اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار هرمزگان:

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه آب وارد شوند

استاندار هرمزگان گفت: برای رفع کمبودها در بخش آب با توجه به محدویت منابع آبی در کشور، نیازمند ورود بخش خصوصی به این حوزه برای سرمایه‌گذاری هستیم.

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه آب وارد شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جاسم جادری پیش از ظهر امروز در حاشیه افتتاح طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) بر صیانت و حفاظت از منابع آبی با فرهنگ‌سازی و استفاده بهینه این مایه حیات تاکید کرد.

وی با اشاره به تاکید آیات و روایات که در قرآن کریم از آب به عنوان منشاء حیات نام برده شده است؛ گفت: همگان برای استفاده بهینه از آب بایستی مشارکت داشته باشیم.

جادری گفت: آمارها و ارقام نشان می‌دهند که 40 درصد از مردم دنیا از آب آشامیدنی سالم محرومند و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، 30 هزار نفر از مردم دنیا به دلیل کمبود آب سالم و بهداشتی می‌میرند و 80 درصد از بیماری‌هایی که مردم از آن رنج می‌برند، به دلیل عدم تامین آب بهداشتی سالم است.

وی افزود: آب یک سوم جمعیت جهان وابسته به آب‌های زیرزمینی است که حدود 2.5 میلیارد نفر را شامل می‌شود.

استاندار هرمزگان گفت: در استان هرمزگان متوسط بارندگی 187 میلی‌متر است که در کشور 250 میلی‌متر و در دنیا 800 میلی‌متر است و خشکسالی‌ها و اقلیم گرم و خشک نیز بر بحران کم آبی در استان اثر گذار بوده است.

وی بیان داشت: 93 درصد آب موجود در کشور و استان در بخش کشاورزی و هفت درصد در بخش شرب صنعت و خدمات مصرف می‌شود.

استاندار هرمزگان بر اصلاح الگوی کشت در جهت استفاده بهینه از آب تاکید کرد و خواستار برنامه‌ریزی مسئولان مربوطه در این بخش شد تا از آبیاری غرقابی و هدر رفتن آب جلوگیری شود.

جادری اظهار داشت: از 43 دشت هرمزگان، 38 دشت به دلیل افت شدید منابع آب زیرزمینی و برداشت بی‌رویه آب به دشت ممنوعه تبدیل شده است و پنج دشت هم فاقد پتانسیل برداشت است.

وی با بیان اینکه مردم هرمزگان به دلیل خشکسالی‌های 15 سال اخیر، بحران خشکسالی را تجربه می‌کنند، اضافه کرد: جنگ آینده در نیا و کشور، جنگ آب است.

استاندار هرمزگان گفت: در حال حاضر در برخی از استان‌ها به نوعی این مشکل ایجاد شده است و حتی در استان‌های مانند خوزستان زنجیره انسانی اطراف رودخانه کارون تشکیل می‌شود.

جادری با بیان اینکه سدهای زیادی در کشور احداث شده است گفت: با توجه به کمبود منابع و اعتبارات دولتی برای سدسازی و تامین آب کشور، بایستی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه آب وارد شوند.

وی بر استفاده از پساب فاضلاب تا هفت مرتبه طبق نظر کارشناسان و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی با تغییر الگوی کشت تاکید کرد.

این نماینده عالی دولت در هرمزگان بیان داشت: انشعابات غیرمجاز آب در بندرعباس قطع شده است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب در سال تحصیلی 93 - 92 افتتاح شده است، اظهار امیدواری کرد با اجرای آن، دانش‌آموزان با فرهنگ استفاده بهینه آب آشنا شوند.

انتهای پیام/88001/ط40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول