اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نخستین روز برفی در کرمان

زمستانِ کرمان هم لباسِ برفی به تن کرد

بارش برف در شهر کرمان از صبح امروز آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

زمستانِ کرمان هم لباسِ برفی به تن کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، در شانزدهمین روز از زمستان سال جاری شهر کرمان هم لباس برفی به تن کرد و شادمانی در چهره کرمانی‌ها مشهود است.

چشم کرمانی‌ها به برف روشن شد

در حالی چشمان مردم شهر کرمان صبح امروز به نخستین برف زمستانی روشن شد که  هواشناسی طی روزهای گذشته بارش برف زمستانی در این شهر را پیش‌بینی نکرده بود و خدا را شکر باز هم پیش‌بینی‌های هواشناسی درست از کار در نیامد.

برف بر روی درختان و خودروهای پارک شده در شهر کرمان نشسته و زیبایی بی‌نظیری در سطح شهر به وجود آمده است.

بانوان مهربان کرمانی امروز با جدیت بیشتری پیگیر استفاده همسر و فرزندان خود از لباس‌های گرم بودند و بعضی از مادران کرمانی در تدارک تهیه آش و یا سوپ هستند تا گرمای بیشتری را در این روز زمستانی به اعضای خانواده خود هدیه دهند.

اگرچه بارش برف در برخی از مناطق استان کرمان از جمله بردسیر‌، شهر‌بابک‌، کشکوئیه، انار و راین موجب تعطیلی دبستان‌ها شد، اما شدت بارش برف در شهر کرمان به حدی نبود که دانش‌آموزان در خانه بمانند.

گزارش‌های پلیس راه کرمان هم حکایت از آن دارد که در تمام محورهای برون‌شهری کرمان به غیر از محورهای راور - مشهد، بم - فهرج و رودبار - کهنوج شاهد بارش برف هستیم و با تلاش راهداران و نیروهای پلیس تمام مسیرها باز است و تردد در آن جریان دارد.

سفارش امام رضا (ع) به بوییدن گل نرگس در زمستان

با آغاز فصل زمستان سرماخوردگی و زکام به اوج می‌رسد، امام رضا (ع) برای پیشگیری از این بیماری در فصل زمستان می‌فرمایند «هر کس می‌خواهد در همه زمستان از زکام ایمن بماند هر روز، سه لقمه عسل با موم آن بخورد».

امام رضا (ع)  مصرف گردو در زمستان را هم توصیه می‌کند و می‌فرماید « خوردن گردو کلیه‌ها را گرم نگه می‌دارد و سردی و برودت را از بدن دفع می‌کند».

امام رضا (ع) همچنین در توصیه‌ای دیگر می‌فرمایند «در فصل زمستان غفلتا از اطاق گرم به هوای سرد و آزاد قدم نگذارید و برای رهایی از مشکلات سرماخوردگی در ماه‌های سرد  گل نرگس ببویید، بوییدن این گل را به طور دائم انجام دهید تا از شرّ سرماخوردگی در امان بمانید، استشمام سیاه‌دانه آدمی را از سرماخوردگی ایمن می‌دارد».

مطابق آموزه‌های امام رضا (ع) در فصل زمستان استحمام در هر بامداد خوب است و مصرف ماهی تازه، شیر و ورزش توصیه شده و برای رهایی از سردرد فرمودند «خوردن ماهی تازه را فراموش نکنید هر کس از درد شقیقه و شکم درد می‌ترسد نباید در زمستان و تابستان خوردن ماهی تازه را به تاخیر اندازد».

احتیاط در روزهای برفی را فراموش نکنید

باید به این نکته توجه داشت که در روزهای برفی ما باید احتیاط کنیم که زمین نخوریم و به این منظور باید کفش مناسبی به پا داشته باشیم و همچنین از مناطقی عبور کنیم که یخ‌زده نباشد، ‌زیرا به طور معمول افتادن و شکستگی روی یخ‌ها ایجاد می‌شود تا روی برف.

همچنین در هنگام بارش برف و مواقع یخبندان حتی‌المقدور از سفرهای غیر ضروری و از تردد با وسیله نقلیه فاقد لاستیک یخ‌شکن یا زنجیر چرخ در مواقع یخبندان و لغزندگی سطح معابر خودداری کنید.

به منظور پیشگیری از کمبود اکسیژن و تولید گازهای مضر در روزهایی که برودت هوا زیاد می‌باشد، وسایل گرمایشی منازل و محل کار خود را متناسب با حجم هوای محیط و نحوه تهویه آن تنظیم کنید.

اگر برای برف‌بازی به خیابان رفتید،‌مراقب پرتاب گلوله‌های برفی باشد، زیرا این گلوله‌ها ممکن است منجر به جراحت، کوری و خسارات مالی شود.

راهکارهایی برای مراقبت از پوست در زمستان

با آغاز فصل سرد یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی که برای پوست می‌افتد، خشکی پوست است و هر چه هوا سردتر شود، این مشکل بیشتر خود را نشان می‌دهد.

در فصل سرما نقاطی از پوست که بیشتر در معرض سرماست مانند صورت و دست‌ها بیشتر خشک می‌شود و شدت این خشکی در افرادی که سابقه آلرژی و اگزما دارند به حدی است که گاه با زخم و خونریزی همراه است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در این فصل از وسایل گرمازا مثل بخاری، شوفاژ و ... بیشتر استفاده می‌شود، رطوبت فضای اتاق در خانه یا محل کار کم می‌شود و نهایتا این مسئله می‌تواند سبب خشکی، خارش و ترک‌خوردن پوست شود.

یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توان برای رفع خشکی پوست در هوای سرد انجام داد، این است که در فضاهای بسته رطوبت هوا را در حد مناسبی نگه داریم و از سوی دیگر شوینده‌ای که استفاده می‌شود، مناسب پوست باشد، زیرا تاثیر منفی شوینده‌ها در زمستان بیشتر آشکار می‌شود. همچنین افراد دارای پوست حساس و کسانی که پوستشان بیشتر در معرض شوینده‌هاست باید از صابون‌های ملایم مانند صابون‌های کرم‌دار و گلیسیرینه استفاده کنند.

==============

گزارش از مهسا حقانیت

==============

انتهای پیام/80019/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول