اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی تاکستان اعلام کرد

وجود 250 اثر تاریخی در تاکستان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تاکستان گفت: تاکستان 250 اثر تاریخی را در خود جای داده است.

وجود 250 اثر تاریخی در تاکستان

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان، میراث فرهنگی و توجه به آثار تاریخی برای آگاهی از انواع سبک زندگی و کسب و کار گذشتگان نیاز جدی و مورد توجه است.

پیشینه چند هزار ساله شهرستان تاکستان ظرفیت‌های فراوانی را برای انجام متعدد کاوش‌های باستانی و کشف راز و رمز بسیاری از اماکن تاریخی و گردشگری فراهم کرده است.

حسین طحان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان اظهار داشت: ساختمان قدیمی راه و شهرسازی با رایزنی‌های انجام شده و موافقت استان قزوین به واحد صنایع دستی تاکستان تحویل داده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تاکستان با اشاره به اینکه نظارت بر مراکز تسهیلات سفر و رستوران‌ها از سوی میراث فرهنگی صورت می‌گیرد، ابراز داشت: آژانس‌های مسافرتی پیمان گشت، آتان گشت و سیر و سفر در تاکستان در طول سال به مسافران ارائه خدمات می‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه معرفی بناهای تاریخی شهرستان تاکستان به ویژه بقعه پیر بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: بر اساس آزمون‌های معماری قدمت بقعه پیر بیش از یک‌هزار سال ذکر شده است که شکل آجر کاری و پلان آن سبک دوران سلجوقی را نشان می‌دهد که پیشینه این بنا به دوران پیش از اسلام نیز منتسب شده است.

وی آشنایی مردم با آثار تاریخی و توجه به گردشگری را ضروری خواند و ادامه داد: ایجاد بستر مناسب برای گردشگری با مشارکت آموزش و پرورش، وزارت علوم، میراث فرهنگی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار مورد توجه است و توجه به رستوران‌ها و هتل‌ها به صورت دائم صورت می‌گیرد تا امکانات به صورت مداوم در اختیار شهروندان قرار گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تاکستان از معرفی سه محل برای احداث سایت موزه تاکستان خبر داد و تصریح کرد: انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های تاریخی بسیار اهمیت‌دار بوده که احداث سایت موزه گامی برای معرفی آثار تاریخی شهرستان است.

وی بیان کرد: همچنین محوطه تاریخی شهر تاکستان از 250 اثر تاریخی بهره‌مند است که بیشتر آنها ثبت و شناسایی شده و تاکنون هزاران بسته فرهنگی شامل نقشه شهری تاکستان و نحوه برداشت انگور بین مسافران توزیع شده است.

این مسئول تملک بناها و حفظ آثار و محوطه‌های تاریخ را جزو فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی برشمرد و تصریح کرد: آموزشگاه صنایع دستی تاکستان نیز تاکنون در رشته‌های مختلف گلیم، معرق جاجیم، گره چینی و رشته‌های مختلف با شرکت مربیان زیر نظر میراث فرهنگی به ارائه آموزش اقدام کرده است.

وی از ثبت نام کارآموزان به صورت ترمی در رشته‌های صنایع دستی خبر داد و ارائه مزایای مشاغل خانگی و اخذ وام را جزو دیگر فعالیت‌های این واحد برشمرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تاکستان از برپایی نمایشگاه میراث فرهنگی تاکستان با معرفی 110 اثر در شهرستان خبر داد و ابراز داشت: همچنین میراث فرهنگی تاکستان با توافق صورت گرفته با شهرداری نسبت به دریافت یک قطعه زمین به مساحت 30 هزار متر مربع به منظور توسعه گردشگری اقدام کرده است که احداث 14 سوئیت در آن مدنظر قرار گرفته است که مراحل زیرسازی آن از سال 89 به تدریج آغاز شده است و تا سال 91 تا 92 مراحلی از آن به پیش رفته است.

فرماندار تاکستان نیز در ادامه به وجود آثار متعدد فرهنگی و گردشگری در تاکستان اشاره کرد و افزود: تقویت میراث فرهنگی و کمک به توجه بیشتر به عرصه‌های گردشگری امری ضروری و مورد توجه است.

علی اکبریان ادامه داد: از آنجایی که پیشینه تاکستان بسیار قابل توجه توصیف شده است باید برای شناخت هویت فرهنگی و دینی این شهر تلاش کرده و از توانایی‌های مختلف استفاده کرد.

انتهای پیام/77005/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول