اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال خشکی دریاچه ارومیه و اثرات آن بر آب‌های زیرزمینی

«کرم خراط» 3500 هکتار از باغات آذربایجان‌شرقی را درنوردید

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از آلوده شدن3500 هکتار از باغات آذربایجان شرقی در چهار شهرستان آذرشهر، اسکو، شبستر و عجب‌شیر به آفت کرم خراط خبر داد.

«کرم خراط» 3500 هکتار از باغات آذربایجان‌شرقی را درنوردید

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمود کیا پیش از ظهر امروز در جلسه شورای مدیران سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: سمپاشی کل باغ‌های آلوده بدلیل طولانی بودن طول دوره‏ ظهور و تخمریزی حشرات کامل و عادات رفتاری لاروها عملاً رضایت‌بخش نبوده است.

وی افزود: به جای آن سمپاشی موضعی شامل کاربرد حشره‌کش‏های تدخینی از جمله زئوزران و سایر حشره کش‏های با فشار بخار بالا به همراه چسب باغبانی در داخل دالان‏های لاروی استفاده شده است.

کیا با بیان اینکه  هر چند در این سال تاثیر استفاده از سموم سیستمیک در زمان 10 روز پس از اوج جمعیت حشرات کامل ( بر اساس نتایج شبکه مراقبت و پیش‎آگاهی) مثبت ارزیابی شود، ادامه داد: برای استفاده از این روش در سطح وسیع نیاز به مطالعات و بررسی‌های مراکز تحقیقاتی می‌باشد.

وی اظهار کرد: در روش‏های زراعی و مکانیکی بکار برده شده برای کنترل آفت شامل هرس سبک شاخه‌های آلوده، استفاده از سیم مفتولی یا چسب باغبانی در مدخل دالان لاروی، استفاده بهینه از کودهای نیتراته و آبیاری منظم باغ نیز توصیه و انجام یافته است.

کیا ادامه داد: روش مبتنی بر رفتار و عادات حشره از قبیل استفاده از تله فرمونی برای شکار انبوه حشرات نر و تله نوری از اقدامات دیگر انجام یافته در سال‏های بحران آفت هستند.

وی با بیان اینکه در صورت استفاده از روش شکار انبوه با تله فرمونی، تعداد 15- 8 تله فرمونی در هکتار بسته به شرایط محیطی منطقه همچون رطوبت نسبی، دما، شرایط میکروکلیمایی، نوع گونه‏های درخت میزبان و شدت آلودگی در ارتفاع 1.3 بالایی تاج درخت نصب شده است، افزود: تله دلتای سبز رنگ و تله سطلی بیشترین تأثیر را در جذب و شکار حشرات ‌نر داشته‏اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: روش شکار انبوه با استفاده از تله‏های نوری شامل استفاده از لامپ‏های u.v، لامپ‏‌های جیوه‏ای و لامپ‏های با نور زرد در کانوپی درخت است که با وجود توصیه فنی سازمان حفظ نباتات و کارآیی خوب آن در استان خراسان نتیجه مطلوبی در امر کنترل در این استان نداشته و نیاز به بررسی و تحقیقات زیاد در این مورد است.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل آفت مذکور، انجام کلیه‏ روش‌های کنترل در قالب مدیریت تلفیقی آفات با توجه به سیکل زندگی آفت به مدت حداقل دو سال در مناطق طغیان آفت توصیه می‏شود، افزود: در چهار شهرستان آذرشهر، اسکو، شبستر و عجب‌شیر به ترتیب 800، 1100، 1500 و 50 هکتار از سطوح زیرکشت آلوده به آفت کرم خراط هستند که لازم است نسبت به مبارزه با آن اقدامات لازم صورت پذیرد.

کیا با تاکید بر اینکه خشکی دریاچه ارومیه و اثرات آن بر آب‌های زیرزمینی آفت کرم خراط را تشدید کرده است، افزود: باید مسئله خشکی آب دریاچه‏ ارومیه و تاثیر آن بر سطح آب‏های زیرزمینی و عواقب ناشی از آن در درختان مثمر و غیرمثمر شامل طغیان آفات و بیماری‏های بالقوه در منطقه مورد توجه جدی مسئولان محترم قرار گیرد.

انتهای پیام/60002/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول