اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای حل اختلاف شهرداری مشهد:

افزایش ضابطین قضایی خاص در راستای احقاق حق شهروندان است

رئیس شورای حل اختلاف و مدیر حقوقی معاونت خدمات محیط زیست شهرداری مشهد با اشاره به آموزش 800 ضابط قضایی خاص در حوزه شهری گفت: بیش از 90 ضابط قضایی هم اکنون در حوزه آتش‌نشانی مشهد فعال هستند.

افزایش ضابطین قضایی خاص در راستای احقاق حق شهروندان است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حقوق شهروندی و مباحثی که مربوط به شهروندان است قانون‌گذار را مجاب کرده در حین توسعه سخت‌افزاری شهرها به گونه‌ای مسیر را پیش رود که روح حاکم بر این بدنه نیز فعال باشد.

در توضیح این مطلب ذکر مثال اختراع آدم آهنی مصداقی ملموس است، اگر آدم آهنی اختراع شود که خودش تنها باشد، قطعاً بدون روح خواهد بود اما آنچه هویدا است این است که خداوند در ساخت طبیعت بشر روحی دیده که این روح بشر را دارای احساسات و قابل زندگی کرده است.

ما هم شهر را در حقوق مثل همه انسان‌ها موجودی زنده می‌دانیم که باید در کالبدش روح دمیده شود که در غیر این صورت زندگی این شهر مثل یک زندگی فنا شده خواهد بود.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید اگر شهری داشته باشیم و فضای سبزی در این شهر وجود نداشته باشد چقدر شهر زشت می‌شود و یا اینکه رگ‌هایی که به نام راه هستند، نباشند شهرها قفل خواهند شد و باعث خواهد شد که نیل به اهداف اصلی ساخت شهرها و رفع نیاز انسان‌ها از بین برود و شهر یک موجود بی‌خاصیت شود.

می‌دانیم یکی دیگر از چیزهایی که به عنوان رگ عصب شهرها به جوامع خدمت می‌کند، حقوق شهروندی است که انسان‌ها اگر نتوانند حقوق شهروندی را در شهرهایشان اقامه کنند مثل این می‌ماند که در شهر و در بین مردم، دیوانه‌ای را رها کرده باشیم، در این زمان است که هرج و مرج بیداد می‌کند.

* توسعه شهر‌ها بدون توجه به حقوق شهروندی

جعفر سروی رئیس شورای حل اختلاف و مدیر حقوقی معاونت خدمات محیط زیست شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به بررسی علت به وجود آمدن ضابطین قضایی پرداخت.

سروی اظهار داشت: شهر توسعه پیدا کرده اما روح حاکم بر این قضیه متناسب با رشد شهر پیشرفت نکرده که البته همزمان سیستم گزارش‌دهی تخلفات نیز راکد مانده است.

به گفته وی، ایجاد یک تیم کارآمد و توانا که قادر به شناخت تخلفات و حقوق حقه شهروندان و گزارش تخلفات باشد، گامی بزرگ در جهت نیل به اهداف شهرنشینی است.

سروی افزود: برای اینکه بدانیم در کجا حقوق شهروندی رعایت و در کجا پایمال می‌شود ، ایجاد یک سیستم مانیتورینگ با زیرساخت‌های مناسب را می‌طلبد.

به اعتقاد وی، صرفاً تصویب قانون‌های متعدد و انتشار کتاب‌های قطور در کنترل تخلفات جوابگو نخواهد بود لذا قانونگذار در این فقره نسبت به ایجاد واحد ضابطین قضایی اقدام کرده است.

رئیس شورای حل اختلاف شهرداری مشهد با اشاره به ماده 7 قانون گسترش فضای سبز و 35 قانون مدیریت پسماند یادآور شد: با توجه به اینکه قریب به 7 سال از آموزش ضابطین می‌گذرد متاسفانه به علت عدم حاکمیت یک سازوکار حقوقی، حتی یک پرونده نیز در مراجع قضایی اقامه نشده است.

* آموزش 800 ضابط قضایی خاص در حوزه شهری

سروی توسعه کمی و کیفی ضابطین قضایی را از جمله اهداف شهرداری عنوان کرد و با بیان این مطلب افزود: بر اساس توافق معاونت خدمات و محیط زیست شهری و معاونت آموزش اداره‌کل دادگستری خراسان رضوی، آموزش 800 نفر ضابط قضایی در دستور کار قرار گرفت که طی دو سال گذشته 600 نفر به طور کامل و جامع طی 30 ساعت با سرفصل‌های مختلف، توسط قضات استان آموزش دیده‌اند.

رئیس شورای حل اختلاف و مدیر حقوقی معاونت خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد ضمن تاکید بر افزایش 6 برابری ضابطین قضایی طی 2 سال، گسترش مفهوم ضابطین در بدنه شهرداری را از جمله اقدامات موثر در ارتقاء حقوق شهروندی مطرح و تصریح کرد: در گذشته ضابطین قضایی تنها در بدنه دو سازمان پسماند و فضای سبز مطرح بودند اما با توسعه مفهوم ضابطین قضایی خاص، امروز در تمام سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری، ضابط قضایی خاص داریم؛ در واقع ماحصل همه اینها این است که ما در حال ساماندهی یک سیستم نظارت برای جلوگیری از تخلفات شهری هستیم.

سروی افزود: ضابطین چشم دستگاه قضا هستند که در محیط حضور دارند و تخلفات شهری را به قضات گزارش می‌دهند.

وی ضمن اشاره به قدمت سیستم ضابطین قضایی عام و در رأس آن نیروی انتظامی، از جمله عوامل موثر در بوجود آمدن ضابطین قضایی خاص را افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش عناوین مجرمانه و همچنین کثرت مشغله ضابطین عام و کمبود نیروی انسانی سیستم اعلام کرد.

* هویت‌بخشی به ضابطین قضایی

وی با اشاره به اینکه به موازات رشد کمی و کیفی ضابطین قضایی خاص، ایجاد هویت قضایی از جمله اقداماتی است که طی دو سال اخیر در خصوص ضابطین قضایی خاص صورت گرفته تصریح کرد: در گذشته ضابطین قضایی خاص فاقد علائم شناسایی بودند که بر اساس هماهنگی‌هایی که از طریق شهرداری با اداره‌کل دادگستری استان صورت گرفت، به هر یک از ضابطین قضایی پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و موفقیت در آزمون کتبی، مهر ضابطین خاص قضایی با شماره شناسایی اعطاء می‌شود که ضمن هویت بخشی به ضابطین امکان کنترل و نظارت دقیق را فراهم می‌آورد.

وی در ادامه افزود: طراحی سربرگ ضابطین قضایی خاص و تهیه فرم‌ها و گزارش‌های لازم با سربرگ مذکور نیز در راستای همین هدف پیگیری و اجرایی شده است.

* حضور بیش از 90 ضابط قضایی در حوزه آتش‌نشانی مشهد

مدیر حقوقی معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد حضور بیش از 90 ضابط قضایی در سازمان آتش نشانی مشهد را یکی از اتفاقات مبارک در این حوزه اعلام کرد و گفت: در حوزه آتش نشانی همیشه خلأ ضابط عام را داشته‌ایم زیرا آنها با کثرت مشغله و همچنین عدم توانایی در تشخیص و تعیین مصادیق مجرمانه، امکان ورود و ...  به این مباحث را نداشته‌اند اما با نظر معاونت آموزش اداره‌کل دادگستری استان هم اکنون 90 نفر ضابط خاص، پس از مراسم تحلیف در حضور  نماینده دادستان و معاون رئیس کل دادگستری استان و همچنین گذراندن دوره‌های آموزشی آیین نگارش حقوقی و قضایی در سال 92 در خصوص کاهش مصادیق مجرمانه در این حوزه عمل می‌کنند.

انتهای پیام/2202/ر30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول