اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند

لزوم بهره‌گیری از تجربیات زمین‌لرزه بستک برای مدیریت بهتر بحران‌ها

زمین‌لرزه 5.5 ریشتری بستک نشان داد که ساکنان این شهر به درستی به امور ساخت و ساز و مدیریت بحران توجه داشته اما جای این سئوال باقی است که سازمان‌ها و نهادهای امدادرسان نیز در بحران‌ها به این خوبی عمل می‌کنند؟

لزوم بهره‌گیری از تجربیات زمین‌لرزه بستک برای مدیریت بهتر بحران‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، پدیده زلزله در هرمزگان آن قدر تکرار می‌شود که اصطلاح غیر مترقبه بر آن شاید درست نیست، بلکه به یک حادثه طبیعی شباهت دارد لذا تدبیر برای پیشگیری از آسیب‌ها و از طرفی مدیریت پس از وقوع نسبتا کار پیچیده و سختی نیست.

اما چگونه است که در مواجه با هر زلزله نواقص و نارسائی‌ها تکرار و بلکه تشدید می‌شود؟

زلزله بستک در حالی اتفاق افتاد که بسیاری از مشکلات مرسوم در وضعیت مشابه وجود نداشت اما باز هم نمره قبولی حاصل نشد.

تلفات یک نفره در پی وقوع زمین لرزه 5.5 ریشتری بستک، یعنی مشکلات و آسیب روحی و تالم ناشی از درگذشت هم استانی‌ها در این شهر تاریخی و فرهنگی وجود نداشت و از طرفی تعداد زخمی‌ها هم به نسبت شهرستان زیاد نبود.

از سویی به دلیل فرهیختگی شهروندان بستکی هیچ مشکل امنیتی در شهر نیز بوجود نیامد.

ارزاق عمومی هم تقریبا به سهولت در دسترس بود و این شرایط یعنی بحران در وضعیت هشدار نبود و اگر مدیریت صحیحی اعمال می‌شد باید امدادرسانی به معنای واقعی به نحو مطلوب انجام می‌شد.

اما خبرها و مشاهدات در ساعات نخستین پس از وقوع زمین‌لرزه، نشان‌دهنده این است که انتظارات مردم در این شهر، دست‌کم در ساعات اولیه محقق نشد.

انتظاراتی از جمله اسکان موقت مردم شهرستان تا در آن هوای بارانی و سرد به آرامشی حداقلی در میان پس‌لرزه‌های متعدد برسند، که این امر نیز با گذشت بیش از 12 ساعت از وقوع زمین لرزه در ساختاری مناسب قرار نگرفت.

از طرفی موضوع این زمین‌لرزه در فضای رسانه‌ای ناجوانمردانه توسط عده‌ای فرصت‌طلب که شناسایی آنان ضروری و در جای خود باید برخورد قانونی با این عده انجام شود داشت به یک موضوع اجتماعی و امنیتی تبدیل می‌شد و این فرصت‌طلبان چنین تلقین می‌کردند که چون اهالی بستک اهل تسنن هستند بنابراین در امدادرسانی به آنان تعلل می‌شود.

اما بر خلاف این القائات همان‌طور که مشاهده شد بسیاری از جای جای استان و حتی استان‌های مجاور با امکانات شخصی خود به کمک اهالی بستک شتافتند و این در حالی بود که ادارات بستک و مسئولان استانی نیز از لحظات آغازین کار امدادرسانی را انجام آغاز کردند.

حضور به موقع استاندار و معاون رئیس جمهور و شنیدن اعتراض‌ها و دغدغه‌های اهالی بستک از نزدیک، بسیار موثر بود و روند کمک‌رسانی را تا حدودی نظم بخشید.

اما آنچه برای آینده باید مدنظر باشد این است که مسئولان مربوطه باید توجه داشته باشند که در کنار نواختن زنگ مدارس و برگزاری رزمایش‌های زمین‌لرزه، باید برای زمان‌های بحران برنامه‌های مدون و ساختاری کارآمد را تعریف و تمرین کنند.

انتهای پیام/88001/ط30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول