اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار کرمان:

برای توسعه کرمان باید از چالش و سایش سیاسی دوری کرد

استاندار کرمان گفت: اگر بخواهیم، کار، آبادانی و توسعه همه جانبه انجام دهیم نباید دنبال چالش و سایش سیاسی باشیم.

برای توسعه کرمان باید از چالش و سایش سیاسی دوری کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علیرضا رزم‌حسینی پیش از ظهر امروز در نخستین گردهمایی و تبادل اندیشه ائمه جمعه استان کرمان با استاندار، نمایندگان و اعضای شورای تامین استان کرمان اظهار داشت:‌ بارندگی‌های خوب هفته گذشته کرمان را بعد از 40 سال به فال نیک می‌گیریم.

وی بیان داشت: ‌امیدواریم نخستین گردهمایی و تبادل اندیشه ائمه جمعه استان کرمان با استاندار، نمایندگان و اعضای شورای تامین استان کرمان حرکتی برای آبادانی کرمان باشد.

استاندار کرمان هم‌اندیشی و وحدت رویه برای استان و بیان اهداف و برنامه‌ها و آگاه‌سازی ائمه جمعه برای طرح‌های استانی را از مهمترین اهداف نخستین گردهمایی و تبادل اندیشه ائمه جمعه استان کرمان با استاندار، نمایندگان و اعضای شورای تامین استان کرمان برشمرد.

رزم‌حسینی ابراز داشت: مقام معظم رهبری طی پنج سال اخیر موضوعات اقتصادی را مطرح و سال جاری را هم با عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری کردند.

وی با اشاره به اینکه حماسه سیاسی با مشارکت مردم به خوبی روی داد، افزود: سال گذشته اختلاف زیاد بین سران سه قوه وجود داشت، تورم بالای 40 درصد بود و تحریم‌ها در اوج خودش قرار داشت و دشمنان به دنبال تشدید تحریم‌ها بودند، مردم با وجود تمام مشکلات پای صندوق‌های رأی آمدند و شخصیتی عابد، معتدل ولایتمدار را انتخاب کردند و حماسه سیاسی روی داد.

مقام عالی دولت در استان کرمان با طرح این سئوال که حماسه اقتصادی چگونه باید پیاده شود، افزود: طی پنج ماه عمر دولت تدبیر و امید اتفاقات خوبی روی داده است، بر اساس آمار بانک مرکزی روند منفی رشد اقتصادی متوقف شد، تورم بالای 40 درصد هم رو به کاهش است و با سیاست‌های دولت در کنترل نقدینگی بازار آشفته ارز و طلا کنترل شد.

رزم‌حسینی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم اختلاف سران سه قوه به اتحاد تبدیل شد و همدلی امروز بی‌نظیر است، گفت: آرامش در بازار اقتصاد روی داده و تب اقتصادی فروکش کرده و روند در بهبود وضع مردم به وجود آمده و فشار بین‌الملل و تحریم با تدبیر رهبری و دولت ولایتمدار رو به کاهش است.

وی با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم تا جلسه‌های پشت‌میز نشینی را به جلسه‌های کاری تبدیل کنیم به توضیح در مورد شرایط استان کرمان پرداخت و ابراز داشت: 496  میلیارد تومان اعتبار در سال جاری به استان کرمان اختصاص داده شده که تاکنون فقط 23.6 درصد پرداخت شده است.

استاندار کرمان اذعان داشت: شهرستان کرمان در حالی 370 میلیارد تومان دریافت می‌کند که بودجه عمرانی این خطه 17 میلیارد تومان است.

رزم‌حسینی از وجود 3 هزار و 770 پروژه در استان کرمان خبر داد و اظهار داشت: 2 هزار و 139 پروژه زیر 50 میلیون تومان است و در واقع در هر جایی که شده یک کلنگی زده‌اند.

وی با بیان اینکه از مجموع پروژه‌های عمرانی در استان کرمان 127 پروژه بالای 500 میلیون تومان است، گفت: ‌برای تکمیل پروژه‌ها به نرخ امروز 2 هزار و 675 میلیارد تومان نیاز داریم.

استاندار کرمان افزود: 11 سال با این روند به پرداخت اعتبارات برای تکمیل پروژه‌ها بدون در نظر گرفتن پروژه جدید در استان کرمان زمان نیاز داریم.

رزم‌حسینی بیان کرد: 152 پروژه بالای 80 درصد در استان کرمان موجود است که دولت طی سال آینده 100 درصد تکمیل می‌شود، 360 پروژه 50 تا 80 درصدی هم داریم که دولت پولی برای آنها در سال آینده پرداخت نمی‌کند.

وی اذعان داشت:‌ دولت قصد دارد پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی زیر 50 درصد را با 90 درصد تخفیف به مردم واگذار کند و در این بخش متقاضیانی وجود دارند.

این مسئول مطالبات پیمانکاران استان کرمان از دولت را 264 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: چند ماه است که پرداختی به پیمانکاران نداشته‌ایم.

رزم‌حسینی با تاکید بر اینکه بحث من سیاه‌نمایی نیست و می‌خواهم نتیجه‌گیری کنم و نمی‌خواهم به مردم قول بی‌خودی بدهم، تصریح کرد: 5  هزار و 983 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های ملی در استان کرمان نیاز است. 

وی ادامه داد: مجوزهایی در کمیسیون ماده 12 داریم که بار آن بر دوش نمایندگان مجلس است، زیرا ردیف بودجه ندارد با وجود اینکه طرح‌های بزرگی هستند.

رزم‌حسینی با اشاره به اینکه 9 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های استان کرمان نیاز است، عنوان کرد: تاکنون 138 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت شده که این امر تورم سنگین در اقتصاد ایران به وجود آورده و پایه پولی بانک مرکزی را به هم ریخته است.

وی بیان داشت:‌ بر اساس آمار رسمی بیکاری استان کرمان 12 درصد است و 50  درصد بیکاران را فارغ التحصیلان تشکیل می‌دهند.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه نمی‌توانم، معجزه کنم و دوست ندارم به مردم قول و وعده‌ای دهم که نتوانم به آن عمل کنم، گفت: یکسری کارها با همدلی استانی روی می‌دهد.

رزم‌حسینی ابراز داشت:‌ آینده استان کرمان را بسیار امیدوارکننده می‌بینم و ما باید برای رفع مشکلات استانی عزم ملی پیدا کنیم و همه باید خود را در توسعه همراه کنند.

وی ادامه داد: پیشنهاد شخصی من با توجه به تجربه‌ام در دوران دفاع مقدس و سپاه و مطالعاتی که بر شهرستان‌های کرمان داشته‌ام به عنوان مثلث توسعه اقتصادی کرمان است و شامل نمایندگان مجلس، نمایندگان دولت و رأس سوم هم کارآفرینان و سرمایه‌گذاران سه ضلع مثلث توسعه استان کرمان هستند.

رزم‌حسینی بیان داشت:‌ ائمه جمعه نقش نظارت عالیه در شهرستان‌ها دارند و نیازمند همکاری ائمه جمعه هستیم و ائمه جمعه محور وحدت تمام گروه‌ها هستند.

وی گفت: از ائمه جمعه انتظار داریم از ظرفیت نماز جمعه برای پشتوانه توسعه کرمان استفاده کنند و ثروت را مقدس بدانند و بر تکریم سرمایه‌گذاران توسط مردم تاکید کنند.

مقام عالی دولت در استان کرمان با اشاره به اینکه فرهنگ کار در استان کرمان ضعیف است، افزود:‌ به دنبال این هستیم که سرمایه‌های مردم را در عرصه سرمایه‌گذاری بیاوریم.

رزم‌حسینی اذعان داشت: اگر ما بخواهیم کار، آبادانی و توسعه همه جانبه انجام دهیم نباید دنبال چالش و سایش سیاسی باشیم و باید حول محور مقام معظم رهبری کار انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه در مثلث اقتصادی نمایندگان نقش اساسی دارند، اظهار داشت: انتظارات از نمایندگان مردم این است با توجه به اینکه در تهران هستند و با وزرا ملاقات می‌کنند و در بودجه‌ها نقش دارند، اصلاح‌طلب یا اصولگرا باید پاسخگوی مردم باشند و با مقامات کشوری رایزنی کنند.

استاندار کرمان همچنین به شرح وظایف فرمانداران پرداخت و گفت: شناسایی سرمایه‌گذاران و تعامل با نمایندگان و ائمه جمعه باید سرلوحه کار فرمانداران باشد تا زمینه سرمایه‌گذاری جدید را فراهم کنیم.

رزم‌حسینی همچنین کمک برای رفع موانع سرمایه‌گذاران و تدوین بانک اطلاعات شهرستان را از اولویت‌های فرمانداران استان کرمان برشمرد و خاطر نشان کرد: تکمیل پروژه‌ها، رونق اقتصادی، ظرفیت‌سازی جدید برای استان کرمان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: سرمایه‌گذار دنبال سودآوری و امنیت است و اگر این دو مورد را فراهم کنیم،‌ استان کرمان محل امنی برای سرمایه‌گذاران می‌شود.

رزم‌حسینی گفت: گاهی مزاحمت‌های دولتی‌ها در مسیر سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود که این امر یکی از شاخصه‌های از بین برنده بحث امنیت برای سرمایه‌گذاران است.

وی ابراز داشت: با تمام بی‌پولی دولت، اما منابعی در اختیار دولت است و در صندوق توسعه ملی 20 میلیارد دلار پول وجود دارد و فاینانس خارجی هم 20 میلیارد دلار است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه منابع بانکی در استان کرمان 19 هزار میلیارد تومان است، بیان داشت: یکی از معضلاتی که اقتصاد کرمان و مملکت دارد، خرده پول‌هایی است که به دست آدم‌های ناکاربلد داده‌ایم در حالی که اگر این پول‌ها را بزرگ می‌کردیم، اشتغال‌زایی و بهره‌وری داشت.

رزم‌حسینی گفت: اگر وفاق و همدلی نداشته باشیم، نمی‌توانیم، کار کنیم و باید جنگ‌ها و دعواهای سیاسی را رها کنیم.

وی بر وجود انسجام مدیریتی تاکید کرد و افزود:‌ شورای مشورتی برای شهرستان‌ها و استان کرمان با حضور گروه های نخبگان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در استان کرمان راه‌اندازی می‌شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: پنجره گفت‌و‌گو با مردم را باید باز کنیم و در دوران دفاع مقدس این را تجربه کردیم و باید به مردم اعتماد کرده و مشکلات را با کمک ملت به تدریج رفع کنیم.

رزم‌حسینی بیان داشت: سفرهای شهرستانی را از جنوب کرمان آغاز می‌کنیم و دیدار مردمی و جلسات با مسئولان و ائمه جمعه برگزار می‌شود.

وی از هیئت رئیسه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان بازوی قوی استان کرمان نام برد و ابراز داشت: اتاق بازرگانی نقش مهمی در توسعه پروژه های استانی داشته است.

انتهای پیام/80019/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول