اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس:

مصوبات سفرهای دولت گذشته هنوز در حوزه محیط زیست اجرایی نشده است

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس از عدم اجرای بسیاری از مصوبات سفرهای استانی دولت نهم و دهم در حوزه محیط زیست انتقاد کرد.

مصوبات سفرهای دولت گذشته هنوز در حوزه محیط زیست اجرایی نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا تابش پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی وضعیت زیست محیطی استان یزد و شهرستان اردکان گفت: مهار آلودگی‌های زیست محیطی در زمره وظایف حاکمیتی است و دستگاه‌های مربوطه موظفند تا با اقدامات بازدارنده و تشویقی، از انتشار آلودگی توسط واحدهای صنعتی جلوگیری کنند و با شناسایی منابع آلوده کننده در راستای مقابله با آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

وی آموزش، فرهنگ‌سازی و استفاده از اهرم افکار عمومی و مشارکت مردم همچنین بهره‌گیری از تخصص و علاقه فعالان زیست محیطی را از جمله مواردی برشمرد که می‌تواند نتایج ثمربخش و وسیعی در کاهش آلاینده‌ها و جلوگیری از تخریب محیط زیست داشته باشد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت و مجموعه حاکمیت ابزارهای قوی و منابع خوبی در اختیار دارند که با اعمال اراده جمعی و برنامه‌ریزی مطلوب و اجرای قاطع می‌توانند بر مشکلات زیست محیطی فایق آیند، عنوان کرد: انصاف نیست مردمی که پول خرید مصنوعات تولیدی و کالاهای مورد نیاز را به بهایی که حاکمیت مشخص کرده و گاهی فراتر از قیمت‌های بین‌المللی پرداخت می‌کنند از قبل تولید این کالاها بدون توجه به ملاحظات زیست محیطی، دچار آسیب شوند.

تابش با طرح این پرسش که چرا خودروهای تولیدی ما به ویژه در این سال‌ها که قیمت آن‌ها نیز چند برابر افزایش یافته، فاقد کیفیت لازم هستند و باز هم ایجاد آلودگی می‌کنند و به چه دلیل با وجود افزایش تصاعدی قیمت حامل‌های انرژی طی چند سال اخیر، هنوز سهم سلامت مردم و حفظ محیط زیست از این افزایش قیمت ادا نمی‌شود و باز هم شاهد سوخت‌های بی‌کیفیت و آلوده کننده محیط زیست هستیم، بر برنامه‌ریزی برای رفع این مشکلات تاکید کرد.

وی تصریح کرد: اگر در تولید 1,7 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی و گاز و میعانات که روزانه در داخل کشور مصرف می‌شود، استانداردهای فنی روز دنیا لحاظ نشود، در عمل حاکمیت به نحوی در ایجاد آلودگی‌ها و کاهش عمر مردم مسئولیت خواهد داشت.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به نظر بنده اگر در هر فعالیت اقتصادی و تولیدی سهم مقابله با تخریب محیط زیست و صیانت از طبیعت و سلامت مردم را مشخص و صرف اقدامات جبرانی کنیم تا حد زیادی می‌توانیم محیط زیست کشور را سامان ببخشیم و از آلودگی‌ها بکاهیم.

تابش با تشریح وضعیت زیست محیطی استان یزد و شهرستان اردکان گفت: در استان یزد و شهرستان اردکان با توجه به توسعه صنعتی، وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی، کم‌آبی، شرایط سخت اقلیمی، مسئله پسماندها و ریزگردها و کاهش تنوع ژنتیکی با مشکلات و مسائل عدیده‌ای روبه‌رو هستیم که اگر برای حل آن‌ها فکر عاجلی نکنیم در آینده با بحران مواجه خواهیم شد و سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.

وی عنوان کرد: متاسفانه با وجود اینکه از سال‌ها پیش کمیته‌های مختلفی برای بررسی و حل این موضوع تشکیل شده و جلسات متعددی با مسئولان اجرایی مرتبط با مسائل زیست محیطی از جمله محیط زیست استان گذاشته شده اما خروجی مورد انتظار را نداشته‌ایم.

تابش تصریح کرد: در مجموع از سرعت تخریب محیط زیست و گسترش آلاینده‌ها و آلودگی‌ها در استان عقب‌تر حرکت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه محور تمامی فعالیت‌ها باید حفظ حقوق و سلامت مردم باشد از تمامی مسئولان مربوطه در استان و شهرستان و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خواست که در ایفای وظایف و فعالیت‌های خویش، این مهم را مدنظر قرار دهند.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از عدم اجرای بسیاری از مصوبات مهم سفرهای استانی دولت گذشته از جمله طرح جامع کاهش آلودگی هوا، از روند کند اجرای بسیاری طرح‌ها نظیر تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز پارک ملی سیاه‌کوه نیز انتقاد کرد.

وی افزود: توسعه شبکه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و ایجاد مرکز اطلاع‌رسانی و تحقیقات محیط زیست اردکان، پیشنهاداتی از جمله تشکیل کارگروه مشورتی متشکل از کارشناسان و صاحب‌نظران و علاقه‌مندان و فعالان محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی مرتبط، انجام تعهدات واحدهای صنعتی برای ایجاد فضای سبز، تهیه طرح کاهش آلودگی هوای شهرستان اردکان، پایش لحظه‌ای واحدهای صنعتی و ... نیز از جمله این طرح‌ها بود که به مرحله اجرا درنیامده است.

انتهای پیام/2464/م40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول