اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر علمی کنگره سرطان:

4000 بیمار سرطانی در استان مرکزی شناسایی و تحت درمان هستند

دبیر علمی کنگره سرطان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: چهار هزار بیمار مبتلا به سرطان در استان مرکزی شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

4000 بیمار سرطانی در استان مرکزی شناسایی و تحت درمان هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک فتح‌الله محقق ظهر امروز در کنگره علمی با موضوع سرطان که در دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد، اظهار داشت: استان مرکزی جزو سه استان اول کشور در بحث شیوع بیماری سرطان است.

وی تصریح کرد: هم اکنون بیمارستان آیت‌الله خوانساری به عنوان تنها مرکز درمانی بیماران سرطانی پذیرای چند صد بیمار مبتلا به سرطان می باشد این در حالی است که امکانات این بیمارستان پاسخگوی نیازهای مراجعان نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه سرطان پستان در زنان و سرطان معده در مردان شایع‌ترین سرطان در استان است، بیان کرد: بیماری سرطان از جمله بیماری‌هایی است که تشخیص به موقع آن می‌تواند روند درمان بیماری را سرعت بخشیده و به بهبود بیمار کمک کند.

محقق گفت: متاسفانه یکی از دلایل بروز بیماری سرطان آلودگی هوا است به طوری که می‌بینیم استان مرکزی به دلیل آلاینده بودن بیشترین آمار مبتلایان به سرطان را به خود اختصاص داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه بیش از 12 درصد مرگ و میر در کشور به دلیل سرطان است، ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بیماران سرطانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند علاوه بر درد بیماری هزینه بسیار بالای درمان این بیماری است که هزینه‌های بسیار هنگفتی را به آنان تحمیل می‌کند به طوری که بسیاری از خانواده‌ها از تامین این هزینه‌ها ناتوان هستند.

وی بیان کرد: غربالگری از جمله راهکارهایی است که به تشخیص زود هنگام بیماری کمک می‌کند که باید با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز با بیان اینکه از هر چهار مرد در استان یک نفر سیگاری است، گفت: متاسفانه یکی از دلایل بروز سرطان در استان مصرف سیگار است که باید در زمینه عواقب مصرف آن فرهنگ ‌سازی شود.

بابک عشرتی افزود: شیوع سرطان ریه، حنجره و دستگاه گوارش با مصرف سیگار و مصرف قلیان و آلودگی هوا ارتباط مستقیمی دارد.

وی با اشاره به فعالیت سامانه ثبت سرطان در استان خاطرنشان ساخت: این سامانه فعالیت خود را از سال 1384 بر مبنای گزارش‌دهی پاتولوژی‌ها آغاز کرد و از سال 86 گزارش‌های آرامستان‌ها و مراکز درمانی نیز به آن افزوده شد.

به گفته وی بر اساس آخرین آمار این سامانه تا سال 88 یک هزار و 600 بیمار سرطانی در استان ثبت شده که شیب رشد بیماران سرطانی زن 152 در هزار و بیماران مرد 180 در هزار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: این سامانه هم اکنون به لحاظ کمیت و کیفیت در رتبه پنجم کشوری قرار دارد.

وی همچنین به نوع غذا در وعده‌های غذایی اشاره کرد و گفت: غذا که تضمین کننده سلامت است به دلیل رواج مصرف فست فودها، استفاده بیش از حد مواد شیرین و چرب و پر نمک برهم خورده و متاسفانه 75 درصد جمعیت 15 تا 24 سال استان دو وعده غذای پر چرب و سرخ شده در روز استفاده می‌کنند که این پایه بیماری زایی است.

در همایش مدیریت سرطان استان مرکزی که با حضور پزشکان متخصص برگزار شد در خصوص علایم هشدار دهنده سرطان، نقش غربالگری، روش‌های آزمایشگاهی، تشخیص، پرتو درمانی و شیمی درمانی، جراحی سرطان، سرطان‌های اطفال و نقش تشکل‌های مردمی در کنترل سرطان، سخنرانی شد.

انتهای پیام/87006/ی30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول