اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

استقبال نمایندگان مجلس سنای افغانستان از مشارکت «حزب اسلامی» در انتخابات

برخی اعضای مجلس سنای افغانستان با اشاره به آخرین اظهارات «گلبدین حکمتیار»، از مشارکت حزب اسلامی و هواداران وی در انتخابات استقبال کردند.

استقبال نمایندگان مجلس سنای افغانستان از مشارکت «حزب اسلامی» در انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اعضای مجلس سنای افغانستان از مشارکت حزب اسلامی در انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی استقبال کردند.

«علی اکبر جمشیدی» عضو مجلس سنای افغانستان در جلسه امروز (سه‌شنبه) این مجلس اظهار داشت: شرکت اعضا و هواداران حزب اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مؤثر است و آنان باید در این انتخابات شرکت کنند.

جمشیدی از رهبر حزب اسلامی خواست تا بخش فعالیت‎های نظامی خود در افغانستان را منحل اعلام کند تا تمام مردم این کشور به شرکت وی و دیگر اعضای حزب اسلامی در انتخابات و بازسازی افغانستان ایمان آورند.

این عضو مجلس سنای افغانستان همچنین تصریح کرد: مطالب ارسالی در نامه حکمتیار حاکی از آن است که وی می‎خواهد در حکومت آینده افغانستان سهیم شود و در این راستا او باید گام‎های عملی نیز بردارد.

«حافظ عبدالقیوم» عضو دیگر مجلس سنای افغانستان نیز مشارکت حزب اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان را مهم پنداشت و گفت: حضور اعضا و هواداران حزب اسلامی می‎تواند صلح و ثبات را در افغانستان نهادینه کند.

عبدالقیوم افزود: گلبدین حکمتیار با این اظهارات خود به دولت و ملت افغانستان نشان داد که او می‎خواهد در راستای بازسازی افغانستان سهیم شود.

به اعتقاد وی، با قطع مبارزات حزب اسلامی در برابر دولت، وی و دیگر اعضای حزب اسلامی به روند صلح افغانستان پیوسته و می‌توانند در این راستا مؤثر واقع شوند.

«محمد علم ایزدیار» معاون اول مجلس سنای افغانستان که امروز ریاست این مجلس را به عهده داشت، گفت: مجلس سنای افغانستان از حضور حزب اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی قدردانی کرده و آن را به نفع آنان و ملت افغانستان می‎داند.

وی افزود: دولت افغانستان باید از تمام گروه‎های مخالف که می‎خواهند در انتخابات شرکت و به دولت این کشور بپیوندد، قدردانی کند.

به اعتقاد وی، پس از خروج نظامیان خارجی در سال جاری میلادی حزب اسلامی و طالبان دیگر توجیهی برای جنگ ندارند و باید به دولت و روند صلح این کشور بپیوندند.

مخالفت برخی سناتوران افغان در برابر شرکت حزب اسلامی در انتخابات این کشور

با این حال، برخی از اعضای مجلس سنای افغانستان در برابر شرکت اعضا و هواداران حزب اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان مخالفت کردند.

«بلقیس روشن» عضو مجلس سنای افغانستان در جلسه عمومی امروز این مجلس گفت که اعضای حزب اسلامی در 12 سال گذشته بسیاری از حملات انتحاری را در این کشور سازماندهی کرده‎اند.

روشن افزود: اعضای حزب اسلامی در افغانستان باید محاکمه شده و مجازات شوند، زیرا آنان طی یک دهه اخیر خون هزاران نفر از مردم بی‎گناه این کشور را ریخته‌اند.

این عضو مجلس سنای افغانستان دلیل شرکت اعضای حزب اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان را به دست آوردن پول و قدرت عنوان کرد.

«هدایت الله رهایی» عضو دیگر مجلس سنای افغانستان ضمن مخالفت با شرکت اعضا و هواداران حزب اسلامی در انتخابات سال آینده افغانستان گفت: گروه‎های تروریستی در افغانستان جایی ندارند و آنان نباید دوباره در بدنه دولت این کشور سهیم شوند.

رهایی افزود: اعضای حزب اسلامی به اراده خود در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان شرکت نخواهد کرد، بلکه اربابان آن‎ها این دستور را داده‎اند.

به اعتقاد وی، گلبدین حکمتیار و دیگر اعضای رهبری حزب اسلامی توانایی تصمیم‎گیری را ندارند و تمام این تصمیم‌ها توسط سازمان اطلاعاتی پاکستان «آی.اس.آی» اتخاذ می‎شود.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی با ارسال نامه‎ای به رهبران این حزب که نسخه‌ای از آن در اختیار روزنامه «اکسپرس تریبون» پاکستان قرار گرفته بود از تمام هواداران خود خواست که در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال آینده افغانستان شرکت کرده و به کاندیدایی رأی دهند که عضو این حزب بوده یا دارای نزدیک‌ترین تفکر به حزب اسلامی باشد.

حزب اسلامی پس از به قدرت رسیدن دولت جدید افغانستان در 12 سال گذشته همواره سیاست خصمانه‌ای در قبال دولت افغانستان و نظامیان خارجی داشته و هر از گاهی دست به حملات انتحاری در این کشور زده است.

حزب اسلامی به رهبری حکمتیار در افغانستان دارای یک بخش نظامی است که اکثر حملات تروریستی را در این کشور انجام می‌دهد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول