اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از آیین رونمایی آلبوم موسیقی مکتب‌خانه گزارش می‌دهد

شبی ماندگار و امیدوارکننده برای لهجه شیرین کرمانی

رونمایی از آلبوم موسیقی مکتب‌خانه به روایت مسعود نکویی که بخشی از فرهنگ شفاهی کرمان را عرضه کرده است در واقع امیدها برای ماندگاری لهجه شیرین کرمانی را در دل‌ها زنده کرد.

شبی ماندگار و امیدوارکننده برای لهجه شیرین کرمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، امشب در حالی آلبوم موسیقی مکتب‌خانه به عنوان نخستین آلبوم موسیقی کْرال آکاپلای شرق ایران رونمایی شد که استفاده از لهجه کرمانی در این آلبوم در واقع امیدها برای ماندگاری لهجه شیرین کرمانی را در دل‌ها زنده کرد.

استقبال کرمانی‌ها از یک آلبوم موسیقی کرمانی

امشب تالار عماد شهر کرمان میزبان هنرمندان و هنردوستانی بود که برای حضور در آیین رونمایی از آلبوم موسیقی مکتب‌خانه به روایت مسعود نکویی هنرمند جوان و خوش‌ذوق کرمانی به این مکان آمده بودند.

هنوز درب تالار عماد گشوده نشده بود، اما تعداد زیادی از هنرمندان و هنردوستان مشتاقانه در سالن انتظار حضور داشتند و برای حضور در آیین رونمایی از آلبوم موسیقی مکتب‌خانه لحظه‌شماری می‌کردند.

اگرچه آلبوم موسیقی مکتب‌خانه جزو آثار فاخر موسیقی به شمار می‌رود، اما استفاده از لهجه شیرین کرمانی در این اثر هنری اشتیاق کرمانی‌ها برای شنیدن قطعه‌هایی از این مجموعه را افزون کرده بود.

ساعت حدود 19 شب بود که درب تالار عماد به روی هنرمندان و هنردوستان گشوده شد و استادان هنرمند از جمله مشرف‌زاده، باقری، مهدی محبی‌کرمانی، حمید نیک‌نفس، حمید قنبری و سیدعلی میرافضلی هم در مراسم حضور داشتند.

معرفی ظرفیت‌های کرمان در آلبوم مکتب‌خانه

آیین رونمایی از آلبوم موسیقی مکتب‌خانه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد و سپس سرود ولایت ساخته مسعود نکویی و کاری از گروه مهر وطن که به مناسبت حماسه 9 دی در کرمان رونمایی شده بود، پخش شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به عنوان نخستین سخنران آیین رونمایی از آلبوم موسیقی مکتب‌خانه به پشت تریبون رفت و از تمام دست اندرکاران این مجموعه به ویژه مسعود نکویی آهنگساز و تنظیم‌کننده آلبوم مکتب‌خانه قدردانی کرد.

احمد سعیدی آلبوم موسیقی مکتب‌خانه را اثری فاخر خواند که ظرفیت‌های کرمان را به نحو مطلوبی معرفی کرده است.

آلبوم مکتب‌خانه و عرضه فرهنگ شفاهی مردم کرمان

سیدعلی میرافضلی از شاعران و پژوهشگران به نام ایران و استان کرمان و مدیر امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس هم سخنان خود را با این شعر آغاز کرد: «باید آگهی دهم به صفحه نیازمندی تمام روزنامه‌ها/ای تو، ای تو، ای شبانه‌روز تو، ای همیشه و هنوز تو».

وی بیان کرد:‌ باید از مسعود نکویی برای تولید آلبوم موسیقی مکتب‌خانه قدردانی کنم، زیرا در این آلبوم بخشی از فرهنگ شفاهی مردم کرمان را عرضه کرده‌اند.

میرافضلی تصریح کرد: مسعود نکویی دانش‌آموخته استادان و هنرمندانی است که در این جمع هستند و ریشه در این آب و خاک دارند.

وی ابراز خرسندی کرد که شرکت ملی صنایع مس ایران توانسته است برای انتشار آلبوم موسیقی مکتب‌خانه همکاری کند.

لهجه کرمانی شوخی‌بردار نیست

اما مسعود نکویی مسئول گروه بین‌المللی مهر وطن و آهنگساز آلبوم موسیقی مکتب‌خانه در این آیین اظهار داشت:‌ یکی، دو روز بعد از آنکه هر یک از قطعه‌های آلبوم موسیقی مکتب‌خانه تکمیل می‌شد، بیمار می‌شدم و کشش فکر کردن نداشتم، زیرا این کارها برای نخستین بار است که به این شکل انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه لهجه کرمانی شوخی‌بردار نیست،‌ ابراز داشت: بر روی جدی بودن لهجه کرمانی تاکید دارم و حتی معتقدم که کرمانی‌ها دارای گویش کرمانی هستند، زیرا بعضی از کلمات کرمانی را باید معنی کرد.

آلبوم مکتب‌خانه به روایت مسعود نکویی

این هنرمند با اشاره به ویژگی‌های آلبوم موسیقی مکتب‌خانه عنوان کرد: ‌در این آلبوم بر لهجه کرمانی و مبانی فرهنگی، صنعتی و تاریخی کرمان تمرکز شده است.

نکویی همچنین تمرکز بر قوانین موسیقی جهان و آوازهای محلی جنوب‌شرق، مکتوب و منتشر کردن آثار فرهنگی کرمان به زبان آواز جمهی و رقابتی شدن آثار با لهجه کرمانی در فستیوال‌های بین‌المللی و جهانی را از دیگر ویژگی‌های آلبوم موسیقی مکتب‌خانه برشمرد.

آلبوم خنده‌های مردم مناطق مختلف ایران منتشر می‌شود

وی ادامه داد: آلبوم‌های موسیقی مفشو، اتلک و لهجه‌ها و خنده‌ها در دست انتشار است و خنده‌های مردم نقاط مختلف ایران در آلبوم لهجه‌ها و خنده‌ها منتشر شده و آلبوم اتلک هم شامل 10 قطعه با موضوع بازی‌های کرمانی است.

مسئول گروه بین‌المللی مهر وطن در ادامه سخنان خود به تحلیل قطعه لالایی از آلبوم موسیقی مکتب‌خانه پرداخت و افزود: آلبوم موسیقی مکتب‌خانه شامل 10 قطعه است و نخستین کارهایی که ساخته‌ام و بسیار دوستشان دارم را هم در این آلبوم منتشر کرده‌ام.

نکویی همچنین بخش‌هایی از قطعه پخ‌پخو و گو‌گسله‌فنگلو از آلبوم در دست انتشار اتلک را پخش کرد که این آثار مورد تشویق هنرمندان و هنردوستان حاضر در مراسم قرار گرفت.

وی عنوان کرد: باید از مهدی تجلی قدردانی کنم که کتاب فرهنگ عامه کرمان را به من داد تا 10 بازی را از این کتاب انتخاب کنم و باید توجه داشت که این بازی‌ها ساخته ذهن من نیست.

این هنرمند عرصه موسیقی ابراز داشت: من آثار موسیقی را با تاکید بر آن دسته از اصطلاحات کرمانی تولید می‌کنم که در حال فراموش شدن هستند.

نکویی اظهار کرد: مطمئن هستم که آثار من اشکال‌های زیادی دارند، اما اگر می‌خواستم، صبر کنم تا نظر همه را داشته باشم، زمان را از دست می‌دادم.

وی گفت: اگر کسی بتواند، شعر بازی ماچلوس یا همان خروس‌بازی کرمانی‌ها را به من بدهد، کمک بزرگی به تولید یک اثر فاخر کرده است.

گروه مهر وطن به حامی نیاز دارد

نکویی با اشاره به اینکه گروه مهر وطن به هشت فستیوال بین‌المللی دعوت شده است، عنوان کرد: حضور در این فستیوال‌ها و همچنین سه آلبوم گروه مهر وطن بر روی زمین مانده است و به حمایت و پشتیبانی هنردوستان نیاز داریم.

وی ابراز داشت: حمایت از گروه مهر وطن شرایط سخت و پیچیده‌ای ندارد و هر شخصی که هزینه دو نفر از هنرمندان گروه را بر عهده گیرد، می‌تواند همراه با گروه به فستیوال‌ها برود و نام این افراد هم در رزومه گروه ثبت می‌شود.

این آهنگساز تصریح کرد: از سال 87 تاکنون حدود 300 نفر به عنوان عضو در گروه مهر وطن حضور داشتند و در حال حاضر با افراد جدید کارها را دنبال می‌کنیم.

نکویی خاطر نشان کرد: گروه مهر وطن به همراه هشت نفر از اعضای ارکستر سمفونیک ایران در روزهای هفتم و هشتم اسفندماه کنسرت مشترکی را برگزار می‌کند.

اجرای موسیقی زنده توسط هنرمندان گروه مهر وطن

پس از سخنان نکویی هنرمندان گروه کر مهر وطن سه قطعه موسیقی را به صورت زنده اجرا کردند که این اجراها هم مورد تشویق حاضران در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی مکتب‌خانه قرار گرفت.

همچنین آلبوم موسیقی مکتب‌خانه پس از تجلیل از هنرمندان گروه مهر وطن رونمایی شد تا امیدها برای ماندگاری لهجه شیرین کرمانی در دل‌ها زنده شود.

===============

گزارش از مهسا حقانیت

===============

انتهای پیام/80019/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول