اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مشکلات عشایر کهگیلویه و بویراحمد

دردهای دیرین عشایر در لوای آمارهای رنگین گم شدند

همه حرف عشایر این است؛ آمارهای مسئولان این استان، مناطق عشایرنشین را بهشت برین نشان می‌دهد ولی زندگی واقعی ما پر است از درد و رنج‌های کهنه و قدیمی!

دردهای دیرین عشایر در لوای آمارهای رنگین گم شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، همه حرف عشایر این است؛ آمارهای مسئولان این استان، مناطق عشایرنشین را بهشت برین نشان می‌دهد ولی زندگی واقعی ما پر است از درد و رنج‌های کهنه و قدیمی!

 این روزها در استان کهگیلویه و بویراحمد، عشایر بیش از هر زمان دیگری حقوق و انتظارات خود را از مسئولان مطالبه می‌کنند؛ بعد از ماجرای اعتراض آنها به کاهش سهمیه و گرانی آرد، این‌بار در یک نشست با حضور مسئولان مختلف اجرایی و امنیتی هر آنچه فریاد داشتند را بر سر مسئولان کشیدند تا بلکه این بار حرف آنها شنیده شود و دردهای آنان التیام یابد.

آنها می‌گویند که آمارهای مسئولان این استان، مناطق عشایرنشین را بهشت می‌بینند ولی زندگی واقعی ما پر است از درد و رنج‌های کهنه و قدیمی!

غایبان عرصه‌های خدمت به عشایر!

عشایر خدمات دستگاه‌هایی چون جهاد کشاورزی، امور عشایر، دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش را در مناطق عشایرنشین ضعیف و ناکافی می‌دانند و می‌گویند: این ادارات از غایبان عرصه خدمت در مناطق عشایری هستند.

همایش اقتصاد مقاومتی به میزبانی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد و با حضور معتمدین عشایر برگزار شد تا مسئولان اجرای و نظامی این استان دردها و مشکلات عشایر را از زبان آنها بشنوند.

 

نادری یکی از معتمدین عشایر کهگیلویه و بویراحمد است که نگاه شعاری به اقتصاد مقاومتی را یک آفت مدیریتی می‌داند و می‌گوید: اگر نان مردم تامین نباشد و عشایر و کشاورزان غذای جامعه را تولید نکنند، هیچ امنیت دیگر باقی نخواهد بود و مسئولان باید این را درک کنند و در تصمیمات عملی خود لحاظ کنند.

* حمایتی نمی‌خواهیم، لابد زمین‌های کشاورزی‌امان را نگیرید!

وی منابع طبیعی را به باد انتقاد می‌گیرد و ادامه می‌دهد: در حالی که باید مسئولان برای کشت و تولید مشوق‌های لازم را بدهند شاهد هستیم که زمین‌هایی که بیش از یک قرن زیر کشت و زراعت هستند از سوی منابع طبیعی تصاحب می‌شوند تا از چرخه تولید خارج شوند.

وی ابراز داشت: زندگی عشایری و تولید بومی در حالی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که مصرف شهرنشینان ما گوشت‌ها و محصولات هورمونی و ناسالم شده است.

نادری افزود: سخت‌گیری‌های محیط زیست و اعلام مناطق عشایرنشین به عنوان مناطق ممنوعه نیز، نفس عشایر این استان را گرفته است.

وی تاکید می‌کند: عشایر به طور کامل رها شدند و توجهی به آنها نمی‌شود.

او می‌گوید: راه‌های عشایری ما را مسدود کردند و ما را برای کوچ و تردد به جاده‌های آسفالته‌ای کشیدند که قربان‌گاه عزیزترین افراد ما شده‌اند.

نادری به این موضوع نیز اشاره میکند که زمان کوچ باید با هماهنگی عشایر، معتمدین و هماهنگی با استان‌های همجوار به صورت کارشناسی باشد.

* عشایر را از طبیعت محروم می‌کنند ولی خود نظاره‌گر نابودی طبیعت‌اند!

نادری تاکید کرد: دام‌های عشایر به اندازه یک فردی که قبل از فصل کوچ در طبیعت گیاهانی چون کرفس و لیزک و بیلهر را ریشه‌کن می‌کند، به محیط زیست و طبیعت آسیب نمی‌زند ولی منابع طبیعی فصل کوچ را به تاخیر می‌اندازد و برای ریشه‌کنی گیاهان دارویی و کوهی اقدام موثری انجام نمی‌دهد؛ در حالی اگر مسئولان راست می‌گویند جلوی این کار را بگیرند نه اینکه بعد از آنکه مردم گیاهان را می‌چینند آن‌وقت آنها را بگیرند و زیر چرخ خودروی این اداره‌کل له کنند!

او توزیع آرد عشایر را نیز ناعادلانه می‌داند و می‌افزاید: عشایر آرد کافی دریافت نمی‌کنند و مجبورند آرد مصرفی خود را در بازارهای آزاد و به قیمت‌های دو برابری تامین کنند.

وی از مسئولان خواست تا آرد عشایری را از سازمان تعاون روستایی بگیرند و به اداره‌کل امور عشایر بدهند.

سهمیه مهمات عشایر و شهرنشینان تفاوتی ندارد!/عشایر حاملان پاراف‌های مدیران شدند

خادمی از دیگر عشایری بود که در این نشست امنیت کوچ عشایر را مورد اهمیت قرار داد و گفت: سهمیه مهمات و اسلحه عشایر وضعیت مطلوبی ندارد و از طرفی حق شلیک و جریمه‌هایی که در نظر گرفته می‌شود، تفاوتی با مناطق شهرنشین ندارد.

شفیع‌نژاد از دیگر عشایری است که پاراف‌های کاغذی را بلای عشایر و خواسته‌های آنان می‌داند و معتقد است: امروز عشایر این استان برای طرح‌ها و درخواست واگذاری زمین و ایجاد کشت و زرع در راهروی ادارات، پاراف این مدیر و آن مدیر را جابجا می‌کنند.

او با لحن تندتری به نگاه مسئولان به حوزه عشایری بیان کرد: یک فرد عشایری وقتی گله‌اش را دزد می‌زند، از او شاهد و گواه می‌خواهند ولی وقتی از جان خود و احشامش در مقابل حمله گرگ و پلنگ دفاع می‌کند و شلیکی هوایی هم می‌کند، متهم می‌شود و باید به آدم و عالم پاسخ دهد.

وی با لحن طنز گفت: گرگ‌ها پدر دارند، آدم‌ها صاحب ندارند!

وی گفت: زمین‌های مردم و عشایر را می‌گیرند و آنها را اراضی ملی اعلام می‌کنند!

یکی دیگر از عشایر این استان خطاب به مسئولان استانی بیان کرد: امروز اگر یک فرد عشایر بخواهد وامی بگیرد از او وثیقه و سند میخواهند ولی املاک و سرمایه‌های عشایر هیچ‌کدام سند ندارند که انتظار می‌رود ساز و کاری فراهم شود که خود عشایر به صورت زنجیرهای ضمانت همدیگر را برای دریافت تسهیلات و اجرای طرح‌های مختلف به عهده بگیرند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که وقتی بخواهیم یک طرح کشاورزی اجرا کنیم از سوی منابع طبیعی پروانه دام ما را باطل می‌کنند که این موضوع حیات عشایر را تهدید می‌کند.

در این بین اما مسئولان هم پاسخ‌هایی دارند؛ محمدرضا جهان‌آرا، مدیرکل منابع طبیعی از شیوه‌نامه‌های مرکز برای ابطال پروانه دام عشایر در هنگام واگذاری اراضی می‌گوید و اذعان می‌کند: نمی‌شود برای یک هکتار زمین واگذاری، زندگی عشایر را نابود کرد!

سردار امیری، فرمانده سپاه فتح نیز در پاسخ به این مطالبات مطرح شده گفت: سلاح و مهمات در یکی دو سال گذشته، جز در بین عشایر توزیع نشده و در این موضوع توجه بیشتر صورت می‌گیرد.

وی از آمادگی، سپاه فتح این استان برای حفظ امنیت عشایر خبر داد.

در این بین، استاندار کهگیلویه و بویراحمد بسیاری از مشکلات حوزه عشایری را می‌پذیرد و می‌گوید در زمینه کشف استعدادهای زندگی عشایری بیش از عمل کردن، شعار دادیم!

خادمی بیان کرد: رسیدگی به مشکلات عشایر آنقدر اهمیت دارد که یک اداره‌کل مستقل را به این امر اختصاص دادند که دغدغه‌ای به جز عشایر و نارسایی‌های این بخش ندارند.

وی تاکید کرد: هر گونه بی‌توجهی به عشایر را تحمل نمی‌کنم.

به هر حال باید گفت: همه حرف عشایر این است؛ آمارهای مسئولان این استان، مناطق عشایرنشین را بهشت برین نشان می‌دهد ولی زندگی واقعی ما پر است از درد و رنج‌های کهنه و قدیمی!

آنچه در این بین مهم است، این بوده که عشایر حرف خود را شفاف به مسئولان زده اند حال باید دید و شنید که پاسخ عملی مسئولان به خواسته‌های این ذخایر انقلاب چیست؟!

----------------------

گزارش از کریم بنام

---------------------

انتهای پیام/82005/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول