اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جریان‌شناس گفتمان انقلاب اسلامی:

بخش اعظم تاریخ یک ملت توسط خبرنگاران نگاشته می‌شود

جریان‌شناس گفتمان انقلاب اسلامی گفت: ‌بخش اعظم تاریخ یک ملت به دست خبرنگاران نوشته می‌شود.

بخش اعظم تاریخ یک ملت توسط خبرنگاران نگاشته می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، یعقوب توکلی ظهر امروز در مراسم سالروز تشکیل بسیج رسانه در کانون بسیج همدان اظهار کرد: بخش اعظم تاریخ یک ملت به دست خبرنگاران نوشته می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت کار خبرنگاران افزود: گاهی گزارش خبرنگاران به عنوان سند برجسته تاریخی مورد استناد دیگران قرار می‌گیرد.

استاد دانشگاه و مورخ بیان داشت:‌ آنچه خبرنگاران امروز به رشته تحریر درمی‌آورند اگر احیاناً امروز قدر و قیمتی نداشته باشد در سال‌های بعد به قیمت گزاف به عنوان اسناد ملی نگهداری و دست به دست می‌شود.

وی یادآور شد: یک معلم تاریخ در آینده برای بیان مطلب خود باید از زاویه دید خبرنگاران به پدیده‌ای که آنان به نگارش درآورده‌اند، نگاه کند.

توکلی افزود: معلم تاریخ به ندرت می‌تواند فضای نوشته‌های خبرنگاران آن روز را بشکند.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری حافظه یک ملت و وجدان عمومی جوامع در قالب مطالب نوشته شده توسط خبرنگاران است، گفت: بخش عظیمی از حافظه یک ملت با نگاه خبرنگاران به وقایع، ثبت و ضبط می‌شود.

جریان‌شناس گفتمان انقلاب اسلامی با اشاره به مهمترین موضوع رسانه‌ای در جهان امروز و جهان اسلام، پدیده گروه‌های تکفیری و جریان‌های معارض را به عنوان این موضوع مهم قلمداد کرد.

وی ابراز داشت: گروه‌ها و جریان‌های تکفیری در جهان اسلام وارد عرصه مبارزه سیاسی علیه تسنن و تشیع شده‌ و در تلاش برای غلبه قهرآمیز بر جهان اسلام هستند.

توکلی اظهار کرد: بازخوانی اندیشه‌های اصلی در قفای این جریان‌ها بسیاری از مخاطرات پیش‌رو و افق‌های فعلی جامعه را نمایان می‌کند.

وی با اشاره به بحث خلافت در اسلام یادآور شد: در این زمینه اختلاف نظرهایی بین افراد وجود دارد که به دو امر سیاست و امامت منتهی می‌شود.

توکلی با اشاره به واقعه کربلا یادآور شد: واقعه کربلا ضربه بزرگی را به سلطنت‌خواهان وارد کرد بنابراین حکومتیان به مقابله جدی با عزدارای امام حسین(ع) برخاستند.

به گفته وی در دوره متوکل قبر سیدالشهدا(ع) تخریب شد و از آن زمان تا نخستین فتوای ضد زیارت حدود 140 سال فاصله وجود دارد.

استاد دانشگاه و مورخ ابراز داشت:‌ با ظهور جنبش آل بویه و مجاز شدن زیارت قبور و اقامه عزاداری سیدالشهدا(ع) در سال 305 هجری قمری، یک واکنش شدید دوجانبه به وجود آمد.

*ابن‌تیمیه معترض معرفت‌شناسی در جهان اسلام بود

وی خاطرنشان کرد: این امر به عنوان کشمش ادامه داشت تا در سال 667 هجری قمری شخصی به نام محمد ابن احمد ابن تیمیه حرانی در سوریه ظهور کرد.

توکلی با اشاره به شخصیت ابن تیمیه گفت: ابن تیمیه نسبت به وضعیت معرفت‌شناسی در جهان اسلام و ظهور فرقه‌ها و شعب مختلف در بین اهل تسنن و ورود علوم مختلف در جهان اسلام معترض است.

وی ادامه داد: ابن تیمیه به برگشت بر عقاید سلف گذشته و عمل به ظاهر قرآن پایبند بوده و بر ادبیات فقهی و کلامی تسنن و شیعه معترض است.

جریان‌شناس گفتمان انقلاب اسلامی با بیان اینکه یکی از بحث‌های ابن تیمیه برخلاف علمای اهل تسنن جواز فتوا علیه حاکم است، تصریح کرد: دیدگاه‌های وی از یک سو با نظریات اموی‌ها درباره امام علی(ع) نزدیک و برخلاف سنت معمول اهل تسنن بود و از طرف دیگر نیز ضد شیعه بود.

وی با اشاره به افرادی که به خط فکری ابن‌تیمیه معتقد بودند، ابراز داشت: امام محمد غزالی از جمله این افراد و از پایه‌گذاران اصلی این جریان فکری محسوب می‌شود.

توکلی  ابراز داشت: با توجه به این امر، باریکه‌ای در اهل تسنن این جریان فکری را ادامه داد تا به ابن عبدالوهاب رسید.

وی با اشاره به نقطه شروع وهابیت ادامه داد: ‌ابن عبدالوهاب در اوایل دوره قاجار این جریان را گسترش داد و فضای تکفیر دیگر مسالک را بیش از دیگران فراهم کرد.

*ظرفیت وهابیت در اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی به سود غرب

استاد دانشگاه و مورخ با اشاره به جنگ جهانی اول خاطرنشان کرد:‌ با توجه به مطالعه گسترده انگلیسی‌ها از جمله لرد کروزو و بنجامین فرانکلین در حوزه‌های مختلف جهان اسلام و آشنایی آنان با این جریان فکری بعد از جنگ جهانی اول حکومت عربستان را به وهابی‌ها دادند.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت وهابیت در اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی، غرب می‌توانست از این امر به سود خود بهره ببرد.

توکلی  با اشاره به وجود این جریان فکری در ایران گفت: در ایران نیز رضاخان با جریان وهابیت پیوندی نزدیک داشت.

وی ادامه داد: با ظهور انقلاب اسلامی در ایران، مردم با شعار حسینی و احیای اندیشه شهادت در مقابل وهابیتی که انگیزه عقیدتی لازم برای فداکاری را نداشت، به میدان آمدند.

جریان‌شناس گفتمان انقلاب اسلامی گفت: وهابیون در اقصی نقاط جهان اسلام مدارسی را برای هجوم به شیعه نه تنها در خارج بلکه در داخل کشورهای شیعی گسترش دادند.

*گره خوردن جریان فکری وهابیت با روشنفکری در ایران

وی  با بیان اینکه در دوره معاصر این جریان فکری با پدیده روشنفکری در ایران گره می‌خورد، تصریح کرد: جریان روشنفکری در ایران از بستر غزالی، کسروی و سروش به جریان فکری وهابیت می‌رسد.

استاد دانشگاه و مورخ با اشاره به اهمیت کار خبر و خبرنگار ابراز داشت:‌ خبرنگاران باید به عنوان مسئولیت شیعی و مسلمانی خود، مطالعه خود را افزایش دهند تا حرفی که می‌زنند آئینه امروز باشد.

وی با بیان اینکه خبرنگاران باید به عنوان یک شیعه، فضای حاکم بر جامعه و محیط خود را بشناسند، گفت:‌ هر اقدامی باید بر حسب وظیفه دینی و تکلیفی و در راستای حفظ مذهب شیعه و نظام اسلامی باشد.

توکلی در پایان خاطرنشان کرد: خبرنگاران باید با تدبر و توجه کافی آن بخش از عرصه فکری جامعه که به آنان مربوط می‌شود به درستی هدایت کرده و چشم‌بسته مطلب را منتقل نکنند.

انتهای پیام/89006/ت40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول