اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سوختن در آتش ذغال خودخواهی اهل دود

بسیاری از مردم که اهل دود و قلیان نیستند، مجبورند در آتش ذغال خودخواهی اهل دود که فضای عمومی جامعه را آلوده می‌کنند، بسوزند.

سوختن در آتش ذغال خودخواهی اهل دود

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، تردیدی نیست که مصرف قلیان بر سلامت انسان تاثیر منفی دارد و تاثیرات مضر آن بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه‌ها و قلب است.

سرطان ریه، مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند. 

دود قلیان به اندازه دود سیگار مضر است و قلیان به طریقی متفاوت دود تولید می‌‌کند.

دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد می‌شود در حالی که دود قلیان از طریق گرم شدن تنباکویی که در کاسه‌ای بالای آن قرار دارد از طریق زغال تولید می‌شود و محصول نهایی آن یعنی دود، یکسان و حاوی مواد سرطان‌زا است.

یک تحقیق دیگر نیز نشان داده است که کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل ریوی را افزایش می‌دهد.

سال‌هاست مصرف قلیان به خانه‌های مردم آستارا کشیده شده و مدت‌هاست در اماکن عمومی مانند پارک‌‌ها و مجالس جشن و عروسی و... شاهد مصرف قلیان توسط افراد مختلف به ویژه نسل جوان هستیم.

اهل دود، بی‌واهمه ممنوعیت استعمال قلیان در مکان‌های عمومی را نادیده می‌گیرند.

بحث چند ساله مصرف قلیان به یک جدال همیشگی بین صنف سفره‌خانه‌های سنتی و قهوه‌خانه‌ها و وزارت بهداشت و نیروی انتظامی تبدیل شده است.

در این سال‌ها قلیان تبدیل به یک تفریح معمولی برای بسیاری از جوانان شده و با وجود هشدارهای همیشگی پزشکان و متولیان سلامت در جامعه، شاهد رشد روزافزون قلیانی‌ها هستیم و قهوه‌خانه‌دارها از این فرصت برای جذب مشتری بیشتر استفاده می‌کنند.

تصویب مکرر قانون‌های ضد ‌و‌‌ نقیض در این زمینه، آ‌ن‌هم با فاصله‌های کوتاه، تأمل برانگیز بوده و همگان را سردرگم کرده است.

لغو مصوبه ممنوعیت استفاده از قلیان در اماکن عمومی با دستور مستقیم رئیس دولت در 3 سال و نیم گذشته، موجب شده تا مصرف قلیان بیشتر از همیشه در اماکن عمومی خودنمایی کند.

مصوبه «بر اساس ماده 7 آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و به منظور حفظ سلامت عمومی به ویژه محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی، استعمال این مواد در اماکن عمومی ممنوع است که با توجه به خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول این آیین‌نامه، ‌استعمال مواد دخانی در قهوه‌خانه‌ها از این پس مجاز خواهد بود»، قابل بحث می‌شود.

*دودی که به چشم شهروندان و طبیعت می‌رود

مجاز اعلام شدن مصرف قلیان در قهوه‌خانه‌ها در حالی است که این روزها قلیان کشیدن وارد فاز چشم و همچشمی شده و به نوعی این عمل نوعی کلاس گذاشتن بین جوانان به‌شمار می‌رود.

اگر تا پیش از این تنها در خانه‌ها و سپس قهوه‌خانه قلیان کشیدن آزاد بود اکنون دود قلیان به پارک‌‌ها، جنگل‌ها و دیگر اماکن عمومی نیز راه پیدا کرده است.

این روزها نوای قل‌قل قلیان‌ها تنها از قهوه‌خانه‌ها بیرون نمی‌آید و در بسیاری از مکان‌های عمومی و حتی در گوشه و کنار خیابان‌ها و مکان‌هایی که حتی کمی سرسبز و واجد شرایط نشستن روی زمین هستند، می‌توان جوان‌ها و نوجوان‌هایی را یافت که به خوبی با چاق کردن قلیان‌ها آشنا هستند.

شب‌ها با نگاهی به خیابان‌ها ذغال‌گردان‌هایی را می‌بینیم که در حال گردش و مهیا کردن قلیان برای قشر جوان جامعه هستند آن‌هم در حالی که طبق قانون این عمل خلاف محسوب می‌شود.

*خانم‌ها مشتریان اصلی کافه‌های سنتی

بیشتر شهروندان، بی‌تردید تابلوهای «ورود خانم‌ها ممنوع» و «به افراد زیر 18 سال قلیان داده نمی‌شود» را در روی در قهوه‌خانه دیده‌اند اما خانم‌ها مشتریان اصلی کافه‌های سنتی که به ویژه در گروه کم و سن و سال و گاهی همراه با نامزدها خود هستند.

تابلوهای مذکور تنها برای فرار از زیر بار مسئولیت و ترس از جریمه در قهوه‌خانه‌ها نصب می‌شوند اما کافی است که تنها یک‌بار به کافه‌های سنتی، پارک‌‌ها و بوستان‌های شهرهای خود و یا دیگر بروید تا به خوبی مشاهده کنید که خانم‌ها و نوجوانانی که باید پشت میزهای درس و مدرسه باشند چگونه اوقات زندگی‌شان را با دود قلیان سپری می‌کنند.

در شرایط کنونی هیچ نهادی مسئولیت این امر را به عهده نمی‌گیرد آن هم در حالی که همگان از مضرات دود قلیان آگاهی دارند اما بسیاری از مردم که اهل دود و قلیان نیستند، مجبورند در آتش ذغال خودخواهی اهل دود بسوزند.

*دانشجویان و کارمندان مشتریان کافه‌های سنتی 

به داخل یک کافه سنتی در آستارا رفتیم که مملو از جوانان به ویژه دانشجویان و کارمندان دولت بود.

یکی از کارمندان که مشغول کشیدن قلیان بود در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: من شب‌ها برای تفریح به این کافه می‌آیم و قلیان می‌کشم.

وی افزود: روزهای جمعه و تعطیل نیز صبح و شب برای کشیدن قلیان می‌آیم و وقت خود را اینگونه می‌گذرانم.

یک دانشجوی جوان نیز در پاسخ به این سئوال که چرا قلیان مصرف می‌کند، اظهار کرد: با دستان خود هر دو روز یک بار به صورت 6 یا هشت نفره می‌آییم و می‌خواهیم خوش باشیم.

وی با بیان اینکه پدر و مادر اجازه استفاده از پارک‌ها و جنگل‌ها را نمی‌دهند، گفت: کافه‌های سنتی مکان دنج و راحتی است که با همکلاسی‌های خود ساعتی را خوش باشیم.

یک کارگر 19 ساله نیز گفت: تمام مضرات قلیان را می‌دانم و به غیر از تفریح و جای دیگری ندارم.

وی با اشاره به اینکه روز انه سه تا چهار بار برای قلیان کشیدن به مکان می‌آیم، افزود: کارگر صدف هستم و متأهلم و هر بار که از سر کار به خانه برمی‌گردم حوصله ماندن در خانه را ندارم و ترجیح می‌دهم با دوستان خود به کاه بیاییم و قلیان بکشیم.

این کارگر هزینه مصرف هر بار قلیان را 2 هزار و 500 تومان ذکر کرد و اظهار کرد: قلیان کشیدن بهتر از مصرف مشروب و مواد مخدر است و اعتیاد هم ندارد.

*15 ساله‌هایی که قلیان می‌کشند

قلیان‌خانه‌ای در داخل شهر نزدیک مصلای آستارا قرار دارد و زمانی که برای تهیه گزارش به آنجا رفتیم مملو از جمعیت بود.

تعجب ما زمانی بیشتر شد که مشتریان این مکان جوانان زیر 18 سال بودند.

نوجوان 15 ساله‌ای که با مهارت خاصی به قلیان پک می‌زد و دودها را را ولع بیرون می‌داد در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که چرا صبح در سر کلاس درس نیست، گفت: زنگ آخر ورزش بود که در اختیار خودمان بودیم و با بچه‌ها از این فرصت استفاده کردیم و آمدیم قلیان بکشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که مگر مضرات قلیان را نمی‌دانی به همراه دوستان همسن و سالش عکس‌العمل نشان داد و از پاسخ طفره رفت.

*مصرف قلیان به صورت خانوادگی

در یکی از پارک‌های عمومی آستارا خانواده 15 نفری شامل دختر و پسر سنین 12 تا 15 سال با پدر و مادرهای خود در حال مصرف قلیان بودند که به طرف آنها رفتم و متوجه شدم مسافر هستند و از بندرعباس برای گردش به گیلان آمدند.

با این پرسش که آیا مضرات قلیان را نمی‌دانید که همراه با فرزندان 12 و 15 ساله خود قلیان می‌کشید، ابتدا با عکس‌العمل هر 15 نفر اعضای خانواده مواجه شدیم اما بعد حاضر به مصاحبه شدند.

گردشگر بندرعباسی گفت: ما حتی در خانه سیگار و قلیان نمی‌کشیم و سر و کارمان با باغ و میوه است اما پس از 2 سال به مسافرت آمدیم که بچه‌ها راحت باشند.

وی دیدگاه خود از شمال را به گونه‌ای تعریف کرد که گویا تنها برای مصرف قلیان ایجاد شده است و افزود: به ما گفته بودند شمال جای تفریح و «قلیان» است.

*عادتی که ترک آن موجب مرض است

دختری که در قلیان‌سرای محله عنبران مشغول کشیدن بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بیشتر جوانانی که در این مکان اقدام به مصرف قلیان می‌کنند دانشجوی کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستند و تمام مضرات قلیان را می‌دانیم و این یک عادت در آستارا شده است.

وی افزود: زوج‌های تازه نامزد شده بیشتر برای کلاس گذاشتن به قلیان‌سرا می‌آیند و ما به دور از هیاهوی دیگر قلیان می‌کشیم.

این دختر دانشجو فضای دانشگاه را بسیار بد توصیف کرد و گفت: رواج قرض‌های اعتیادآور در دانشگاه بیداد می‌کند و دخترها بیشتر از پسرها این قرص‌ها را استفاده می‌کنند.

*جمع‌آوری قلیان نیاز به کار کارشناسی دارد

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به معضل مصرف قلیان اشاره کرد و گفت: تابلوهای ورود نوجوانان زیر 18 سال و بانوان بدون ‌تردید تنها برای فرار از زیر بار مسئولیت و ترس از جریمه در کافه‌های سنتی نصب می‌شوند.

صفر نعیمی‌رز با بیان اینکه در شرایط کنونی هیچ نهادی مسئولیت این امر را به عهده نمی‌گیرد، افزود: همگان از مضرات دود قلیان آگاهی دارند اما بسیاری از مردم که اهل دود و قلیان نیستند مجبورند در آتش ذغال خودخواهی اهل دود بسوزند.

وی درباره شایع شدن مصرف قلیان در اماکن عمومی، اظهار کرد: در مکان‌هایی که قلیان به صورت عمومی مصرف می‌شود جدا از کسانی که خود از کشیدن قلیان دچار زیان‌های بسیار می‌شوند، افرادی که در آن نزدیکی قرار دارند آثار جبران‌ناپذیری را دریافت می‌کنند.

وی مصرف قلیان در محیط‌های عمومی را موجب در بر داشتن آثار مخرب روی افراد جامعه به‌ویژه کودکان و جوانان که قصد استفاده از فضای پاک را دارند، دانست.

سخنگوی رهروان ولایت مجلس با اشاره به اینکه این عمل از دو منظر قابل بررسی است، تصریح کرد: بررسی نخست اینکه  توتون روی جامعه اثر می‌گذارد و به نوعی پس از مدتی به مد تبدیل و موجب می‌شود تا افراد به صورت گروهی یک عمل ناشایست را انجام دهند و دیگری نیز آثار گرایش افراد به مواد قوی‌تر از قلیان است.

وی خاطرنشان کرد: باید مسئولان قبل از هر قانونی با متخصصان این امر مشورت کنند و اینکه قلیان بدون مطالعه و کار کارشناسی جمع شود، چندان خوب نیست و پس از مدتی تبدیل به شیوه زیر زمینی و خلاف‌های بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/84001/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول