اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی:

تمدن غرب مدیون اندیشه‌های امام رضا(ع) است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی گفت: تمدن امروزی در دنیای غرب مدیون اندیشه‌ها و اعتقادات امام رضا(ع) است.

تمدن غرب مدیون اندیشه‌های امام رضا(ع) است

حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) نقل حدیث ممنوع شد و این موضوع به معنای مسدود‌شدن تبادل عقاید و اندیشه‌ها و انتقال تفکرات دینی بود، اظهار کرد: این ممنوعیت در دوران امام رضا(ع) وجود نداشت و شکوفایی تمدن و تبادل اندیشه در این دوران افزایش یافت و در واقع بهترین فرصت برای تبادل اندیشه‌ها فراهم بود.

وی با بیان اینکه دوران امام رضا(ع) را دوران شکوفایی و حرکت تمدن اسلامی نامگذاری کرده‌اند، تاکید کرد: در دوران ائمه اطهار (ع) بالاخص امام جعفر صادق (ع) همه‌ی تمدن‌های بشری مبتنی بر اصول و مطالب دینی بودند، در واقع تمدن غربی‌ها متکی به اندیشه‌ها و اعتقادات اسلامی و دینی به ویژه امام رضا(ع) هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی حدیث سلسلة‌الذهب را یک حادثه خاص و نمونه‌ای کامل برای اثبات جایگاه علمی و دانش امام رضا(ع) عنوان کرد و گفت: مامون که از محبوبیت امام رضا(ع) آگاه بود با هدف خاموش کردن قیام‌های متعدد دوران خویش امام رضا(ع) را مجبور به پذیرفتن سمت ولایت‌عهدی کرد، از این رو ایشان را از مدینه به طوس تبعید می‌کند.

حسینی به استقبال پرشکوه دانشمندان در طوس از امام رضا(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: این استقبال نشان‌دهنده جایگاه علمی، قداست و عظمت امام رضا(ع) بود.

وی به سخنرانی امام رضا(ع) در مسیر طوس اشاره کرد و گفت: ایشان به هنگام ورود با تلاوت حدیث سلسلة الذهب شرط ورود به قلعه مستحکم «لا اله الا الله» را پذیرش ولایت و امامت ائمه دانست و اینکه این حدیث تجلی توحید، ولایتمداری و امامت باوری است.

انتهای پیام/78008/ج30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول