اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی کرمان خبر داد

پایان فاز نخست عملیات مرمت آتشکده‌های ارزوئیه

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: فاز نخست عملیات مرمت آتشکده‌های ساسانی شهرستان ارزوئیه به پایان رسید.

پایان فاز نخست عملیات مرمت آتشکده‌های ارزوئیه

محسن موحدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به بازسازی آتشکده های شهرستان ارزوئیه اظهار داشت: آتشکده‌های ساسانی، بناهایی تاریخی ارزشمند و یادگار دوره ساسانی هستند که دارای پلانی مربع شکل بوده و از چهار طرف به وسیله طاق گشاده‌ای با فضای اطراف مرتبط شده‌اند که از آنها به چهار تاقی یاد می‌شود.

وی افزود: فرم تاق‌های چهارگانه این بناها عمدتا از نوع قوس بیضوی شکل است که بر اساس مطالعات انجام شده از لحاظ میزان باربری و پایداری از مطلوبیت بالایی برخوردار است.

موحدی ابراز داشت: در ساخت این بناها از سنگ لاشه به همراه ملات گچ شوره بهره برده‌اند و ملات به کار رفته در این بناها از سختی بسیار بالایی برخوردار بوده به گونه‌ای که پس از گذشت چندین قرن هنوز هم اتصال بین سنگ‌ها سخت و مقاوم است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: این بناها تک بنا نبوده و در اطرافشان فضاهای جانبی نیز وجود داشته است، این موضوع به ویژه در چهار تاقی سلطان‌آباد به خوبی قابل مشاهده است و از دیگر نکات حائز اهمیت تعدد این نمونه بنا در دشت ارزوئیه است که خود حاکی از تمدن بزرگی در این منطقه است.

موحدی بیان داشت: با توجه به ارزش بالای این چهار طاقی پس از انجام مطالعات و ارائه طرح مرمت، فاز نخست عملیات مرمت این ابنیه در شهرستان ارزوئیه آغاز و طی این فاز عملیات آواربرداری، تحکیم و استحکام‌بخشی پایه‌ها، دوخت و دوز طاق‌ها، بازسازی طاق‌های فرو ریخته و بخش‌های آسیب دیده بدنه‌ها، شمع‌بندی و اجرای داربست به منظور رفع خطر با رعایت اصول علمی مرمت انجام پذیرفت.

وی تصریح کرد: با اتمام فاز اول از این بناها رفع خطر شده است و حفاظت کامل از این بناها مستلزم صرف اعتبارات بیشتری است که می‌طلبد، مسئولان استان کرمان و شهرستان ارزوئیه در این راستا اداره کل میراث فرهنگی را یاری کنند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان خاطر نشان کرد: این ابنیه تاریخی ارزوئیه بستری مناسب برای مطالعات پژوهشی و علمی در زمینه‌های مختلف معماری، مرمت و باستان‌شناسی هستند و می‌توانند موضوع بسیاری از پروژه‌های پژوهشی باشند.

انتهای پیام/2446/ق30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول