اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد ادبیات تطبیقی:

سرودهای انقلابی انعکاس‌دهنده معارف اسلامی است

کارشناس ارشد ادبیات تطبیقی گفت: سرودها و اشعار انقلابی انعکاس‌دهنده معارف اسلامی است.

سرودهای انقلابی انعکاس‌دهنده معارف اسلامی است

معصومه پاداش‌ستوده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه علم و هنر هر دانشمند و هنرمندی باید در راستای خدمت به مردم جامعه و اعتلای فرهنگ عمومی به کارگرفته شود، اظهار کرد: اخیراً شاهد تحولات مثبتی در حوزه سرایش سرودهای انقلابی در کشور و روی آوردن خوانندگان جوان به این طرف هستیم.

وی با بیان اینکه وقایع مهم و جریان‌ساز سال‌های اخیر در تاریخ کشورمان باید از دیدگاه ادبی نیز مورد توجه بیشتر قرار گیرد، افزود: بروز وقایعی نظیر حماسه 9 دی می‌توانند بر ادبیات معاصر تاثیرگذار باشند.

کارشناس ارشد ادبیات تطبیقی، تصریح کرد: شعر عصر انقلاب همگام با شکل‌گیری نهضت اسلامی در سال‌های پایانی حکومت ستم‌شاهی پا گرفت و مسیر خود را مشخص کرد.

*تاثیرگذاری سرودهای انقلابی در پرورش روحیه مبارزاتی مردم علیه طاغوت

وی انتشار سرودهای انقلابی در روزهای نخست انقلاب را در پرورش روحیه مبارزاتی مردم علیه طاغوت بسیار تاثیرگذار خواند و ادامه داد: در راهپیمایی و تظاهرات روزهای نخست انقلاب بسیاری از شاعران با الهام از دستاوردهای نهضت، ارزش‌های نوین حرکت مردمی را به زبان شعر در قالب سرودهای انقلابی بیان می‌کردند.

پاداش‌ستوده، با اشاره به افزایش آثار انقلابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن هشت سال دوران دفاع مقدس، قلمرو تازه‌ای را به روی شعر و ادب فارسی باز کرد.

وی وقوع اتفاق‌ها و جریان‌های سیاسی و اجتماعی کشور را بر روحیه شاعران و هنرمندان و صاحبان ذوق و سلیقه تاثیرگذار دانست و اضافه کرد: آثار شاعران معاصری مانند قیصر امین‌پور و سلمان هراتی از این دسته هستند.

*اشعار انقلابی انعکاس دهنده معارف اسلامی است

این کارشناس ارشد ادبیات با بیان اینکه شعر انقلاب به‌ویژه در آغاز با عطش فراوانی به معارف، مفاهیم و مضامین اسلامی روی آورد، خاطرنشان کرد: هر چند که شاعران و نویسندگان در فاصله سال‌های پس از انقلاب تاثیرات ویژه‌ای از مقتضیات زمان گرفتند اما خوانندگان و هنرمندان عرصه موسیقی اغلب کمتر به دنبال اینگونه اشعار رفتند.

*سرودهای خوب رکن اصلی ایجاد انگیزه در خوانندگان جوان است

وی وجود سرودهای خوب را رکن اصلی ایجاد انگیزه و رغبت در خوانندگان جوان دانست و یادآور شد: داشتن شجاعت و تعهد برای ورود به عرصه خواندن سرودهای انقلابی از دیگر ارکانی است که خوانندگان جوان باید مدنظر قرار دهند.

پاداش‌ستوده به آثار خوانندگان جوانی مانند «حامد زمانی» با اثر جدید «گزینه‌های روی میز» اشاره کرد و گفت: در این اثر به بسیاری از اتفاق‌های تاریخ کشور مانند آزادسازی خرمشهر، طوفان شن طبس، ایثار و از خودگذشتگی حسین فهمیده و ... به گونه‌ای نرم و هنرمندانه اشاره شده است.

*سرودهای انقلابی جزو گزینه‌های میز ماست

وی توجه به معارف اسلامی و آموزه‌هایی چون ایثار و شهادت را از دیگر ویژگی‌های این اثر برشمرد و گفت: سرودهای انقلابی نیز باید جزو گزینه‌های میز ما دربرابر دشمنان نظام باشد.

این منتقد ادبی، بر ضرورت توجه به سرودن شعر جدید انقلابی با توجه به مقتضیات زمان حاضر در کشور تأکید کرد.

وی به‌کارگیری از پیش پا افتاده‌ترین و سهل‌ترین کلمات را از ویژگی‌های شعر رپ دانست و متذکر شد: نویسندگان و خوانندگان این سبک را بدون رعایت قوانین ادبی و اجتماعی در پیش گرفته‌اند.

به گفته پاداش‌ستوده سرایندگان اشعار رپ با ردیف و بیان کردن یک سری مشکلات اجتماعی سعی در تاثیرگذاری بر وضعیت مورد نظرشان را دارند اما در واقع بیشتر برای جلب توجه و معروف شدن در این عرصه فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیان مشکل بدون ارائه راهکار دردی از جامعه را کم نمی‌کند تصریح کرد: جوانان خوش صدا می‌توانند استعداد خود را در عرصه خواندن سرودهای انقلابی محک بزنند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

*جوانان آرمان‌های نظام را با سرودهای انقلابی به دنیا معرفی کنند

کارشناس ارشد ادبیات با بیان اینکه خوش صدا نبودن یکی از مشخصه‌های روی آوردن به رپ‌خوانی است، یادآور شد: اغلب رپ‌خوان‌ها دارای صدای متفاوتی نسبت به دیگر خوانندگان هستند و این موجب شده تا هراس استعداد خود را حتی بدون داشتن صدای خوش در رپ‌خوانی به نمایش بگذارد.

پاداش‌ستوده با اشاره به رابطه ادبیات موسیقی متذکر شد: جوانان با استعداد می‌توانند به جای نوشتن و خواندن رپ با الفاظ موهون و ارسال به شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی استعداد خود را در زمینه سرودن و خواندن ترانه‌های انقلابی امتحان کنند.

وی یادآور شد: جوانان برای تبدیل به پدیده شدن بهتر است با استفاده از استعدادهای خود آرمان‌های انقلابی را به گوش دنیا برسانند.

انتهای پیام/84002/ع30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول