اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان:

یارانه تخصص‌یافته به مطبوعات اصفهان ناعادلانه است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نحوه تخصیص یارانه به مطبوعات کشور در سال‌جاری ناعادلانه بوده و به کلانشهر اصفهان ظلم شده است.

یارانه تخصص‌یافته به مطبوعات اصفهان ناعادلانه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، اصغر آذربایجانی با اشاره به نقش تاثیرگذار اصفهان در عرصه فرهنگ و هنر در ادوار مختلف تاریخی اظهار کرد: نقش اصفهان در همه ادوار تاریخی نقشی موثر و ماندگار بوده و انتخاب اصفهان در سه دوره تاریخی به عنوان پایتخت ایران، نشان از حساسیت ویژه این منطقه در خاورمیانه و ایران اسلامی است.

وی به انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی اشاره و تصریح کرد: اصفهان در ترویج فرهنگ اهل بیت، غنای فرهنگ ایرانی و اسلامی و توسعه فرهنگ نقش ویژه ای داشته و در همه مقاطع تاریخی و در اغلب عرصه‌ها دارای مکاتب و سیره‌های متعددی بوده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان به نقش تاریخی و غیرقابل انکار اصفهان در دوره مشروطه و در نهضت‌های آزادی خواهی ایران را یادآور شد و گفت: بر اساس اسناد تاریخی موجود، اصفهان از نخستین شهرهایی بوده که در آن روزنامه منتشر می شده و غنای محتوایی این نشریه نسبت به نشریات پایتخت نیز مشهود و ملموس بوده است.

وی با مقایسه وضعیت فعلی مطبوعات اصفهان با وضعیت گذشته آن در ادوار محتلف تاریخی افزود: یقیناً مطبوعات اصفهان جایگاه اولیه خود را از دست داده است و بررسی علل و عوامل افول جایگاه مطبوعات اصفهان در سال‌های اخیر نیاز به پژوهش و تحقیق دارد.

آذربایجانی برخی از عوامل تاثیرگذار بر وضعیت فعلی مطبوعات اصفهان را تشریح کرد و کاهش شمارگان نشریات استانی و رغبت مردم به مطالعه مطبوعات استان و عدم برخورداری مطبوعات از ظرفیت‌های فکری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان اصفهان را از جمله این عوامــل دانست و گفت: بی‌توجهی نهادهای دولتی متولی مطبوعات در کشور، عدم حمایت از رسانه‌ها و توسعه مطبوعات در استان‌ها و نگاه تبعیض آمیز، از مهمترین دلایل وجود برخی نواقص در مطبوعات استان اصفهان است.

وی برخوردار نبودن از یک نشریه پرتیراژ در سطح استان را از جمله دلایل بی‌توجهی به استان اصفهان در سال‌های اخیر بیان کرد و افزود: در وضعیتی که این استان در میان افکار عمومی و در منظر مسئولان کشور، سخنگو و تریبونی ندارد، طبیعی است که حرف‌های دلسوزانه و صادقانه مسئولان استان اصفهان در لزوم توجه بیشتر در تخصیص بودجه‌ها و اعتبارات و احقاق حقوق مردم و اخذ تسهیلات و اعتبارات استانی و مقولاتی همچون آب زاینده رود کمتر به نتیجه می‌رسد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان به یارانه تخصیص یافته از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مطبوعات کشور اشاره کرد و گفت: جای تعجب است که یارانه تخصیص یافته به مطبوعات استان اصفهان متناسب با جایگاه این استان و رسانه‌های این شهر نبوده و در مقابل برخی از نشریات استانهای دیگر، چند ده برابر اصفهان یارانه دریافت کرده اند.

وی بیان کرد: براساس آمار منتشر شده در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قریب به 15 نشریه شامل 5 روزنامه و چند هفته نامه و ماهنامه استان اصفهان از این یارانه برخوردار شده اند که رقم ریالی مبلغ حمایتی دولت به مطبوعات اصفهان قریب به یکصد میلیون تومان بوده و این در حالی است که تنها برخی نشریات استان‌های دیگر رقم‌های چند صد میلیون تومانی یارانه دریافت کرده‌اند.

آذربایجانی با بیان اینکه در این آمار روزنامه‌های اصفهان امروز، اصفهان زیبا، زاینده رود، نصف جهان و نسل فردا جمعا 103 میلیون تومان یارانه دریافت کرده اند گفت: این در حالی است که روزنامه خراسان و روزنامه خبر جنوب هر یک به ترتیب مبلغ 646 و 634 میلیون تومان یارانه به آنها پرداخت شده است که با این روند حمایتی، به یقین نشریات استانی نباید هیچ امیدی به حمایت دولت از نشریات داشته باشند و باید تلاش کنند با خودکفایی و اتکا به توانمندی‌های اقتصادی بخش های دولتی و خصوصی به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه قطعاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس ضابطه مشخصی این یارانه‌ها را به مطبوعات پرداخت نموده که در این میان تیراژ و اقبال مردم به نشریه نیز مورد توجه بوده است تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت نهادی خدمت رسان است، به یقین یکی از مهمترین دلایل رونق مطبوعات حمایت‌های دولت از نشریات بوده که باعث قوام و توسعه و افزایش کمی و کیفی سطح مطبوعات در استان‌ها و به ویژه اصفهان است.

وی از افزایش 5/2 درصدی بودجه فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان توسط شورای اسلامی شهر در سال آینده خبر داد و گفت: کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان برنامه‌های ویژه ای را در راستای توسعه کمی و کیفی مطبوعات اصفهان و حمایت از رسانه‌های این استان در سال آینده مد نظر دارد که این برنامه با نظر و همکاری اصحاب رسانه و خبرنگاران و مدیران رسانه ای شهر اصفهان انجام خواهد شد.

انتهای پیام/2301/ل/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول