اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تولید 3 هزار و 347 تن عسل در سال

مراغه عسلی‌ترین شهر آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: مراغه با داشتن 140هزار و 21 عدد کندوی زنبور عسل مدرن و 72 هزار و 133 عدد کندوی بومی با تولید 3 هزار و 347 تن عسل در بین شهرستان‌های استان دارای مقام اول است.

مراغه عسلی‌ترین شهر آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه میزان کل تولید عسل در سال‌جاری 13 هزار و 403 تن بوده است، افزود: از این مقدار 12 هزار و 292 تن عسل استحصال شده از کندوهای مدرن و یک‌هزار و 111 تن دیگر مربوط به کندوهای بومی بوده است.

وی تعداد کل کندوهای زنبور عسل شمارش شده در استان را یک میلیون و 31 هزار و 610 عدد کندو عنوان کرده و گفت: از این تعداد سهم کندوهای مدرن 825 هزار و 906 و بومی 205 هزار و 704 کلنی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه 80 درصد از کندوهای استان مدرن و 20 درصد بومی است، ادامه داد: نسبت به سال 1391 تعداد کندوهای استان در سال‌جاری 20درصد رشد داشته است و آذربایجان‌شرقی با این میزان کندو و عسل تولید شده توانسته است مقام دوم خود را در کشور تثبیت کند.

وی با بیان اینکه 92 درصد تولید عسل استان از کندوهای مدرن و هشت درصد باقی مانده نیز از کندوهای بومی به دست آمده است، افزود: میزان تولید عسل نسبت به سال 1391 به میزان 15 درصد رشد داشته است.

محمدیان با بیان اینکه شهرستان مراغه با داشتن 140 هزار و 21 عدد کندوی زنبور عسل مدرن و 72 هزار و 133 عدد کندوی بومی از نظر تعداد کندو و نیز با تولید 3 هزار و 347 تن عسل در بین شهرستان‌های استان دارای مقام اول است، ادامه داد: شهرستان مراغه 24،7 درصد عسل استان را تولید می‌کند.

وی گفت: سرانه کندوی زنبور عسل زنبورداران استان 86 کندو با جمعیت فعال است که بیشترین آن مربوط به شهرستان مراغه با میانگین 261 و کمترین آن مربوط به شهرستان ملکان با میانگین 46 کندوی زنبور عسل با جمعیت فعال به ‌ازای هر زنبوردار است.

محمدیان ادامه داد: بیشترین میانگین تولید عسل از هر کندوی مدرن مربوط به شهرستان سراب با 33،7 کیلوگرم و کمترین آن مربوط به شهرستان میانه با 4،4 کیلوگرم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه بیشترین میانگین تولید عسل از هر کندوی بومی مربوط به شهرستان مراغه با 7،6 کیلوگرم و کمترین آن مربوط به خداآفرین است، افزود: به طور کلی میانگین تولید عسل در کندوهای مدرن 14،9 کیلوگرم و در کندوهای بومی 5،4 کیلوگرم بوده است.

وی از رشد 20 درصدی تعداد کندوهای نگهداری شده در استان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: آمارگیری از زنبورستان‌های استان همانند سال‌های قبل در پاییز سال‌جاری به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از راندمان تولیدی کلنی‌ها، نوع کندوهای زنبور عسل استان، تعداد شاغلان در این بخش و نیز کسب اطلاعات لازم از وضعیت زنبورداری استان انجام گرفت.

محمدیان تصریح کرد: جمع‌بندی نتایج حاصل از آمارگیری فوق نشان می‌دهد که تعداد کل بهره‌برداران در این بخش 11 هزار و 995 نفر بوده که 56 درصد از آنان بی‌سواد و یا دارای تحصیلات ابتدایی، 20 درصد درحد متوسطه، 14 درصد دیپلم و 11 درصد دارای تحصیلات عالی هستند که تعداد بهره‌برداران حدود 13 درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان داده است.

وی با بیان اینکه یکی از اخبار خوشایند این آمار افزایش تعداد بهره‌برداران در این رشته است که حدود 13 درصد رشد داشته است، ادامه داد: به عبارت دیگر در یک سال گذشته این صنعت توانسته است بیش از یک‌هزار و 500 نفر اشتغالزایی مستقیم داشته همچنین تعداد باسوادهای مشغول به این حرفه نیز رشد خوبی داشته است.

وی به اعطای تسهیلات بانکی قریب به 14 میلیارد ریالی از محل توسعه بخش کشاورزی در سال گذشته به این بخش اشاره کرده و افزود: این میزان بیشترین مقدار تسهیلات اعطایی برای توسعه زنبورستان‌ها در سال‌های گذشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، با بیان اینکه افزایش تعداد شاغلان و تعداد کندوهای نگهداری شده در استان با افزایش کل تولید عسل در استان همراه بوده است که خود نتیجه مثبتی است، گفت: سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات در این بخش مثمرثمر واقع شده و موجب افزایش اشتغالزایی و میزان تولید عسل استان شده است.

انتهای پیام/60001/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول