اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت کوهنوردی کرمانشاه:

مسیرهای دیواره بیستون جهانی می‌شود‌

رئیس هیئت کوهنوردی استان کرمانشاه گفت: دو سنگ‌نورد فرانسوی کروکی همه مسیرهای دیواره بیستون را تهیه کرده و به‌زودی این مسیرها به ثبت جهانی می‌رسند.

مسیرهای دیواره بیستون جهانی می‌شود‌

بهمن مشتکوب امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: هیئت کوه‌نوردی استان کرمانشاه از سال 58 فعالیت خود را آغاز کرده و گروه‌هایی همچون کانون کوه‌نوردان و خانه کوه‌نوردان که از قدیمی‌ترین گروه‌های کوه‌نوردی استان هستند، از سال 61 به‌صورت رسمی فعالیت دارند.

رئیس هیئت کوه‌نوردی استان کرمانشاه گفت: دو سنگ‌نورد فرانسوی کروکی همه مسیرهای دیواره بیستون را تهیه کرده و به‌زودی این مسیرها به ثبت جهانی می‌رسند.

وی با اشاره به وجود مناطق کوهستانی در منطقه و مهیا بودن شرایط کوه‌روی در استان، گفت: در حال حاضر بیش از یک‌هزار کوه‌نورد و 60 مربی به‌صورت حرفه‌ای در رشته‌های کوه‌نوردی، سنگ‌نوردی، غارنوردی و یخ‌نوردی زیر نظر هیئت و گروه‌های کوهنوردی فعالیت دارند و در حدود 10 هزار نفر کوه‌رو آماتور در ایام تعطیل به این رشته می‌پردازند.

رئیس هیئت کوه‌نوردی استان کرمانشاه افزود: به‌دلیل نزدیکی کوه‌هایی که استان را احاطه کرده و وجود دیواره عظیم بیستون و غار پرآو که یکی از فنی‌ترین غارهای جهان است، کوه‌نوردان کرمانشاهی بسیار توانمند هستند.

مشتکوب ادامه داد: کرمانشاه به‌دلیل داشتن چهره‌های برتر در کوه‌نوردی، سنگ‌نوردی و غارنوردی مورد توجه فدراسیون کوه‌نوردی است و همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و دارد.

وی بیان داشت: جشنواره جهانی دیواره بیستون هر دو سال یک‌بار در آبان ماه برگزار می‌شود و سنگ‌نوردان کرمانشاهی و ایران و سنگ‌نوردانی از چندین کشور حضور دارند که این جشنواره بزرگ‌ترین کلاس آموزشی برای کسب تجربه سنگ‌نوردان جوان این دیار محسوب می‌شود.

رئیس هیئت کوه‌نوردی استان کرمانشاه با اشاره به اخلاق‌مدار بودن این رشته ورزشی، تاکید کرد: به تازگی در یک حرکت خودجوش از سوی کوه‌نوردان و غارنوردان استان، اقدام به پاک‌سازی غار پرآو کردیم که یک تن زباله پاک‌سازی و به دامنه انتقال یافت.

وی مهم‌ترین هدف هیئت کوه‌نوردی استان کرمانشاه را آموزش الفبای کوه‌نوردی عنوان کرد و افزود: باید فرهنگ کوه‌روی در بین جوانان و کوه‌نوردان رواج بیشتری یابد.

مشتکوب یاد آور شد: در حال حاضر زمینی با مساحت یک‌هزار و 800 مترمربع برای احداث ساختمان اداری هیئت، خوابگاه، موزه و دفتر هیئت در ورزشگاه امام (ره) در نظر گرفته شده و ساخت این مجتمع به‌زودی آغاز می‌شود.

به گفته وی، در منطقه بیستون سوله‌ای به مساحت دو هزار و 500 مترمربع برای دایر کردن قرارگاه کوه‌نوردی با هماهنگی میراث فرهنگی در نظر گرفته شده است.

رئیس هیئت کوه‌نوردی استان کرمانشاه دعوت از یک مربی فرانسوی سنگ‌نوردی برای آموزش مربیان استان، ارتقای سطح مربیان در دوره‌های مختلف، برگزاری مسابقات سالنی سنگ‌نوردی در سطح استان و شهرستان‌ها و صعودهای استانی و کشوری را از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که به‌زودی اجرا می‌شوند.

انتهای پیام/2700/ت40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول