومتری اردبیل اندیشیده شده بستر محل دفن زباله به صورتی است که امکان نفوذ شیرابه‌ها به منابع آبی و آلوده شدن آنها وجود ندارد و بستر محل سیلابی و سنگفرشی است که اجازه نفوذ این شیرابه‌ها را به منابع زیرزمینی آب نمی‌دهد.

این مسئول تصریح کرد: شهرداری اردبیل مکلف است تا پایان برنامه پنجم دفن سنتی زباله را تعطیل کند و به جای آن بازیافت اعم از کمپوست یا تولید برق را در اولویت قرار دهد که در این زمینه اقدامات لازم برای جذب سرمایه‌گذار و کارهای رسمی در این زمینه با هدف بازیافت زباله شهر اردبیل انجام شده است.

کارشناس مسئول آزمایشگاه محیط زیست استان اردبیل بیان داشت: در 26 شهر استان اردبیل دفن اصولی پسماندهای زباله به دقت رصد می‌شود و تلاش ما بر این است تا جلوی روش‌های سنتی در دفن زباله‌ها گرفته شود.

آب شورابیل بالاتر از استاندارد رادیواکتیو ندارد

ملت‌خواه گفت: بر اساس اندازه‌گیری‌هایی که سازمان انرژی اتمی از آب دریاچه شورابیل انجام داده است عناصر رادیواکتیو بالاتر از استاندارد در این دریاچه به ثبت نرسیده و داده‌ها نشان می‌دهد که هیچ آلودگی در آب شورابیل برای مصارف کشاورزی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در پایان سخنان خود هرگونه آلودگی که زمینه جهش ژنتیکی را در این مجموعه و حریم آن را رد کرد و یادآور شد: چنین امری صحت ندارد و آب دریاچه شورابیل اردبیل آلودگی فیزیکی و شیمیایی ندارد و مصرف آن نیز در بخش کشاورزی است.

انتهای پیام/62007/خ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول