اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در بین اداره‌های استان اصفهان

اوقاف گلپایگان رتبه نخست را کسب کرد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان گفت: اوقاف گلپایگان موفق به کسب رتبه نخست در بین 24 اداره‌ استان اصفهان شد.

اوقاف گلپایگان رتبه نخست را کسب کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، حجت‌الاسلام محسن ضیایی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف برگزار شده بود، بیان کرد: اداره اوقاف گلپایگان یکی از ادارات باسابقه استان اصفهان است و طبق بازرسی به عمل آمده در اردیبهشت ماه سال 92 از طرف بازرسان سازمان اوقاف، رتبه نخست استان اصفهان را در بین 24 اداره کسب کرده است که این امر به جز همکاری و مساعدت اصحاب وقف و مردم گلپایگان میسر نبود.

وی با بیان اینکه از تعداد 819 موقوفه تحت نظارت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گلپایگان 759 موقوفه متصرفی و 60 موقوفه غیرمتصرفی است، تصریح کرد: موقوفاتی که تولیت آن به عهده شخص و یا اشخاص خاصی گذاشته شده، غیرمتصرفی و موقوفاتی که تولیت عام و بر عهده اوقاف باشد، متصرفی نام دارد.

ضیایی خاطرنشان کرد: هر کدام از موقوفات حداقل دارای یک رقبه هستند که در مجموع تعداد رقبات این شهرستان به 2 هزار و 589 رقبه می‌رسد که از این تعداد 2 هزار و 167 رقبه منفعتی(رقباتی که از درآمد حاصل از آنها، نیات واقفین اجرا می‌شود مانند زمین‌های زراعی و باغات) و 333 رقبه انتفاعی(رقباتی که در راستای نیت واقف عمل می‌شود مانند وقف زمینی که مستقیماً جهت ساخت مسجد استفاده می‌شود و عواید مادی ندارد) را شامل می‌شود.

تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در هر شهر از اهداف اوقاف است

وی در ادامه به برنامه‌های فرهنگی در بقاع متبرکه طی 9 ماهه نخست امسال اشاره کرد و افزود: رویکرد سازمان اوقاف مخصوصاً در سال‌های اخیر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در هر شهر است که در این راستا تمامی سرفصل‌های کار ویژه فرهنگی باید در بقاع متبرکه انجام شود و در همین مقوله شهرستان گلپایگان در سال گذشته موفق به کسب رتبه دوم استان در مباحث فرهنگی شده است.

ضیایی طرح آرامش بهاری در ایام نوروز، سوگواری یاس نبوی در ایام شهادت حضرت زهرا(س)، طرح نشاط معنوی در ایام تابستان، طرح ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان، طرح بصیرت افزایی در ایام محرم، طرح ولایت علوی اکمال دین نبوی از عید قربان تا عید غدیر را از جمله برنامه‌های فرهنگی اوقاف عنوان کرد.

صرف 6 میلیارد ریال اعتبار برای فعالیت‌های عمرانی بقاع متبرکه گلپایگان

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان در ادامه به فعالیت‌های عمرانی در بقاع متبرکه و موقوفات اشاره کرد و افزود: حداقل 70 درصد هزینه ساخت و سازهای بقاع متبرکه از خیرین و هیئت امنا و سایرین تأمین می‌شود و مابقی آن از اعتبارات سازمانی، دولتی و درآمد بقعه و کمک‌های اداره اوقاف است.

ضیایی با بیان اینکه طی 16 ماه گذشته حدود 6 میلیارد ریال صرف فعالیت‌های عمرانی شده است، تصریح کرد: امام‌زاده هفده تن، سیدالسادات اسفرنجان، سیدعلا نور رکاب‌دار، احمد بن عمران آرجون، علمدار نیوان نار، خالق بن بشیر نیوان سوق، ابوالفتوح وانشان، سیدالسادات گلپایگان ، صالح پیغمبر، آقا میراسماعیل روستای سرآور و مسجد حجت‌الاسلام  از جمله بقاع متبرکه‌ای است که فعالیت‌های عمرانی در آن‌ها صورت گرفته است.

مسئولان اداره‌ها نسبت به حقوق موقوفات کم توجهی می‌کنند

وی به پرونده‌های قضایی موقوفات شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: دعاوی حقوقی اداره اوقاف در دو بخش اشخاص حقیقی و حقوقی در مراجع قضایی پیگیری می‌شود و میانگین پرونده‌های قضایی اوقاف گلپایگان در سال 91 و 92 بالغ بر 50 پرونده در شعب حقوقی و کیفری بوده است که تاکنون به لطف خدا و همکاری دستگاه قضایی نسبت به بیش از نیمی از پرونده‌های موجود رأی صادر شده و مابقی نیز در حال رسیدگی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان با اظهار تأسف از اینکه مسئولان اداره‌ها نسبت به حقوق موقوفات کم توجهی می‌کنند، بیان کرد: بیش از 20 پرونده از دعاوی مطروحه در مراجع قضایی که ارزش ریالی قابل توجهی نیز دارند، به طرفیت ارگان‌ها و اداره‌های مذکور است.

ضیایی به پرونده‌های شاخص قضایی اشاره کرد و گفت: دو پرونده از آموزش و پرورش، یک پرونده از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه مهمان‌سرای ایران‌گردی و جهانگردی گلپایگان از جمله پرونده‌هایی بوده که در مراجع قضایی مطرح شده و حکم دادگاه به نفع اوقاف صادر شده است.

وی تاکید کرد: بخش عظیمی از موقوفات بزرگ گلپایگان مانند خدیجه خانم(امامزاده هفده تن) و میرزا یحیی خان و لهرامش در زمان‌های گذشته علیرغم وجود اسناد رسمی مالکیت به آسانی از وقفیت خارج شده و هم اکنون نیز در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته و تمام تلاش این مجموعه در جهت بازپس‌گیری این موقوفات است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان گفت: هزینه‌های بقاع متبرکه گلپایگان در 9 ماهه نخست سال 92 در بخش عمرانی که در بقاع متبرکه‌ای مانند سقاخانه هفده تن، کاشی‌کاری گنبد و سر درب امام‌زاده هفده تن، گنبد و گلدسته امام‌زاده ابراهیم، کاشی‌کاری امام‌زاده علمدار، سر درب امام‌زاده ابوالفتوح و تکمیل حسینیه امام‌زاده اسفرنجان صرف شده بالغ بر یک میلیارد و 994 میلیون و 910 هزار و 800 ریال بوده است.

ضیایی ادامه داد: هزینه‌های جاری تجهیزات و هزینه حمام 404 میلیون و 888 هزار و 44ریال و جهت اجرای برنامه‌های مناسبتی فرهنگی 143 میلیون و 867 هزار و 500 ریال و برای اجرای مسابقات قرآنی 8 میلیون و 811 هزار ریال پرداخت شده است.

وی به هزینه‌های بخش موقوفات متصرفی در جهت اجرای نیت واقفان در 9 ماهه نخست امسال نیز پرداخت و افزود: جهت تعمیر و هزینه‌های مساجد و اماکن متبرکه یک میلیارد و 537 میلیون و 633 هزار ریال و برای روضه‌خوانی سیدالشهدا و ائمه اطهار937 میلیون ریال و برای اموری مانند حفظ عین موقوفات، توسعه و سرمایه‌گذاری موقوفات، ترویج فرهنگ وقف و نشر معارف اسلامی و خیرات و مبرات و کمک به مستمندان 977 میلیون و 694 هزار و 385 ریال صرف شده است.

ثبت 13 وقف جدید در سال 92

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان خاطرنشان کرد: امسال 13 وقف جدید در شهرستان گلپایگان انجام شده است که 9 مورد در شهر گوگد و بقیه در شهر و روستاهای تابعه گلپایگان بوده است.

ضیایی ارزش ریالی وقفی که در شهر گوگد صورت گرفته است را بیش از یک میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: زمین مزروعی، ساخت مسجد و حسینیه، مغازه و منزل مسکونی از جمله مواردی بوده است که خیرین جهت وقف اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام/63014/ب30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول