اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

کاسب باید به احکام معامله عمل کند تا روزی وی بدون شبهه باشد

استاد حوزه علمیه قم گفت: کاسب باید احکام و اخلاق معامله را مطالعه و به آن عمل کند تا روزی وی بدون شبهه باشد.

کاسب باید به احکام معامله عمل کند تا روزی وی بدون شبهه باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، صبح امروز به همت اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کهگیلویه چهارمین دوره آموزشی کسب روزی حلال در اتاق اصناف این شهرستان برگزار شد.

در این دوره آموزشی که با حضور صنف‌های تعمیرکاران، تعویض روغنی‌ها و جوشکاران برگزار شد، حجت‌الاسلام محمود اکبری با اشاره به پرهیز از سوگند و ستایش کالا در معامله، اظهار کرد: برای به دست آوردن روزی حلال باید با دادن اطلاعات صحیح به مشتریان و بیان عیوب کالا، از قسم خوردن در این زمینه پرهیز کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه کم فروشی یک امر ناپسند و حرام است، عنوان داشت: خداوند در قرآن کریم سوره‌ای با نام مطففین «کم فروشان» آورده و برای کسانی که کم فروشی می‌کنند عذاب دردناکی قرار داده است.

وی ادامه داد: کاسب ما باید احکام و اخلاق معامله را مطالعه و به آن عمل کند تا روزی وی بدون شبهه باشد.

این مسئول، اضافه کرد: کسب و تجارت از روابط کهن اجتماعی است و آداب و سنن خاص خود را داراست و دین اسلام جهت پویایی و سالم‌سازی این روابط قوانینی را وضع کرده تا تجار و کسبه با امعان نظر از دستورات اسلامی به معاملات حلال دست پیدا کنند و لقمه حلال به خورد فرزندان خود دهند.

حجت‌الاسلام اکبری در ادامه به تشریح تجارت و انواع آن، اخلاق کاسب، منکرات و آداب کسب و درآمد پرداخت و افزود: صداقت در معامله عامل خوشبختی و اعتماد مشتری است.

نویسنده کتاب کاسب بهشتی، اخلاق نیکو را از فضایل بارز یک فروشنده دانست و یادآور شد: بد اخلاقی یکی از منکرات اخلاقی است که در کسب و کار نیز تاثیر منفی دارد.

وی تجارت معنوی را بهترین و سرنوشت‌سازترین تجارت دانست و با اشاره به آیات قرآنی گفت: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، آیا شما را به تجارتی که شما را از عذابی دردناک می‌رهاند راهنمایی کنم، به خدا و پیامبرش ایمان بیاورید».

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این مطلب که هیچ تجارتی چون عمل صالح و هیچ سودی همچون ثواب الهی نیست، دشت اول در اول هر سال یا ماه و روزی را یادآور شد و افزود: روایات مختلفی در زمینه برکت بیان شده که دشت اول، با شرایطی می‌تواند زمینه برکت باشد.

وی ضمن توضیح انواع معاملات و درآمدهای حاصل از آن‌ها، تصریح کرد: درآمدی که بر اساس موازین شرعی نباشد درآمد حرام محسوب می‌شود، همچون کم فروشی، غش در معامله و معاملات ربوی.

انتهای پیام/82002/ط30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول