اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خودنمایی هنر دست هنرمندان در جشنواره زمستانی

برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی در همدان طی دو سال اخیر به دلیل کمبود اعتبارات انجام نشد که با توجه به برپایی جشنواره زمستانی، می‌توان از این فرصت برای برگزاری نمایشگاه بهره گرفت.

خودنمایی هنر دست هنرمندان در جشنواره زمستانی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، همدان از دیرباز در زمینه صنایع دستی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و در برخی از رشته‌ها همواره زبانزد خاص و عام است.

صنایع‌دستی همدان به قدری در اذهان مردم همدان و سایر استان‌‌ها جای خود را باز کرده که سفال و سرامیک لاله‌جین در همه منازل به نوعی نمود عینی داشته و به عنوان ظروف از آنها استفاده می‌شود.

قدمت همدان در صنایع دستی موجب شده بود که این استان هر ساله میزبان نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی باشد و استان‌های سراسر کشور مهمان همدان شوند؛ اما در دو سال اخیر به علت نبود اعتبارات نمایشگاه صنایع‌دستی به صورت سراسری برگزار نشد.

برگزاری نمایشگاه سراسری در سال‌های گذشته به یک عادت تبدیل شده بود و هر سال در ایام تابستان، همدان میزبان صنایع دستی سایر استان‌ها بود که در کنار آن از آئین‌های سنتی و غذاهای محلی نیز بهره گرفته می‌شد.

اما به دلیل کمبود اعتبارات، این نمایشگاه در دو سال اخیر در همدان برگزار نشد که با توجه به برپایی جشنواره زمستانی، می‌توان از این فرصت برای برگزاری نمایشگاه بهره گرفت.

البته برنامه‌ریزی برای برگزاری این نمایشگاه در این جشنواره در نظر گرفته شده و هنرمندان می‌توانند با شرکت در آن، آثار خود را ارائه کنند.

برپایی نمایشگاه در جشنواره زمستانی فرصت مناسبی را فراهم می‌کند تا علاوه بر شهروندان همدانی گردشگران نیز بتوانند از این هنرهای دستی بهره‌مند شوند.

*نبود اعتبارات مانع از برپایی نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی شد

در همین راستا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، عدم برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی را نبود اعتبارات عنوان کرد و افزود: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی منوط به تخصیص اعتباراتی است که با پیگیری نتوانستیم این اعتبارات را جذب کنیم.

علیرضا ایزدی افزود: با وجود اینکه نتوانستیم نمایشگاه سراسری را در همدان داشته باشیم اما صنایع دستی همدان در حدود 18 نمایشگاه حضور یافت.

وی ادامه داد: در همین راستا در جشنواره زمستانی سال گذشته نیز چند نمایشگاه صنایع دستی گنجاندیم تا از ظرفیت جشنواره زمستانی برای صنایع دستی نیز استفاده کرده باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان خاطرنشان کرد: در جشنواره زمستانی امسال نیز برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی پیش‌بینی شده تا هنرمندان بتوانند هنرهای خود را بر معرض عموم قرار دهند.

وی برپایی جداگانه نمایشگاه سراسری صنایع دستی را به علت نبود اعتبارات ممکن ندانست و افزود: بر همین اساس سعی می‌کنیم نمایشگاه صنایع دستی را در جشنواره‌ها بگنجانیم.

ایزدی بر اهمیت صنایع‌ دستی همدان تأکید کرد و افزود: استان همدان از مناطقی است که فرآورده‌های دستی آن از شهرت بسزایی در کشور برخوردار است و همین توجه همه ما و مسئولان را بیش از پیش می‌طلبد.

وی با بیان اینکه برخی از اقلام صنایع‌دستی مانند صنعت سفالگری اهمیت صادراتی و جهانی دارد، افزود: این نوع از صنایع دستی، علاوه بر جنبه مصرفی، از ویژگی‌های هنری برخوردارند که به صورت طرح‌ها، نقوش و رنگ‌های گوناگون متجلی می‌شوند.

*نمایشگاه فرصتی برای معرفی و ارائه آثار صنایع‌دستی

هنرمند منبت‌کار همدانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه نمایشگاه در ارتقاء سطح آثار هنرمندان اثرگذار است، افزود: وظیفه هنرمند تولید آثار فاخر و اصیل در رشته‌های مختلف دستی است اما مسئولان نیز وظیفه ایجاد فضایی برای ارائه و معرفی آن را دارند.

عباس دلزنده که دارای سه اثر دارای مهر اصالت از یونسکو و دو اثر دارای نشان ملی در رشته منبت است، بیان داشت: نمایشگاه باعث می‌شود هنرمندان ضمن ارائه و معرفی آثار خود به همگان بتوانند سفارش گرفته و درآمد خود را داشته باشند.

وی اضافه کرد: استان همدان پایتخت سفال و سرامیک، مبل و منبت و مهد چرم است که باید برای این رشته‌ها و هنرمندان آنها فضای کسب و کار و درآمدزایی را ایجاد کند.

با وجود اینکه همدان در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی صنایع دستی شرکت کرده، اما باید گفت برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در خود همدان و حضور سایر استان‌ها در آن، نیز موجب رضایت هنرمندان شده و مردم همدان را با صنایع‌دستی سایر استان‌ها آشنا می‌‌سازد.

با توجه به اینکه در سفر مقام معظم رهبری به همدان بر توجه و حمایت از صنایع‌دستی همدان تأکید شده، اهمیت صنایع دستی همدان دوچندان شده است.

همدان با صنایع‌دستی متنوع و شاخصی چون سفال و سرامیک، مصنوعات چوبی و چرمی قابلیت فراوانی دارد که باید با توجه به مسئولان و برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی عرصه را برای فعالیت و ارائه اقلام صنایع‌دستی هنرمندان باز کنند.

در جشنواره زمستانی امسال نیز نمایشگاه صنایع‌دستی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان مد نظر قرار گرفته که امیدواریم هنرمندان توانند از این فرصت برای ارائه و معرفی آثار خود استفاده کنند.

===============

سیده‌فریده حسینی‌فرزام

===============

انتهای پیام/89003/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول