اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

24/ فجر انقلاب

پاداش‌ستوده: بافت غزلیات امام راحل با عرفان پیوند خورده است

کارشناس ارشد زبان و ادبیات تطبیقی گفت: دیوان اشعار امام خمینی (ره) بهترین منبع مطالعات غزلیات عرفانی بوده و بافت آن با عرفان پیوند خورده است.

پاداش‌ستوده: بافت غزلیات امام راحل با عرفان پیوند خورده است

معصومه پاداش‌ستوده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار کرد: هرساله با فرارسیدن ماه بهمن ماه خاطره امام راحل و روزهای نخست انقلاب نمودی مضاعف پیدا می‌کند.

وی افزود: پرداختن به ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی امام (ره) موجب شده تا دیگر ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی ایشان به خوبی مورد توجه قرار نگیرد.

*دیوان اشعار امام خمینی (ره) بهترین مطالعات غزلیات عرفانی است

کارشناس ارشد زبان و ادبیات تطبیقی با بیان اینکه دیوان اشعار امام خمینی(ره) بهترین منبع مطالعات غزلیات عرفانی است، گفت: شخصیت امام خمینی (ره) بنیانگذار و رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران دارای ابعاد مختلف علمی و عملی بوده که اغلب به برخی از این ابعاد کمتر پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه بعد عرفانی و ادبی شخصیت امام (ره) نشان از تجلی افکار و اعتقادهای این پیر فرزانه را دارد، افزود: مجموع ویژگی‌های مذکور در کنار هم نشان می‌دهد که این ناجی قرن حاضر، دارای شخصیت تک بعدی نبوده است.

*زبان شعر امام (ره) مشابه حافظ شیرازی است

پاداش‌ستوده درباره آثار ادبی و سروده‌های امام خمینی (ره) تصریح کرد: امام (ره) اشعاری زیبا، ساده، روان، صمیمی و زبانی مشابه زبان حافظ شیرازی دارد.

وی ادامه داد: حضور تعیین کننده امام راحل در صحنه‌های دیگر به ویژه مبارزات سیاسی موجب شده تا نسبت به این بعد از شخصیت ایشان کمتر پرداخته شود.

این منتقد ادبی با بیان اینکه بافت بیشتر اشعار و غزلیات امام خمینی(ره) با مضمون عشق و عرفان پیوند دارد، افزود: آثار باقی‌مانده از امام (ره) نشانگر شیدایی روح عاشق ایشان به مبدأ هستی است.

وی «عشق» را یکی از مسائل اصلی و اساسی عرفان و از ویژگی‌های اشعار امام (ره) خواند و یادآور شد: با مطالعه اشعار امام راحل می‌توان به اقتباس ایشان از اشعار حافظ پی برد.

پاداش‌ستوده خاطرنشان کرد: دانشجویان ادبیات می‌توانند با مراجعه به دیوان اشعار امام خمینی (ره) با دریچه‌های جدیدی از شعر عرفانی آشنا شوند.

*حماسه بزرگ انقلاب اسلامی جلوه‌ای از بعد عرفانی امام (ره) بود

وی به‌کارگیری آرایه تلمیح و تاثیرپذیری قرآن و حدیث بر اشعار امام خمینی (ره) را از دیگر ویژگی‌های شعری ایشان ذکر کرد.

کارشناس ارشد زبان و ادبیات تطبیقی تصریح کرد: امام خمینی (ره) مانند شاعرانی که با قرآن و حدیث آشنایی داشته‌اند، به فراوانی از مضامین قرآنی در اشعار خود به اشکال مختلف استفاده کرده‌اند.

وی اشارات و کنایات در اشعار امام (ره) را بسیار بی‌نظیر خواند و خاطرنشان کرد: شعر امام (ره) نجوای عاشقانه روح هیجان‌زده و بی‌تابی است که در خلوت تنهایی با به‌کارگیری کلمات، راز دل دردمند را با محبوب باز گفته است.

پاداش‌ستوده، متذکر شد: برای آشنایی بیشتر نسل جدید به ویژه دانشجویان با اشعار امام راحل، مطالعه غزل عرفانی «من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم» و پاسخ زیبا و عرفانی مقام معظم رهبری به این غزل پیشنهاد می‌شود.

وی یادآور شد: امام خمینی (ره) را قبل از اینکه یک فقیه، فیلسوف، سیاستمدار و مبارز انقلابی بدانیم باید عارفی فرزانه بدانیم که حماسه بزرگ انقلاب اسلامی جلوه‌ای از بعد عرفانی ایشان بود.

انتهای پیام/84002/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول