اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از یک مراسم در بیجار

از بیان درددل‌های هنرمندان تا رونمایی کتاب شعر فریدونی

جمعی از هنرمندان شهرستان بیجار در زمینه‌های مختلف در دیداری صمیمی با شهردار و شورای اسلامی شهر بیجار به بیان ناگفته‌ها و مشکلات عرصه هنر پرداختند.

از بیان درددل‌های هنرمندان تا رونمایی کتاب شعر فریدونی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، صحبت از هنرمندان است، همان‌ها که همواره با کمترین‌ها ساخته و در بدترین شرایط روزگار، تلاش کرده‌اند روزمرگی‌های دوران آنها را همرنگ خود نکند که بالعکس بر زمانه خویش تأثیر بگذارند و جامعه را یک گام به پیش ببرند.

هنر و هنرمند مرز و محدودیت نمی‌شناسد، از نظر او تمام کائنات و آنچه در جهان می‌گذرد جلوه‌ای از ذات اقدس الهی است و هنرمند متعهد وظیفه خود می‌داند به لطف آنچه خداوند به او عطا کرده است، زیبایی‌هایی عالم هستی را به بهترین شکل ممکن به نمایش درآورد.

به واسطه همین روحیه حساس هنرمند است که گلایه‌ها و درددل‌های آنها نیز به دلسوزی و صداقت تعبیر می‌شود، چراکه اگر خواسته‌ای نیز دارند نه در راستای رفاه و راحت‌طلبی بوده بلکه به واسطه فراهم شدن شرایطی است که با استفاده از آن بتوانند با آرامش و خیالی آسوده به ارائه و نشر هنر خویش بپردازند.

دوشنبه‌شب جمعی از هنرمندان شهرستان بیجار در زمینه‌های مختلف در دیداری صمیمی با شهردار و شورای اسلامی شهر بیجار به بیان ناگفته‌ها و مشکلات عرصه هنر پرداختند.

هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری دیار گروس به شرایط دشوار اقتصادی اشاره و تأکید می‌کردند در این اوضاع با مشقت فراوان اما در نهایت خلوص به کار خود مشغول هستند.

این بار شهردار بیجار و شورای شهر پای درددل‌ها و انتقادهای هنرمندان بیجاری نشستند و هنرمندان امید داشتند در این نشست 3 ساعته گوشه‌ای از دغدغه‌هایشان کاسته شود.

در این نشست هنرمندان عرصه خوشنویسی بیش از دیگر هنرمندان از دغدغه‌های خود سخن گفتند از جمله آنها لیلا عباسی از هنرمندان نامی عرصه خوشنویسی و خطاطی بیجار بود که تاکنون به عناوین مهم کشوری دست یافته و موفق شده است کتاب نهج‌البلاغه را با خط بسیار زیبای خود بنگارد، با انتقاد از عملکرد مسئولین گذشته بیجار در راستای برگزاری نمایشگاه‌های خوشنویسی با موضوع قرآنی پرداخت و گفت: امید است بتوان بعد از سال‌های طولانی در شهرستان بیجار این نمایشگاه را دایر کرد.

صادق عزیزی از دیگر هنرمندان زبده عرصه خوشنویسی و خطاطی، آشنایی با فرهنگ اسلامی را از جمله دلایل و عوامل رونق خوشنویس عنوان کرد و گفت: این هنر ارزشمند قبل از ورود اسلام به کشور نیز وجود داشته و این نشان از قدمت این هنر است و توجه ویژه تمامی مسئولان امر و مسئولیت آنها را در این حیطه افزون‌تر می‌کند.

هنرمندان عرصه تئاتر که در دیار گروس یکی از نام آشناترین هنرمندان هستند نیز سخن‌ها برای گفتن داشتند از جمله آنها یاسر هاشم‌زاده کارگردان برتر کشوری و از هنرمندان زبده دیار گروس به مشکلات حیطه فعالیت هنری خود پرداخت و گفت: توجه ویژه مسئولین به عرصه هنر موجب ایجاد انگیزه برای فعالیت این قشر خواهد شد.

به گفته این هنرمند، توجه ویژه مسئولین به تئاتر موجب احیای دوباره این هنر در بیجار که مهد استعدادهای درخشان در این زمینه است، را فراهم خواهد ساخت.

کامران جباری بازیگر برتر کشوری در زمینه هنر تئاتر برای تشکیل کارگروه‌ها و کمیسیون‌های هنری به بهره و الگوبرداری از تجربیات دیگر شهرهای کشور که در این امر پیشگام هستند، تأکید کرد.

اصغر فریدونی از شعرای بزرگ بیجار نیز بر توجه به فرهنگ بیجار و توجه به مشکلات فرهنگی اشاره کرد و گفت: متأسفانه به فرهنگ هنری دیار گروس که قدمتی تاریخی دارد هیچ توجهی نشده است.

وی به توجه ویژه و جلوگیری از تخریب گویش گروسی تأکید کرد و گفت: مایه بسی تأسف است که اکثر خانواده‌های بیجاری اکنون با فرزندان خود به زبان فارسی سخن می‌گویند و لهجه گروسی به عنوان یکی از اصیل‌ترین گویش‌ها در حال فراموشی است.

جمشید فرجوندفردا عکاس و هنرمند بین‌المللی و فرزند خلف دیار گروس و خطه فرهنگی کردستان با تواضع و فروتنی با سکوتی معنادار در این نشست شنونده بود و تا پایان نیز با دقت سخنان دیگر هنرمندان را گوش فرا می‌داد.

علی‌احسان فریدونی از هنرمندان عرصه موسیقی و شاعر فرهیخته بیجار گروس که پرورش یافته یک خانواده هنرمند است در این نشست از کتاب شعرش با عنوان زیبای "گاهی به سرم می‌زند آدم بشوم" رونمایی شد و این کتاب ارزشمند را به برادرانش که از هنرمندان عرصه نویسندگی و شعر هستند، تقدیم کرد.

هنرمندان بیجاری سرمایه‌های جاویدان این دیار هستند

در ادامه این نشست رییس شورای اسلامی شهر بیجار از هنرمندان به عنوان سرمایه‌های جاویدان دیار گروس یاد کرد و توجه به این قشر فرهیخته و دغدغه‌های آنان را از جمله کارهای خطیر  ارزشی تمامی مسئولان عنوان کرد.

افشین کاظمی با بیان اینکه فعال‌سازی کمیسیون‌های مربوط به هنرمندان از جمله کمیسیون‌های مربوط به انجمن موسیقی، می‌تواند انگیزه این قشر را که بدون هیچ توقعی به کار هنری و خلق آثار هنری می‌پردازند، فزونی بخشد.

به گفته این مسئول، با فعالیت و راه‌اندازی این کمیسیون‌ها می‌توان خدمات ارزنده‌ای با همکاری هنرمندان به احیای هنرهای اصیل دیار گروس ارائه کرد.

انتهای پیام/79015/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول