اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی سه ماه سوم سال‌جاری اتفاق افتاد

فوت 59 نفر بر اثر نشت گاز منواکسیدکربن در استان مرکزی

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان مرکزی از فوت 59 نفر بر اثر نشت گاز منواکسیدکربن طی سه ماه سوم سال‌جاری در این استان خبر داد.

فوت 59 نفر بر اثر نشت گاز منواکسیدکربن در استان مرکزی

قنبر فراهانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: متاسفانه طی سه ماه سوم امسال 59 نفر بر اثر نشت گاز منواکسید کربن در این استان جان خود را از دست داده‌اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 28 درصد رشد داشته است.

به گفته وی در سال گذشته 46 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در استان مرکزی جان خود را از دست دادند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه شهر اراک طی چند سال اخیر بالاترین مورد مسمومیت با CO را در بین شهرستان‌های استان داشته است، بیان کرد: گاز منواکسید بر اثر احتراق ناقص تولید می‌شود به طوری که بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل مسمومیت با گاز CO می‌شود.

قنبری با تاکید بر اینکه کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت است، ادامه داد: شهروندان برای پیشگیری از مسمومیت این گاز باید از خرید وسایل گرمایشی غیر استاندارد خودداری کرده و از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنند.

وی ادامه داد: داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت‌بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد و رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد، چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریعا باید تعمیر و سوخت رسانی صحیح انجام شود.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود، خاطرنشان ساخت: شهروندان برای پیشگیری از مسمومیت باید از نصب آبگرمکن در حمام و روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه خودداری کنند.

قنبری با اشاره به علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن بیان کرد: سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید از علایم عمومی مسمومیت‌ها هستند، حالت خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می‌روند. 

به گفته وی در صورت ابتلا فردی به مسمومیت با گاز منو اکسید کربن باید بلافاصله فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کرد، یقه پیراهن و کمربند و لباس‌های تنگ فرد را باز و با اورژانس 115 تماس برقرار کرد.

انتهای پیام/87001/ر40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول