اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

کم‌توجهی به استحکام سازه‎ای و غیرسازه‎ای در گلستان

در یک صبح سرد زمستانی آوار فرو ریخت و آرزوهای بزرگ و کوچک مردمی با خاک یکی شد، این سرنوشت مردمی بود که در شهر بم، یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران سکونت داشتند.

کم‌توجهی به استحکام سازه‎ای و غیرسازه‎ای در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، پنجم دی‎ماه 1382، تاریخی که هیچ‎گاه از ذهن و روان مردم ایران زمین پاک‎شدنی نیست، روزی که مردم ایران اندوهناک‎ترین خبر را طی این سالیان دریافت کردند.

خورشید هنوز از پس تاریکی سحر طلوع نکرده بود که در ساعت 5:26 دقیقه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان بر اثر زمین‌لرزه 6.8 ریشتری کابوس زلزله را تجربه کرد.

بیشتر شهرهای اطراف و‎ نقاط مختلف کشور در شوک تکان‎های شدید این زمین لرزه فرو رفته بودند و در پی کسب اطلاعاتی بیشتر از میزان خسارت و تلفات بودند؛ اخبار مختلف حاکی از فاجعه انسانی بود.

لحظاتی پس از وقوع زمین‎لرزه اخبار کم و بیش از فاجعه انسانی در بم به گوش می‌رسید و سرانجام آمارها نشان داد که این زمین‌لرزه 32 هزار نفر قربانی بر جای گذاشته است.

در اثر این حادثه غم‎انگیز اکثر سازه‎های شهری و روستایی بم تخریب و «ارگ بم» نماد تاریخ کهن این دیار با 2 هزار و 500 سال قدمت، به عنوان بزرگ‎ترین سازه خشتی و گلی جهان ویران شد.

اگر چه حادثه بم، تنها حادثه ویرانگر زلزله در کشور ما نبود، اما مصیبتی که به این منطقه از خاک کشورمان وارد شد آن قدر دردناک بود که مدتی در تقویم این مرزوبوم نام‎گذاری شود، اگرچه اکنون دیگر نشانی از این روز در تقویم رسمی کشور نیست اما زخم آن حادثه تلخ هنوز بر تن این سرزمین و ساکنانش باقی است.

گلستان از جمله استان‎هایی است که بر روی نوار زلزله قرار گرفته و هر لحظه ممکن است که به زلزله‎ای همچون بم مبتلا شود که همین موضوع موجب می‎شود تا نگاه محتاطانه و دقیق‎تری به این موضوع در استان داشته باشیم.

از مهمترین موضوعاتی که دغدغه را در ابعاد حادثه زیادتر می‎سازد، وجود بافت سنتی در بخشی از شهر و فقدان ایمنی در اماکن عمومی چون مدارس و بیمارستان‎های استان است که از نبود استحکام سازه‎ای و غیرسازه‎ای رنج می‎برند.

صبح‎ها زیباترین جلوه زندگی لبخند کودکان و نوجوانانی است که دست در دست یکدیگر راهی مدارس هستند، اما تاکنون فکر کرده‎ایم، مدارسی که فرزندانمان در آن حضور دارند، از چه ایمنی برخوردار است.

وقتی فرزندانمان با دنیایی پر از شوق قدم در محیط تعلیم و تربیت می‎گذارند، یک لحظه، تصور کنید ممکن است به دلیل لرزش زلزله در آن مکان آسیبی به عزیزانتان برسد، اتفاقی که با توجه به وضعیت مدارس فعلی کشور و به ویژه استان هرگز بیهوده نیست.

انتخاب 30 مدرسه برای پایلوت طرح مشترک با سازمان ملل متحد

در سالیان پیش، پس از وقوع زلزله بم، آژانس‎های بین‎المللی و دولت وقت جمهوری اسلامی ایران بر آن شد تا با تعریف پروژه‎ای مشترک موجب افزایش ظرفیت‎های مدیریت بحران و کاهش اثرات ناشی از آن شود.

با این نگاه پیشگیرانه، پروژه ملی ارتقای ظرفیت مدیریت بحران تعریف و به طور مشترک در دو شهر گرگان و کرمان اجرایی شد.

یکی از افراد دخیل در اجرای این طرح در مدیریت بحران استان گلستان در گفت‎و‎گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان گفت: از پروژه‎های زیرمجموعه این کار مشترک بین برنامه عمران سازمان ملل متحد و ایران اسلامی، آماده‎سازی مدارس در برابر مخاطرات ناشی از زمین‎لرزه بود.

احمد پایندان اظهار داشت: در این پروژه حدود 30 مدرسه از شهر گرگان به عنوان پایلوت انتخاب و سپس آموزش‎های لازم در زمینه امداد و نجات، کمک‎های اولیه و اطفای حریق به معلمان و دانش‌آموزان ارائه شد.

وی ادامه داد: در این طرح ساختمان‎های مدارس مورد نظر از نظر مقاومت‎ سازه‎ای و غیر‎سازه‎ای بررسی و یک سری فعالیت‎های مقاوم‎سازی سازه‎ای نیز در این مدارس انجام شد.

این مهندس عمران ادامه داد: در پایان این طرح، فعالیت‎های انجام شده با برگزاری مانور مورد بررسی و پایش قرار گرفت تا نقاط ضعف و قوت طرح مورد بررسی قرار گیرد.

پایندان اضافه کرد: با پایان مدت پروژه‎های مشترک و عدم تمدید آن، این فعالیت نیز رو به افول نهاد و بعد از یک ‎سال تنها در 150 مدرسه شهرستان گنبدکاووس، مقاوم‎سازی غیرسازه‎ای انجام گرفت.

استحکام‌سازی غیرسازه‌ای در 150 مدرسه شهرستان گنبد

وی با اشاره به مدارس به عنوان خانه دوم فرزندان این مرزوبوم افزود: بی‌تردید تداوم پروژه‎هایی از این دست می‎تواند امنیت و آسایش را به خانواده‌ها هدیه کند.

پایندان توجه به استحکام سازه‎ای و غیرسازه‎ای در مدارس، بیمارستان‎ها و ادارات را از ضرورت‎های استان برشمرد و خواستار توجه جدی مسئولان به این موضوع شد.

بی‎‎شک تهدیدهای محیطی و طبیعی استان را در شرایط خاصی قرار داده و طرح‎هایی از این دست و پرداختن به موضوعاتی چون آموزش برای افزایش مهارت کیفیت مقابله با حوادث برای جامعه یک ضرورت حیاتی محسوب می‎شود.

برگزاری دوره‎های آموزشی برای مواجهه با بلایای طبیعی در محلات، فرهنگ‎‎سازی در مدارس و توجه رسانه ملی به موضوعات مرتبط با مدیریت بحران می‎تواند جامعه را بیش از پیش برای رویارویی با این تهدیدها آماده سازد.

فرماندهی مناسب حادثه 30 درصد از تلفات انسانی را می‎کاهد

رئیس مرکز امداد و فوریت‌های پزشکی استان گلستان نیز اعتقاد دارد که با فرماندهی درست حادثه می‎توان از 30 درصد تلفات و خسارات ناشی از بلایای طبیعی کاست.

محمد جواد مقسمی اظهار داشت: بیشترین تلفات حوادث در ساعات اولیه روی می‌دهد که چنانچه بتوانیم مدیریت مناسبی برای امدادرسانی به خسارت‎دیدگان مهیا سازیم، می‌توان از ساعات طلایی برای نجات آسیب‎دیدگان حداکثر بهره‎برداری را به عمل آورد.

به گفته وی؛ مدیریت یکپارچه، منظم و سریع در حوادث نیازمند توجه جدی به موضوع پیشگیری به ویژه آموزش ارکان مدیریت بحران است.

وی با تاکید بر مقاوم‎سازی بیمارستان‎های استان تصریح کرد: با توجه به تخریب بیمارستان‎های تازه‌تاسیس ورزقان آذربایجان شرقی در استحکام بیمارستان‎های استان نیز دچار تردید شده‎ایم.

مقسمی یادآور شد: علاوه بر اهمیت مقاوم‎سازی بیمارستان‎ها باید به ایمن‎سازی غیرسازه‎ای در این بخش‎ها و اماکن مسکونی به شکل جدی توجه کرد.

استحکام غیرسازه‎ای بیمارستان‎های استان مورد تاکید است

وی یادآور شد: اگرچه اقداماتی در استان برای استحکام غیرسازه‎ای بیمارستان‎ها و مدارس استان انجام گرفته، اما این میزان کافی نیست و موضوع توجه و جدیت بیشتری طلب می‎کند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان نیز رویکردهای پیشگیرانه را مهمترین راهبرد برای کاهش اثرات بلایای طبیعی قلمداد کرد.

قاسم سمیعی اضافه کرد: پیشگیری به عنوان اولین مرحله از مراحل چهارگانه مدیریت بحران، خط مقدم برنامه‎های مدیریت بحران گلستان است.

وی متذکر شد: در سیاست کلی ابلاغی مقام معظم رهبری نیز به موضوع پیشگیری و گسترش آموزش و فرهنگ ایمنی تلویحا اشاره شده که همین موضوع موید اهمیت این مرحله است.

تاکید بر توجه ویژه سازمان مدیریت بحران کشور به موضوع پیشگیری

سمیعی تصریح کرد: هزینه در موضوع پیشگیری علاوه بر کاستن هزینه‎های گزاف دیگر چرخه‎های مدیریت بحران، یک سرمایه‎گذاری معنوی برای تقویت ایمنی و امنیت خاطر شهروندان محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه پیشگیری گفت: انتظار می‎رود با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری از این به بعد شاهد اختصاص اعتبارات مرتبط با این چرخه از مراحل چهارگانه مدیریت بحران از سوی مرکز باشیم.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان یادآور شد: حوزه‌های پیشگیری علاوه بر شناسایی، مطالعه و پروژه‎های پیشگیرانه، می‎تواند حوزه‌های اطلاع‎رسانی، مستندسازی، آموزش و... را نیز در بر گیرد.

سمیعی با تاکید بر اهمیت جایگاه پیشگیری در مدیریت بحران خاطرنشان کرد: بی‎شک می‌توان با صرف هزینه‎ اندک در این حوزه، علاوه بر کاهش اثرات بلایای طبیعی جامعه را در مقابل حوادث احتمالی ایمن کرد.

انتهای پیام/83002/غ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول