اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:

شیر عرضه شده در مراکز لبنیاتی غیربهداشتی است

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: شیر عرضه شده در مراکز لبنیاتی غیربهداشتی است.

شیر عرضه شده در مراکز لبنیاتی غیربهداشتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، ابراهیم توکلی شامگاه دوشنبه در جلسه کارگروه بهداشت در این شهرستان شیر را جزو مواد غذایی اصلی هر فرد دانست و اظهار داشت: شیر جزو لاینفک سبد غذایی هر خانواده است، بنابراین باید نسبت به سلامت آن توجه جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی فقط ناظر شیر تولیدی مراکز صنعتی است، افزود: دامداری‎های سنتی از نظر بیماری‎هایی مانند سل، بروسلوز و ... به طور کامل زیر پوشش سازمان دامپزشکی قرار ندارند.

توکلی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‎ای از دامداری‎های منطقه جنوب کرمان سنتی است، زیر پوشش این اداره کل قرار ندارند، بنابراین از آنجا که سلامت شیر تولیدی در این مراکز مبهم است، باید شیر به کارخانه تحویل داده شوند.

وی با اشاره به اینکه هم‎اکنون دو نوع شیر در سطح شهر وجود دارد، ابراز داشت: یک نوع شیر تولیدی از دامداری‎های سنتی به کارخانه تحویل داده می‎شود و نوع دوم در مراکز عرضه لبنیات سطح شهر توزیع می‎شود.

توکلی با بیان اینکه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بر سلامت شیر کارخانه نظارت دارد، عنوان کرد: این شیر از نظر بار میکروبی و مسائل دیگر زیر نظر کارشناسان بهداشت آزمایش می‎شود.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: کارخانه شیر باید با استفاده از تمام ظرفیت‎های خود کیفیت شیر را افزایش دهد، اما با ابراز تأسف در این امر کوتاهی صورت می‎گیرد.

خطر اصلی منطقه مراکز عرضه لبنیات است

توکلی خطر اصلی منطقه را مراکز عرضه لبنیات خواند و بیان داشت: استفاده از این شیرها به دلیل عدم آگاهی مردم سلامت آنان را به مخاطره می‎اندازد که باید در این زمینه اطلاع‎رسانی صورت گیرد تا به سمت استفاده از شیرهای پاستوریزه بروند.

وی با بیان اینکه کارخانه شیر نقش اساسی در آگاه‎سازی مردم نسبت به سلامت شیر پاستوریزه دارد، اذعان داشت: باید این کارخانه در زمینه تهیه بروشور، کلاس‎های آموزش، اطلاع‎رسانی از طریق جراید و نشریات و ... اقدام کند.

توکلی با تأکید بر اینکه شیر عرضه شده در مراکز لبنیاتی بهداشتی نیست، خاطرنشان کرد: مجمع امور صنفی نیز باید از صدور مجوز برای راه‎اندازی این مراکز خودداری و به مرور مراکز موجود را نیز تعطیل کند.

وی اظهار داشت: سازمان دامپزشکی این مراکز را به دلیل عدم تولید لبنیات سالم از اساس قبول ندارد و هیچ نظارتی روی آن‎ها انجام نمی‎دهد، بنابراین باید مورد شناسایی قرار گیرند و مجوز آن‎ها ابطال شود.

توکلی تصریح کرد: دامداران نیز به عنوان تولیدکننده و مصرف‎کننده با خطر بیشتری در این زمینه مواجه هستند و امکان ابتلای آن‎ها به بیماری‎های مشترک میان انسان و دام بیشتر است، بنابراین باید آموزش‎های لازم به آن‎ها داده شود.

وی افزود: تمام مشکلات موجود به دلیل عدم رعایت قوانین اداره کل دامپزشکی «ناظر بهداشتی» و سازمان جهاد کشاورزی «متولی تولید شیر» توسط کارخانه شیر «تولیدکننده شیر» است که توجه بیشتری را می‎طلبد.

انتهای پیام/80001/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول