اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه:

صنایع‌دستی نیاز به تکنولوژی و اقلام وارداتی ندارد

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: صنایع‌دستی نیاز به کارشناس خارجی، اقلام وارداتی و تکنولوژی خارجی نداشته و بیشتر فعالیت‌ها در این زمینه نیاز به ابزار، سرمایه و وسایل پیچیده ندارد.

صنایع‌دستی نیاز به تکنولوژی و اقلام وارداتی ندارد

نصرت‌الله سپهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: صنایع‌دستی به آن گروه از صنایع گفته می‌شود که در یک فکر نهفته، و بخشی از فرهنگ بومی در آن لحاظ شده باشد.

وی تصریح کرد: صنایع‌دستی مجموعه‌ای از هنرها و صنایعی است که با مواد اولیه بومی ساخته شده و هنرمند با عشق و علاقه خود آن را ادامه بدهد.

به گفته معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه، هنرمندان و صنعتگران با استفاده از طرح‌های اصیل، سنتی و بومی به تولید محصول می‌پردازند.

سپهر خاطرنشان کرد: این صنعت ملی نیاز به کارشناس خارجی، اقلام وارداتی و تکنولوژی خارجی نداشته و بیشتر فعالیت‌ها در رشته‌های صنایع‌دستی نیاز به ابزار، سرمایه و وسایل پیچیده ندارد.

وی با بیان اینکه صنایع‌دستی افزون بر تولیدات فرهنگی و هنری، اثر مهم و تعیین کننده در بخش اقتصاد دارد، گفت: اساسی‌ترین اثر این صنایع ایجاد اشتغال در جوامع شهری و روستایی از طریق آموزش دوره‌های کوتاه‌مدت در رشته‌های متنوع است.

سپهر صنایع‌دستی در مناطق روستایی را از عوامل مکمل اقتصاد کشاورزی دانست و افزود: صنایع‌دستی به ‌دلیل دارا بودن پتانسیل ایجاد فرصت‌های شغلی و کسب درآمد، موجب جلوگیری از مهاجرت گسترده فصلی یا دائمی روستاییان می‌شود.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: فعالیت‌های صنایع‌دستی به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های تکنیکی ساده و به‌کارگیری ابزارهای آسان، به‌صورت خانگی و کارگاهی نیز انجام‌شدنی است.

این مسئول با اشاره به اینکه صنایع‌دستی با برخورداری از بار فرهنگی و جنبه‌های هنری عامل ترویج عناصر فرهنگی است، افزود: با معرفی این صنایع در نقاط مختلف کشور و حتی فراسوی مرزها می‌توان در مسیر توسعه آن گام‌های بلندی برداشت.

سپهر با بیان اینکه بررسی استعدادها و ظرفیت‌های ایجاد اشتغال در اقتصاد مناطق از مهم‌ترین وظایف دولت است، ادامه داد: این مسئله به‌ویژه در نواحی محروم در حین بهره‌مندی از توان بالقوه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از اولویت بیشتری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه صنایع‌دستی به‌مثابه بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد روستایی در منطقه با جذابیت‌های فراوان گردشگری به ‌شمار می‌رود و موجب چشم‌انداز امیدبخشی در خصوص رشد اجتماعی و رونق اقتصادی و افزایش ظرفیت‌های اشتغال‌زایی می‌شود.

سپهر دلایل آموزش موفقیت‌آمیز رشته‌های صنایع‌دستی را مواد اولیه قابل دسترس و بومی، پر کردن اوقات فراغت و بیکاری و ترویج فرهنگ بومی و محلی عنوان کرد.

این مسئول اذعان داشت: اخذ مهر اصالت، دریافت نشان ملی 16 اثر صنایع‌دستی در کرمانشاه، تجربه چند هزار ساله نیاکان و کاربردی بودن صنایع‌دستی از توانمندی‌های استان در آموزش صنایع‌دستی به‌ شمار می‌رود.

به گفته سپهر، زمینه مناسب صادرات، وجود هنرمندان خوش‌ذوق، وجود پشم فراوان در استان برای استفاده در بسیاری از رشته‌ها، وجود چوب فراوان، نیروهای متخصص، پتانسیل و استقبال مردم از دیگر توانمندی‌های استان برای آموزش صنایع‌دستی است.

وی تصریح کرد: برگزار نشدن کلاس‌های آموزشی رشته‌های صنایع‌دستی در سال‌های 91 و 92 به ‌دلیل کمبود بودجه و اعتبارات استانی، برگزار نشدن کلاس‌های آموزشی جشنواره‌‌ها در خصوص شناساندن بیشتر صنایع ‌دستی کرمانشاه از مشکلات آموزش رشته‌های صنایع‌دستی است.

این مسئول نبود مکان‌های ثابت در استان برای آموزش سالانه رشته‌‌های صنایع‌دستی را موجب رکود در آموزش رشته‌های صنایع‌دستی بیان کرد.

سپهر خاطرنشان کرد: مشکل واگذاری هر ساله یک پیمانکار آموزشی برای برگزاری کلاس‌ها از دیگر مشکلات آموزش رشته‌های صنایع‌دستی است.

انتهای پیام/2700/ت40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول