اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با عضو شورای شهر مشهد تشریح شد

3 اقدام اساسی و ساختاری برای مقابله با پدیده حاشیه‌نشینی در مشهد

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بخش کلی حاشیه‌شهر به سیاست‌های کلی دولت برمی‌گردد و حاشیه‌نشینی حاصل سیاست‌های غلط است.

3 اقدام اساسی و ساختاری برای مقابله با پدیده حاشیه‌نشینی در مشهد

سید جلال فیاضی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار داشت: در موضوع حاشیه شهر باید سه کار را با هم انجام داد، اول اینکه موانع سخت‎افزاری و نرم‌‌افزاری را برای عدم گسترش حاشیه‌شهر ایجاد کرد و در درجه دوم خدمات شهری را به این مناطق ارائه داد و سوم اینکه اصلاح ساختار کالبدی حاشیه‌شهر را به انجام رساند.

رئیس دانشکده خبر مشهد بیان داشت: این اقدامات باید توسط شهرداری و دولت انجام شود به طوری که کارهای فیزیکی را مدیریت شهری انجام دهد اما بخش کلی حاشیه‌شهر به سیاست‌های کلی دولت برمی‌گردد و این در حالی است که حاشیه‌شهر حاصل سیاست‌های غلط است.

رئیس کارگروه هنر و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در اول انقلاب 70 درصد مردم کشور در روستاها و 30 درصد در شهرها زندگی می‌کردند اما در حال حاضر تنها 28 درصد مردم در روستاها زندگی می‌کنند و دلیل آن این است که ما امروز به روستاها تمام امکانات چون آب، برق، گاز و مخابرات برده‌ایم اما اشتغال نبرده‌ایم.

به گفته فیاضی، اگر قبل از همه این اقدامات عمرانی در روستاها اشتغال ایجاد می‌شد، مردم به شهر مهاجرت نمی‌کردند و حتی خود مردم تمام این کارهای عمرانی را انجام می‌دادند؛ اگر بخواهیم مهاجرت را کاهش دهیم باید برای روستاییان اشتغال ایجاد کنیم که این به سیاست‌های دولت‌ برمی‌گردد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: مدیریت شهری برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی می‌تواند از ساخت‌وساز بی‌رویه در اطراف شهر جلوگیری کند و نظارت لازم را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات شهری در دوره قبلی شورا گام‌هایی برداشته شد و بسیاری از مناطق حاشیه‌شهر به مشهد الحاق شد اما شهرداری باید به این مناطق خدمات دهد.

فیاضی گفت: البته این خدمات به دلیل فقدان اصلاحات کالبدی خودش را نشان نمی‌دهد به طوری که در بحث بهداشت، وقتی کوچه‌های یک متری در طول یک کیلومتر در این مناطق وجود دارد امکان جمع‌آوری زباله وجود ندارد و همچنین وقتی فاضلاب‌ این مناطق با توجه به اینکه آنها نمی‌توانند در منازل 50 متری چاه برنند و به کوچه‌ها ریخته می‌شود، نمی‌توان بهداشت را رعایت کرد.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: در بحث ساختاری و کالبدی در بحث حاشیه‌شهر مسئولیت بر اساس ماده 172 قانون برنامه پنجم توسعه با دولت است که بر اساس آن موظف است در این زمینه اقدام کند.

گفتنی است ماده 172 قانون پنجم توسعه به قرار زیر است:

ماده172ـ به منظور ارتقاء شرایط محیطی پایدار و فراگیر ساکنان مناطق حاشیه‌نشین از مزایای شهرنشینی و پیشنگری و پیشگیری از ایجاد سکونتگاه‌های غیرمجاز دولت موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

الف ـ سامان‌بخشی مناطق حاشیه‌نشین تعیین‌شده توسط شورای ‌عالی شهرسازی و معماری ایران از طریق تدوین و اجرای ساز و کارهای حقوقی، مالی و فرهنگی و توانمندسازی ساکنان بافت‌های واقع در داخل محدوده‌های شهری با مشارکت آنها، در چهارچوب سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیرمجاز و ایجاد شهرک‌های اقماری برای اسکان جمعیت مهاجر.

ب ـ وضـع مقررات بازدارنده و اعمال ممنوعیت ارائه کلیه خدمات زیربنایی به ساخت‌و سازهای غیرمجاز خارج از محدوده شهرها و روستاها و تخریب آنها با همکاری قوه قضائیه.

ج ـ تهیه و اجرای طرح هادی برای روستاهای واقع در حریم کلان شهرها با رویکرد کنترل محدوده روستاهای مذکور در حد رشد طبیعی ‌آنها.

انتهای پیام/2202/ل40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول