اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همسر شهید نواب صفوی تشریح کرد

از انداختن کلاه رضاخان توسط نواب در کودکی تا گریه افسران بر مزار شهید

همسر شهید نواب صفوی بخشی از خاطرات این شهید را در ارتباط با انداختن کلاه رضاخان در 6 سالگی توسط این شهید تا گریه افسران محمدرضا پهلوی بر مزارش را مطرح کرد.

از انداختن کلاه رضاخان توسط نواب در کودکی تا گریه افسران بر مزار شهید

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نیره اعظم نواب احتشام رضوی صبح امروز در دیدار سید‌صولت مرتضوی شهردار مشهد و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد از خانواده شهید نواب صفوی گفت: در دوران ابتدایی وقتی قرار بود رضاخان به مدرسه این شهید بیاید، با اجبار قرار شد شهید نواب صفوی برای استقبال به رضاخان با توجه به بیانی که داشت، گل اهدا کند اما آن شهید، گل را به سمت رضاخان پرتاب می‌کند و کلاه وی می‌افتد که رضاخان به شدت عصبانی می‌شود و حتی دستور اعدام مدیر مدرسه را می‌دهد.

وی با بیان اینکه این شهید در 14 سالگی دیپلم گرفته و در شرکت نفت آبادان مدیر 500 کارگر می‌شود، افزود: یکی از مستشاران انگلیسی در این شرکت به یکی از کارگران ایرانی به دلیل عدم حضور به موقع در این شرکت سیلی می‌زند؛ شهید نواب صفوی در واکنش به این اقدام می‌گوید که یا باید همان کارگر یک سیلی به صورت مستشار انگلیسی بزند یا 500 کارگر زیر نظر او اعتصاب خواهند کرد که به همین دلیل وی را شبانه به نجف منتقل می‌کنند و این شهید در نجف درس دینی را فرا می‌گیرد.

همسر شهید نواب صفوی در خصوص ترور احمد کسروی تصریح کرد: بعد از نوشتن کتاب احمد کسروی در خصوص حضرت فاطمه (س) شهید نواب بسیار ناراحت شد؛ از نجف به سوی ایران حرکت کرد و با کسروی جلسه گذاشت و او را دعوت به برگشتن به اسلام کرد اما کسروی مجدداً به حضرت فاطمه (س) توهین کرد و قرآن مجید را در حضور شهید نواب صفوی به آتش کشید که بعد از آن توسط فدائیان اسلام ترور شد.

* صنعت نفت به خاطر شهید نواب صفوی ملی شد

وی در خصوص ملی شدن صنعت نفت خاطرنشان کرد: مجلسی که به صنعت نفت رای داد همان مجلسی بود که به رزم‌آرا رای داده بود لذا  شهید نواب صفوی به همه نمایندگان مجلس نامه می‌دهد که اگر نفت را ملی نکنید با شما برخورد می‌کنم که نمایندگان از ترس به قانون ملی شدن صنعت نفت رای دادند.

احتشام‌رضوی ادامه داد: در دوران محمد مصدق این شهید بزرگوار به همراه یارانش، 22 ماه زندانی بودند و دلیل آن این بود که شهید نواب صفوی به مصدق گفته بود که فروش مشروب را لغو کند که مصدق گفته بود این کار برای ما صرفه اقتصادی دارد و مخالفت کرده بود و شهید نواب و یارانش به مشروب‌فروشی‌های تهران حمله می‌کنند و بعد توسط مصدق دستگیر می‌شوند.

*تصادف مرگ‎بار سربازانی که نواب صفوی را به شهادت رساندند

وی اظهار کرد: شهید نواب وقتی برای بار دوم زندانی شد به همراه مادرش به ملاقات وی در زندان رفتیم که شهید نواب صفوی به ما گفت هر کسی باید به گونه‌ای از این دنیا برود و مرگی که انسان در آن برای اسلام در خاک و خون غلتیده شود، بسیار ارزش دارد.

همسر شهید نواب صفوی ادامه داد: این شهید در زمان قبل از اعدام با صدای بلند قرآن می‌خواند و وقتی به او می‌گویند برای اعدام آماده باش، می‌گوید آبی بیاورید تا غسل شهادت کنم و بعد به سمت چوبه اعدام استوار حرکت می‌کند و تکبیر می‎گوید و زندانیان دیگر هم در جواب بلند تکبیر می‎گویند.

وی افزود: وقتی که می‌خواستند قبل از تیرباران چشم شهید را ببندند نمی‎گذارد و می‎گوید می‌خواهم گلوله‌هایی که مرا به شهادت می‌رساند به چشم ببینم و بعد از شهادت نیز وی را با همان لباس دفن می‌کنند؛ سربازانی که شهید نواب صفوی را  اعدام کردند در راه بازگشت تصادف می‌کنند و کامیون آنها به دره‌ای سقوط کرده و همه آنها کشته می‌شوند.

*گریه افسران محمدرضا پهلوی بر سر مزار شهید نواب صفوی

همسر شهید نواب صفوی خاطرنشان کرد: زمانی که بر سر مزار این شهید بزرگوار رفتم، افسران شاه سابق حضور داشتند و محیط کاملاً نظامی بود؛ وقتی من گریه می‌کردم یکی از آن افسران با صدای بلند گفت بس است بلند شو که من در آنجا گفتم آری خاندان آل‌ امیه با خاندان آل‌ محمد همین گونه برخورد کردند؛ ای پسر یزید و پسر پهلوی شبانه مردان خدا را می‌کشید و این را بدانید اگر تمام مردان ما را بکشید ما زنان حاضریم جان خود را برای اسلام فدا کنیم و من در آنجا یک ساعت و نیم صحبت کردم که بعد از آن تمام افسران گریه می‌کردند.

گفتنی است؛ در این دیدار علاوه بر سید صولت مرتضوی شهردار مشهد، حجت‌الاسلام علی‌اصغر لطفی و خلیل موحدی نمایندگان شورای اسلامی شهر مشهد، حجت‎الاسلام محمد خادمی مشاور شهردار مشهد و عابدین عابدنی‌مقدم مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی حضور داشتند.

انتهای پیام/2202/ز40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول