اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پیشینه و باور زیبای وقف در سیستان

نشانه‌های تاریخی به روشنی نشان می‎دهند که سنت ریشه‎دار وقف در سرزمین هیرمند فرمند به یک فرهنگ بزرگ رفتاری در ساختار باورهای اجتماعی سیستانی‎ها تبدیل شده بود.

پیشینه و باور زیبای وقف در سیستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، جغرافیای سیستان در همیشه تاریخ از منزلت و ارجمندی ویژه‎ای برخوردار بوده و تمام متن‎‌های کهن برجای مانده برپیوستگی روان اجتماعی این مردم به آموزه‎های توحیدی و دین مداری مردان و زنان این دیار، دادسخن را به زیورنوشته آراسته‎اند.

معاون میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این زمینه اظهار داشت: آگاهی‎های دینی و هوشمندی‎های تاریخی، باشندگان سیستانی را به منزلت آگاهی و باور سنت راز آلود وقف رسانده بود که انسان برگزیده نظام آفرینش الهی است و در این هستی ناپایدار و پرشتاب فقط روان انسانی است که ماندگار است و به سوی خداوند هستی باز می‌گردد و در این گذر پرغوغا و پر معنا است که نیکی‎های خرد و کلان هر انسان او را به فراز یا فرود در نظام تکامل می‌رساند.

علیرضا خسروی افزود: نشانه‌های تاریخی به روشنی نشان می‎دهند که سنت ریشه‎دار وقف در سرزمین هیرمند فرمند به یک فرهنگ بزرگ رفتاری در ساختار باورهای اجتماعی سیستانی‎ها تبدیل شده بود.

وی اضافه کرد: سنتی که در آن دو ویژگی انسانی و الهی در آن به کمال دیده می‎شود، نخست نگاه آینده‌‎نگر و جستجوی نام نیک و آفرین در نگاه آیندگان و دیگر به فراز رساندن منزلت خویش در مزرعه آخرت و در پیشگاه روان قضاوتگر حاکم بر هستی بود و در این باوری که ریشه در زمین و سر در آسمان باور و پندار داشت فرهنگی زاده شد که در آن، زمان، مازاد، نیروی کار، اضافی، دارایی‌های ذخیره شده برای دیگران وقف شده بود و همه مردم سیستان همسو با یک قانون نانوشته ژرف‌ترین منش انسانی را در سرنوشت دیگران از خود برجای گذاشته‎اند.

این مسئول بیان داشت: در این فرهنگ زیبا دارایی‎های مازاد هر خانواده وقف زندگی نیازمندان ونوجوانانی بود که تازه خانواده می‌بستند و پاره‎های زمان بیکاری و آسایش خویش را نیز به دیدار ریش سپیدان و سالخوردگان و بیماران اختصاص می‎دادند تا با صله ارحام به زندگی خویش فراوانی و افزونی ببخشند و همیشه برای یاری رساندن در لای روبی انهار، دروی گندم زار و کارهای فردی و اجتماعی، دست‎ها در دست هم بود به تا خانه‎ها آبادان و پرمهر باشند، در همین پیوند متن‎های تاریخی که از سیستان سده‌های نخستین اسلامی نوشته‌اند، همسو با یک سنت تاریخ نویسی، برجستگی‌ها و ویژگی‌های یک سرزمین و بود و باش آدم‎ها را ثبت و ضبط می‎کرده‎اند و در سیستان افزون بر سلحشوری و رویه‎های علمی و آسیاهای بادی و غیره از پایبندی شهریاران صفاری و فرمانروایان دیگر سیستان به سنت نیک وقف نیز نوشته‎اند.

این مسئول گفت: برمبنای همین نوشته‎های تاریخی یعقوب لیث صفاری و عمرولیث صفاری بنیاد مسجد بزرگی را در زرنج بنا نهادند و برای رونق تکاپوهای علما و اندیشه گران دینی این مسجد بازار بزرگی را نیز ساخته‎اند و درآمد آن را وقف این مسجد و بیمارستان شهر و مکه مکرمه کرده بودند.

وی ادامه داد: اصطخری جغرافیا نویس سده‎های سوم و چهارم در کتاب مسالک و ممالک خویش طول این بازار را سه کیلومتر نوشته است و این سومین مسجد دنیای اسلام  پس از مساجد هرات و نیشابور اعلام شده است.

خسروی اضافه کرد: در همین رابطه کتاب تاریخ سیستان می‎نویسد، عمرولیث صفاری هزار رباط کرد و پانصد مسجد آدینه و مناره کرد، دون پل‎ها و میل‌های بیابان و کار خیر بسیار که قصد داشت و بدان نرسید، مسجد جامع نیشابور و شیراز نیز از همین خواست و اراده آینده نگر شهریار ایران زمین عمر و لیث صفاری ساخته و وقف شده است.

معاون میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در پایان گفت: بسیاری از آثار دوران اسلامی مانند مساجد بزرگ و زیبا، پل‎ها و کاروانسراهای برجای مانده که اینک زینت بخش چیدمان شهری برخی از شهرهاست ریشه در همین باور  زیبا و فراگیر وقف دارد.

انتهای پیام/75004/ن40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول