اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مدرس دانشگاه:

حضور هنرمندان دلسوز و متعهد راه برون رفت از مشکلات فرهنگی است

یکی از مدرسان دانشگاه‌های هنر و مشاور مذهبی فیلم ملک سلیمان گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های برون رفت از مشکل پیش روی فرهنگ و هنر، حضور هنرمندان دلسوز و متعهد در صحنه است.

حضور هنرمندان دلسوز و متعهد راه برون رفت از مشکلات فرهنگی است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان ظهر امروز در جمع هنرمندان حوزه هنری استان یزد گفت: هر جا شاهد حضور هنر و تعهد دینی در کنار یکدیگر بودیم، موفقیت‌های بزرگ به دست آمده است.

وی با اشاره به بزرگترین برنامه‌های هنری موفق عنوان کرد: هیچ برنامه‌ای در کشور ما موفق‌تر از برنامه حسینی عمل نکرده و هیچ برنامه موفق و امیدوار کننده‌ای جایگزین محافل حسینی و عزاداری بر سیدالشهدا (ع) نمی‌شود.

یک مدرس دانشگاه با اشاره به نقش هنر در ارتقای یک جامعه افزود: اگر از ابزار هنر در یک پروسه دقیق و صحیح استفاده شود این هنر می‌تواند فرهنگ را سامان داده، اقتصاد را پویا کرده، امیدبخش باشد و آینده را تبیین کند.

وی ادامه داد: هنر این قابلیت را دارد که چرخ دنده‌های متوقف یک اجتماع را به حرکت درآورد و به سان نخ تسبیحی ارتباط میان ارکان یک حاکمیت را برقرار کرده و شتاب بخشد.

اصفهانیان راه برون رفت از مشکل پیش روی فرهنگ و هنر را حضور یک عده هنرمند دلسوز، آگاه و متعهد در این صحنه دانست و ادامه داد: هنرمندانی که دغدغه فرهنگی و هنری دارند و به ارتقای جامعه می‌اندیشند باید آستین همت را بالا بزنند و این جریان را سامان دهند زیرا هنر بهترین تبیین کننده ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام ناب محمدی (ص) است.

وی از هنرمندان یزدی خواست این جریان فرهنگی را در این استان به راه بیندازند و الگویی موفق برای سایر نقاط کشور باشند.

مشاور مذهبی فیلم ملک‌سلیمان عنوان کرد: ما نباید بین فضای اومانیسمی و سایر فضاهای موجود حرکت کنیم بلکه باید از خوبی‌های مکاتب استفاده کرده و در فضای مکتب آسمانی اسلام بر مدار حق و در امتداد هنر عظیم خداوند متعال حرکت کنیم و خودمان این فضای توحیدی واحد را بر اساس شاخصه‌های قرآنی بسازیم و سامان دهیم تا جامعه به رستگاری برسد.

این مدرس دانشگاه به مقایسه هنر غرب با هنر مسلمانان پرداخت و گفت: هنر ذائقه ساز غرب که در یک فرایند منظم و دقیق به کار گرفته شده در مسیر اومانیسم (انسان گرایی) و لذت‌های دنیوی حرکت می‌کند و به آینده و آخرت متصل نیست.

اصفهانیان ادامه داد: غرب از قالب‌های هنری برای رسیدن به اهداف خاص خود بهره گرفته و تفکر نهال‌گونه خود را به شکل جدی، زیبا و تصویری وارد اجتماع کرده است.

این محقق و پژوهشگر در امتداد تفکر بودن، جریان‌سازی، ذائقه‌سازی و بایدهای به هم پیوسته را چهار ویژگی هنر غرب برشمرد و گفت: این هنر در فضای مکتب اومانیسمی اهداف مورد نظر خود را به پیش می‌برد.

وی با اشاره به ویژگی هنر مسلمانان به ویژه ایرانیان اظهار داشت: هنر ایرانیان در حوزه شعر و ادب پارسی، هم در امتداد تفکر بوده و هم جریان‌ساز و ذائقه‌ساز بوده است و در خط و خوشنویسی نیز دارای همین شاخص‌ها است.

مسئول تیم پژوهشی فیلم سینمایی ملک سلیمان با بیان اینکه در بعضی از رشته‌های هنری فراز و فرود زیادی داشته‌ایم به قابلیت‌های هنر تعزیه اشاره کرد و افزود: در تعزیه قالب خوبی برای ارائه وجود دارد و هنرمندان نمایشی باید تلاش کنند مفاهیمی فراتر از تاریخ را هنرمندانه و با نگاهی تازه در این قالب ارائه کنند.

اصفهانیان تصریح کرد: در قالب تعزیه می‌توان با نگاهی عمیق، یک نوع تصویرسازی تازه و حقیقی از ماجرای عاشورا ارائه داد زیرا تاثیر یک اثر هنری بسیار گسترده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه روح حرکت در موسیقی اصیل ایرانی موج می‌زند، افزود: موسیقی سنتی ایرانی در امتداد تفکر، جریان‌ساز و تا حدی ذائقه‌ساز بوده اما هرچه به جلو آمده‌ایم، این اثر کمرنگ‌تر شده است.

این کارشناس قرآنی با بیان اینکه هنر و رسالت سینما تعمیق‌بخشی و ارتقای جامعه است، گفت: متاسفانه در بخش فیلم و سریال از شاخص‌های دینی فاصله گرفته‌ایم و در این بخش از پیوند با مفاهیم در حال افت هستیم.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه در این زمینه باید به صورت علمی و هدفمند کار کنیم و به یک مقوله و سیر هنری خاص وفادار باشیم، افزود: مشکل ما این است که هنرمندانمان منفصل و جدا از یکدیگر هستند و باید زمینه این تعامل و همگرایی بیش از پیش فراهم شود و به سوی یک هدف خاص توحیدی حرکت کنیم.

انتهای پیام/2464/م30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول