اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کردستان اعلام کرد

تشکیل شورای مهارت و فناوری در کردستان

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کردستان از تشکیل شورای مهارت و فناوری برای نخستین بار در کردستان خبر داد.

تشکیل شورای مهارت و فناوری در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سید جمیل احمدی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی توسعه کارآفرینی که با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: شورای مهارت و فناوری می‌تواند مکمل و متمم شورای اشتغال استان باشد.

به گفته وی جلوگیری از جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های مرتبط با حوزه اشتغال و ایجاد یک مسیر اشتغالزایی و تعمیم آن به دستگاه‌های اجرایی از اهداف تشکیل شورای مهارت و فناوری فنی و حرفه‌ای استان است.

احمدی در ادامه با بیان اینکه بیش از 70 درصد از آموزش‌های ارائه شده در کشور آموزش‌های نظری بود، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه 50 درصد از آموزش‌ها باید به آموزش‌های مهارتی تغییر کند و در آینده نیز به 70 درصد برسد.

به گفته وی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دو بخش خصوصی و دولتی در 16 مرکز ثابت و سیار و در زیرمجموعه‌هایی در سطح پادگان‌ها، جوار مراکز صنعتی، جوار دانشگاهی و روستاهای استان ارائه می‌شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کردستان تصریح کرد: ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تنها مختص به افراد بی‌سواد و کم‌سواد نیست و 3 هزار استاندارد آموزشی تدوین شده است که افراد با تحصیلات ابتدایی تا سطح متخصصین و دارندگان مدارک تحصیل دکتری در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه فرایند آموزش شامل 4 مرحله است، خاطرنشان کرد: این آموزش‌ها ارتباط مستقیمی با بحث کاریابی دارد.

به گفته وی، موسسات کاریابی باید به عنوان منشا کارآفرینی در این حوزه ورود پیدا کنند.

احمدی با بیان اینکه فرایند فعالیت در فنی و حرفه‌ای در نخستین مرحله هدایت شغلی است، اضافه کرد: در این فرایند باید افراد را در راستای کسب مهارت‌ها به گونه‌ای مشاوره دهیم که متناسب با بازار کار آموزش ببینند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان خاطرنشان کرد: سومین فرایند در این حوزه، آزمون است که طی آن حرفه‌آموزان ارزیابی و ارزشیابی می‌شوند.

وی گفت: 75 درصد آزمون‌ها به صورت عملی است که پس از کسب موفقیت، فرایند رهگیری اشتغال آغاز می‌شود که مراکز کاریابی در این حوزه می‌توانند با تعامل با فنی و حرفه‌ای در این مسیر تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

به گفته احمدی، در حال حاضر 106 آموزشگاه فعال در سطح استان وجود دارد که ایجاد رشته‌های جدید در این مراکز به عنوان اولویت اداره ‌کل فنی و حرفه‌ای دنبال می‌شود.

وی توسعه آموزش‌های بازارمحور در استان را ضروری خواند و تصریح کرد: آموزش‌های بازارمحور براساس نیازسنجی صورت گرفته تا به اشتغال منتج شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کردستان تصریح کرد: اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان ارائه آموزش‌های بازارمحور را در دستور کار قرار دارد و با این کار افراد را برای فرصت‌های شغلی آینده آماده می‌کند.

وی افزود: ‌بر این اساس ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بر اساس ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌های مختلف استان تعریف شده و به مخاطبین ارائه می‌شود تا بستر ورود آنان به بازار کار فراهم شود.

احمدی تصریح کرد: به منظور ارتقای درآمد خانواده‌ها باید به این مزیت‌ها توجه و بر اساس آنها برای افراد بستر اشتغالزایی فراهم شود.

وی با بیان اینکه سند مهارتی استان نیز در همین راستا در حال تدوین است، خاطرنشان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به منظور ارائه خدمات آموزشی اقدام به راه‌اندازی میزهایی در کشورهای همسایه کرده است که در کردستان عراق نیز با مسئولیت استان کردستان شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: تاکنون 15 موافقت‌نامه در راستای راه‌اندازی 15 مرکز آموزش‌ فنی و حرفه‌ای آزاد در اقلیم کردستان عراق انجام شده که باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق مسیر اجرای آن را فراهم کرد.

احمدی گفت: استان کردستان بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده در زمینه ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای جزو استان‌های برتر کشور است و تشکیل شورای مهارت و فناوری برای نخستین بار در استان از ابتکارات اداره‌کل فنی و حرفه‌ای است.

وی در پایان بر نیازسنجی آموزشی براساس ظرفیت‌های موجود در استان تاکید کرد و افزود: باید با استفاده از ظرفیت‌ها زمینه اشتغال مددجویان زیرپوشش نهادهای حمایتی را به منظور توانمندسازی آنان فراهم سازیم.

انتهای پیام/79002/ح40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول