اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس افغان در گفت‎وگو با فارس:

عربستان به دنبال تامین منافع آمریکا در افغانستان و منطقه است

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اشاره به سفر وزیر خارجه عربستان به پاکستان برای گفت‎وگو در مورد روند صلح این کشور اظهار داشت که عربستان بدنبال تأمین منافع آمریکا در افغانستان و منطقه است و می‎خواهد این منافع را حفظ کند.

عربستان به دنبال تامین منافع آمریکا در افغانستان و منطقه است

«عبدالطیف نظری»، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل اظهار داشت که سفر مقامات عربستان سعودی به پاکستان نمی‎تواند در روند صلح افغانستان تأثیر گذار باشد، زیرا آن کشور در حقیقت به دنبال صلح و ثبات در افغانستان نیست.

نظری افزود: مقامات عربستان می‎خواهند با سفر به کشورهای منطقه به ویژه به پاکستان روابط خود را در منطقه حفظ کرده و از این راه اهداف خود را دنبال کنند.

به اعتقاد وی، هدف عربستان سعودی در قبال افغانستان و منطقه، پیشبرد خواسته‎های آمریکا در این کشورها است.

وی تأکید کرد: عربستان سعودی بر اساس خواسته‎های آمریکا می‎خواهد دولت اسلام آباد را تحت تسلط خود داشته باشد و تاکنون در عرصه پیشبرد صلح افغانستان هیچ اراده مثبت و مؤثری نداشته است.

به اعتقاد کارشناس افغان، عربستان دولت پاکستان را متحد خود در منطقه می‌داند و از طریق آن کشور می‎خواهد تسلط خود را در افغانستان نیز حفظ کند.

وی تصریح کرد: کنترل پاکستان و از طریق آن، افغانستان توسط عربستان سعودی، یکی از بزرگ‌ترین خواسته‌های آمریکا در منطقه است.

غفلت مردم افغانستان از نقش اصلی عربستان سعودی در ناامنی‎های این کشور

نظری در ادامه اظهار داشت: دولت عربستان همواره خود را رهبر کشورهای اسلامی جلوه داده و به همین منظور اکثر مردم کشورهای اسلامی فقط به این نقش عربستان توجه کرده‎اند.

به گفته وی، مردم افغانستان با توجه به این که مسلمان هستند، این نقش عربستان را در گذشته‎ها پذیرفته و از نقش اصلی آن کشور در قبال ناامنی‎ها در این کشور غافل مانده‎اند.

وی تصریح کرد: بزرگترین مشکل مردم افغانستان در عرصه محو خشونت و مبارزه با تروریسم ناآگاهی آن‎ها از نقش اصلی برخی از کشورها مانند عربستان است.

به اعتقاد وی، اکنون برخی از روشنفکران افغانستان به نقش اصلی عربستان پی‌برده و در تلاش‌اند که دست آن کشور را از افغانستان کوتاه کنند.

کارشناس افغان معتقد است که علاوه بر روشنفکران افغان برخی دیگر از مردم این کشور نیز به نقش عربستان پی‌برده‎اند، اما تا هنوز نقش منفی و کارنامه‎ سیاه اعمال عربستان برای تمام مردم افغانستان روشن نشده است.

وی افزود که بزودی تمام مردم افغانستان به نقش عربستان در این کشور پی‌برده و دولت کابل نیز سیاست خود را در قبال آن کشور تغییر خواهد داد.

عربستان نفوذ خود را در منطقه و افغانستان از دست خواهد داد

نظری در ادامه اظهار داشت: عربستان از چند دهه پیش تاکنون تلاش می‌کند تا با دخالت در کشورهای منطقه و برخی از کشورهای عربی، خشونت را افزایش دهد به همین سبب از تروریست‌ها حمایت و تامین منابع مالی آن‌ها را بعهده دارد.

به گفته وی، طالبان افغانستان نیز توسط عربستان سعودی بطور مستقیم و یا غیر مستقیم از طریق پاکستان تأمین و تجهیز می‎شوند.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اشاره به افزایش گروه‎های تروریستی در افغانستان و منطقه اظهار داشت که عربستان سیاست‌های فکری و عقیدتی این گروه‌ها را تغییر داده و آن‌ها را تشویق به فعالیت‎های تروریستی کرده است.

نظری افزود: عربستان در میان تروریست‌هایی که در کشورهای مختلف منطقه فعالیت تروریستی انجام می‎دهند نیز نفوذ فکری دارد و با آن‎ها بطور گسترده همکاری می‌کند.

به اعتقاد وی، عربستان با تلاش بدنبال کسب حمایت آمریکا است و به همین منظور نیز از تروریست‌ها در منطقه و افغانستان حمایت می‌کند.

کارشناس افغان در ادامه خاطر نشان کرد: عربستان به حدی تحت تأثیر آمریکا قرار گرفته که سیاست خارجی آن کشور را در منطقه پیاده می‎کند.

بنابراین این کشور جایگاه خود را در منطقه به فراموشی سپرده و سیاست جاده خالی را برای آمریکا بازی می‌کند.

نظری تصریح کرد: عربستان با اتخاذ این قبیل سیاست‌ها حمایت مردم و دولت‌های منطقه را از دست خواهد داد که در نهایت منجر به انزوای این کشور خواهد شد.

قرار است امروز (دوشنبه) وزیر خارجه عربستان در سفری به پاکستان علاوه بر مذاکرات 2جانبه در مورد روند صلح افغانستان نیز با مقامات این کشور گفت‌وگو کند.

اکثر کارشناسان افغان معتقدند که طالبان با طرح انگلیس، مدیریت آمریکا، حمایت مالی عربستان سعودی و اجاری پاکستان تأمین، تجهیز و آموزش دیدند و با این پیشینه در خاک افغانستان دست به فعالیت‎های تروریستی می‎زنند.

آن‌ها تاکید می‌کنند که عربستان نفوذ زیادی بر دولت پاکستان دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول