اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

غربت امامزاده سید محمد (ع) در جوار بارگاه رضوی

حلقه اشک در چشمان همه افرادی که از در بیرون می‌روند دیده می‌شود اما لبخند رضایت هم بر لبانشان تو را مجذوب می‌کند؛ اینجا حرم امامزاده سید محمد (ع) از نوادگان امام هفتم (ع) است.

غربت امامزاده سید محمد (ع) در جوار بارگاه رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس، هر کدام را که می‌بینی احساسی از سبک‌بالی و آرامش را نمی‌توانی در وجودشان انکار کنی، گویی با کسی راز و نیاز کرده‌اند که خوب می‌دانند پیغام آنان را به خدای احد و واحد رسانده و شفاعت آنان را در پیشگاه ایزدی می‌کند.

وارد مکانی می‌شوم که این مسلمانان مشعوف از زیارت از آن آمده‌اند، صحن حیاطی کوچک با ازدحام زائرانی پرشور که در گوشه گوشه این حیاط توجه انسان را به خود جلب می‌کند.

در سمت راست حیاط در یک جایگاه نسبتاً کوچک چند خادم در حال عرضه چای صلواتی به همه زائران هستند و بوی خوش چای در دستان همه با بخار خوشایندی که از آن خارج می‌شود تو را به نگاه کردن به همه افراد در صحن حیاط وادار می‌کند.

هر فردی خواهان این است که شاید با خوردن جرعه‌ای از چای صلواتی در این مکان مقدس متبرک شود، خود می‌خورد و دیگری را نیز به خوردن دعوت می‌کند.

نیت زیارت و قصد وضو می‌کنم اما در نهایت تعجب می‌بینم در بارگاه امامزاده سید محمد معروف به گنبد خشتی که در چند قدمی بارگاه امام هشتم«‌علی ابن موسی الرضا (ع‌)» است فقط دو کانکس نه چندان تمیز وجود دارد که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند تا برای زیارت مهیا شوند.

کفشهایم را به کفشداری می‌سپارم و به داخل راه می‌یابم، در گوشه گوشه زیارتگاه نه چندان بزرگ، خیل زائرانی که در حال انجام فرایض دینی و زیارت در دو قسمت آقایان و بانوان هستند مرا به سوی ضریح می‌کشاند.

محوطه اطراف ضریح به لحاظ مساحت، شاید در هر قسمت آقایان و بانوان 30 نفر را پاسخگو باشد، دیوارها، سقف گنبدی و همه زوایای این بارگاه حکایت از قدمتی دیرینه دارد.

در بازدید از سرداب حضرت باید مسیری صعب‌العبور را طی کنی تا بتوانی به چند متری زیرزمین بروی و مزار حضرت را زیارت کنی. قدمت تاریخی بنا حکایت از مرمت‌هایی ناچیز دارد که خادم آن قسمت می‌گوید: فقط برای از بین نرفتن قدمت تاریخی انجام شده است.

این حرم روحانی اما نسبتاً فاقد امکانات طبق شجره‌نامه‌ای که‌ بر دیوار نصب شده متعلق به امامزاده سید محمد (ع) یکی از نوادگان امام هفتم موسی کاظم (ع) بوده و در رابطه با قدمت بنا و نوع معماری به 832 هجری قمری نسبت داده شده است.

در این بنا که معروف به گنبد خشتی است خشت‌هایی به چشم می‌خورد که به لحاظ تاریخی به دوره تیموریان برمی‌گردد.

این امامزاده به امامزاده نان و ماستی هم معروف است چراکه طبق سنت حسنه‌ای که از 150 سال پیش در اینجا مرسوم است، زائران و مجاوران حضرت در روزهای سه‌شنبه با نذر‌ کردن نان و ماست به دیگر زائران و مجاوران، اجابت حاجت خود را از امامزاده می‌طلبند.

کرامات اتفاق افتاده از سوی امامزاده طی سال‌های گذشته، دلدادگان حضرتش را در راستای خدمتگزاری در این مکان مشتاق کرده‌ است.

این مکان ماهانه پذیرای 200 هزار نفر بوده که 9 هزار نفر آن زائران خارجی هستند.

در حال حاضر 530 نفر خادم در این مکان در خدمتگزاری به زائران کوشا هستند و 520 نفر در صف انتظار خدمتگزاری به سر می‌برند.

قداست و کرامت این امامزاده بر کسی پوشیده نیست اما چرا چنین امامزاده‌ای در فاصله بسیار کمی از بارگاه امام هشتم چنین غریب مانده بر همگان پوشیده است.

این امامزاده در ابتدای خیابان طبرسی نزدیک به بیمارستان جواد الائمه واقع شده و مساحتی بیش از یک‌هزار متر با کم‌ترین امکانات دارد که گفته‌ می‌شود مسئولان در نظر دارند در آینده این بنا را به 5 هزار متر مربع با امکانات رفاهی برای زائران افزایش دهند.

شاید اگر دست واقفی بر این بارگاه بخورد این امامزاده زودتر از وعده‌های مسئولان به ارزش و مرتبت واقعی خود برسد.

مگر نه این است که امام صادق (ع) می‌فرمایند: بهترین عمل نیکی کردن به فاطمه (س) و فرزندان ایشان است.

انتهای پیام/2202/ز40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول