اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با برگزاری دومین مجمع عمومی

هیئت مدیره جدید انجمن علمی مهدویت حوزه تعیین شد

دومین مجمع عمومی انجمن علمی مهدویت حوزه برگزار و انتخابات برای تعیین هیئت مدیره جدید انجام شد.

هیئت مدیره جدید انجمن علمی مهدویت حوزه تعیین شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، دومین مجمع عمومی انجمن علمی مهدویت حوزه امشب در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام محمد تقی ربانی، رئیس سابق انجمن علمی مهدویت حوزه طی سخنانی با بیان اینکه تا پیش از انقلاب فعالیت‌های مهدوی در حوزه محدود به اقدامات فردی بوده است، عنوان داشت: می‌توان گفت فعالیت‌های سازمانی در این زمینه در قم یا کم بوده یا به هیچ وجه وجود نداشته است ولی پس از انقلاب بزرگان حوزه در صدد سامان‌دهی این فعالیت‌ها برآمدند و انجمن علمی مهدویت نیز در همین راستا بوده است.

ربانی با اشاره به تاسیس و فعالیت مراکز مختلف مهدوی در حوزه‌ علمیه خاطرنشان کرد: مرکز تخصصی مهدویت، موسسه آینده روشن، پژوهشکده مهدویت، انجمن علمی مهدویت، واحدهای فرهنگی مسجد مقدس جمکران، بنیاد امام مهدی(عج)، موسسه موعود، موسسه تبلیغ امام زمان(عج) و نیز گروه مهدویت در المصطفی از جمله این نهادها هستند.

در ادامه حجت‌الاسلام مهاجرنیا مسئول انجمن‌های علمی حوزه علمیه ضمن تشکر از حجت‌الاسلام ربانی به دلیل دو سال فعالیت مجدانه در این انجمن گفت: انجمن مهدویت حوزه دوازدهمین انجمنی است که با 12 عضو در حوزه علمیه تشکیل شد و طی دو سال اخیر فعالیت‌های گوناگونی داشته است.

وی افزود: انجمن‌های علمی نهادهای خودجوشی هستند که هیچ‌گونه حقوق و ردیف بودجه‌ای ندارند و اعضا هزینه‌هایش را تامین می‌کنند.

آیت‌الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه که سخنران ویژه این مراسم بود نیز طی سخنانی اظهار داشت: هر چند در مورد مهدویت مجموعه روایات جمع‌آوری شده ولی بررسی پژوهشی کاملی در مورد آنها صورت نگرفته است بنابراین می‌توان گفت در مورد مهدویت کار منسجمی نداشته‌ایم.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر شناسایی احادیث صحیح و غیر صحیح با توجه به اسناد آنها خاطرنشان کرد: پژوهشگران و محققان به این مسئله نیاز دارند و باید ابزار کار را برایشان فراهم کرد.

وی افزود: پیشنهاد من این است که دائرةالمعارف بزرگ مهدوی مشتمل بر تمام مباحث مربوط به امام زمان(عج) به همت گروهی از محققان و دانشمندان نوشته شود تا مردم به آنچه نیاز دارند دسترسی یابند.

در ادامه و از طریق رأی‌گیری هفت نفر عضو هیئت رئیسه و دو نفر بازرس برای دوره جدید فعالیت انجمن علمی مهدویت حوزه انتخاب شدند.

گفتنی است انجمن علمی مهدویت حوزه دارای بخش‌های مختلفی همچون آموزش، پژوهش، طرح و برنامه، ارتباطات و همکاری‌های علمی، گروه‌های علمی و اطلاع‌رسانی است و طی دو سال اخیر نشست‌های علمی گوناگونی با موضوعات خروج یمانی و تطبیق‌های معاصر، آسیب‌شناسی مهدویت، درنگی نو در باور‌های مهدوی، نش مهدویت در بیداری اسلامی، بررسی جریان‌های انحرافی احمدالحسن، فرزندان امام مهدی(عج) و نقش زمان و مکان در روزآمدسازی مهدوی‌باوری بر اساس تحولات منطقه را برگزار کرده است.

برپایی مناظره علمی با موضوع جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام و نیز اخبار حوادث آینده عراق و خاورمیانه در کنار اجرای طرح‌های پژوهشی همچون ممیزی دانش مهدویت، نیازسنجی مهدویت، تدوین کتاب در مورد جریان‌های انحرافی احمد حن و بیعتی دوباره با امام عصر(عج) از دیگر فعالیت‌های انجمن مهدویت حوزه علمیه به شمار می‌روند.

طی دو سال اخیر اعضای انجمن دیدارهایی با آیات عظام صافی گلپایگانی، آصفی، امامی کاشانی، اختری، حسینی بوشهری و نیز جمعی از علمای عراق داشته‌اند.

انتهای پیام/78004/ت40 /آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول