اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شمارش معکوس برای پرواز حجاج همدانی

پرواز حجاج همدانی از فرودگاه همدان بعد از سال‌ها انتظار، فردا انجام می‌شود.

شمارش معکوس برای پرواز حجاج همدانی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، فرودگاه همدان این روزها در حال آمادگی برای پذیرش و اعزام نخستین گروه زائران حج عمره است.

ایجاد زمینه برای پرواز حجاج همدانی از فرودگاه همدان طی چند سال اخیر شاید به عنوان تیتر مهم اکثر رسانه‌ها بوده باشد که بالاخره فردا، بعد از سال‌ها انتظار اجرایی می‌شود.

در راستای اهداف مهمی چون توسعه گردشگری و تغییر مدل هواپیمای طرح استان به هواپیمای طرح ایرباس 600 ـ 300 بهسازی و توسعه میادین فرودگاه همدان در اولویت نخست مسئولان مربوطه قرار گرفت.

از جمله اهداف مهم این امر نیز می‌توان به برقراری پروازهای حج تمتع و پذیرش پروازهای زیارتی و بین‌المللی و افزایش پروازهای داخلی اشاره کرد.

طرح بهسازی و توسعه میادین پروازی شامل توسعه، تطویل باند به طول 400 متر و اصلاح شیب باند، احداث برج مراقبت پرواز، تکنیکال بلاک فرودگاه، احداث ترمینال پروازهای زیارتی و بین‌المللی، توسعه پارکینگ فرودگاه، احداث ساختمان پلیس فرودگاه، خرید تجهیزات فرودگاه از جمله روشنایی باند، تأمین خودروهای ایمنی و آتش‌نشانی، خودروهای مارشالر و... جزو پروژه‌های اجرایی فرودگاه بود که برخی به بهر‌ه‌برداری رسیده و برخی نیز در دست اجراست.

به طور حتم، در تمام پروژه‌های عمرانی اعتبار و تزریق آن حرف نخست را می‌زند و از اهمیت خاصی در پیشبرد امور و پروژه‌ها برخوردار است.

با رویکرد استاندار جدید همدان در نخستین اقدام کاری خود در راستای ارج نهادن به خواست عمومی مردم از روند پیشرفت پروژه‌های فرودگاه بازدید کرد.

با پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه جذب و تخصیص اعتبار پروژه‌های فرودگاه همدان از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و بعد از مدت‌ها انتظار نخستین پرواز حجاج همدانی روز سه‌شنبه 10 دی ماه صورت می‌گیرد.

در راستای اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته در این زمینه با مسئول مربوطه به گفت‌وگو نشستیم...

*نخستین پرواز زائران حج 5:20 فردا 

مدیر فرودگاه همدان در این راستا به فارس گفت: نخستین پرواز زائران حج عمره ساعت 5:20 دقیقه صبح سه‌شنبه 10 دی ماه صورت می‌گیرد.

علی کیخایی با اشاره به آمادگی فرودگاه همدان افزود: تعداد زائران در نخستین پرواز خروجی از همدان 237 نفر است.

وی بیان داشت: پرواز حجاج همدانی با هواپیمای پهن‌پیکر ایرباس توسط شرکت هواپیمایی ماهان انجام می‌شود.

مدیر فرودگاه همدان با بیان اینکه استان همدان دارای تجهیزات زمینی هواپیمایی پهن‌پیکر شد، تصریح کرد: در راستای تهیه و استقرار تجهیزات زمینی هواپیما حدود 20 میلیارد ریال در چهارم دی ماه تحویل گرفته‌ایم و بزرگ‌ترین تایپ پروازی هواپیما را پوشش خواهیم داد.

وی با اشاره به اعتبار 32 میلیارد تومانی در راستای آماده‌سازی تأسیسات، تجهیزات و امکانات ادامه داد:‌ تاکنون 21 میلیارد تومان طی سه سال اخیر هزینه شده و 10 تا 12 میلیارد تومان نیز برای تکمیل تجهیزات در سال آینده تخصیص می‌یابد.

*آغاز بهسازی ترمینال جدید با 8 میلیارد ریال اعتبار

کیخایی یادآور شد: از پروژه‌ها فرودگاه همدان باند سطوح پروازی، لایتینگ (چراغ‌های باند)، خط‌کشی‌ها و توسعه اپرون انجام شده است.

به گفته وی برج تکنیکال بلاک نیز در مرحله مناسبی قرار گرفته و بهسازی ترمینال قدیم و محوطه‌سازی فرودگاه نیز آغاز شده که با توجه به شرایط جوی در تلاش هستیم که عملیات اجرایی هر چه سریع‌تر به پایان برسد.

مدیر فرودگاه همدان با اشاره به انجام پروازهای زیارتی بیان داشت:‌ تجهیزات کمک ناوبری، تجهیزات ارتباطی، نرم‌افزار و سخت‌افزار مربوط به گمرک، گذرنامه و نهاد ریاست جمهوری نیز خریداری و برای نخستین پرواز حج آماده شده است.

وی تصریح کرد:‌ بهسازی ترمینال جدید نیز با 8 میلیارد ریال اعتبار آغاز شده و در مراحل نهایی قرار دارد.

کیخایی با اشاره به در نظر گرفتن تمهیدات لازم ادامه داد: کارگروه عملیات حج در این راستا تشکیل شده و تمام دستگاه‌های مرتبط اعلام آمادگی کرده‌اند.

* 18 پرواز در مرحله نخست برنامه‌ریزی شده است

وی با اشاره به شرایط جوی استان ابراز داشت: با توجه به سرمای شدید و بارندگی‌ها، پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه نیز صورت گرفته است.

مدیر فرودگاه همدان تصریح کرد: در صورت شرایط جوی نامناسب پرواز به فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود و زائران از فرودگاه مهرآباد راهی خواهند شد.

وی با اشاره به آمادگی 100درصدی برای انجام پرواز حج عمره اضافه کرد: 18 پرواز در مرحله نخست بسته شده و هر پنج روز یک پرواز خواهیم داشت.

کیخایی با بیان اینکه مرحله دوم نیز در نیمه دوم فروردین ماه سال آینده شروع می‌شود، گفت: پرواز حج عمره و حج تمتع از همدان که جزو اهداف و برنامه‌های اصلی فرودگاه بود، پایدار شد.

وی تأکید کرد: اقداماتی چون تجهیزات احداث برج تکنیکال، ترمینال پروازهای زیارتی و چندین پروژه کوچک و بزرگ دیگر نیز در دست اقدام است.

*نخستین پرواز ورودی زائران 19 دی ماه صورت می‌گیرد

مدیر فرودگاه همدان با بیان اینکه تا چند سال آینده توسعه خطوط پروازی و حداکثر امکانات را در فرودگاه همدان برای مسافران و زائران خواهیم داشت، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط ویژه‌ای در فرودگاه اتفاق افتاده و برای نخستین بار پروازهای پهن‌پیکر در این فرودگاه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه فرودگاه همدان در حال حاضر تمام استانداردهای لازم را برای پذیرش پرواز هواپیماهای پهن‌پیکر دارد، گفت: نتایج این اقدامات تا پایان برنامه پنجم و تا دو سال آینده برای مردم قابل لمس خواهد بود.

کیخایی با اشاره به برنامه پروازی حج عمره ابراز داشت: نخستین پرواز ورودی ساعت 4 صبح به فرودگاه همدان و ساعت 5:20 دقیقه نیز خارج خواهد شد.

وی یادآور شد: نخستین ورود زائران نیز بر اساس برنامه پروازی 19 دی ماه صورت می‌گیرد.

مدیر فرودگاه همدان با اشاره به برقراری پرواز همدان ـ مشهد گفت: پیگیری‌های لازم در راستای برقراری پرواز‌های کیش و تهران نیز صورت می‌گیرد تا هر چه زودتر این پروازها را نیز در برنامه داشته باشیم.

*همکاری دستگاه‌ها برای برقراری پرواز حجاج

وی با اشاره به نگاه ویژه استاندار همدان به پروژه‌های فرودگاه و نخستین بازدید ایشان از فرودگاه بیان داشت: بیش از 70 میلیارد ریال اعتبار توسط ایشان در جلسه نخست مصوب شد.

کیخایی با اشاره به حمایت‌های معنوی آیت‌الله محمدی در چندین بازدید به عمل آمده از فرودگاه و ایجاد انگیزه برای تسهیل در اجرای خواست مردم تصریح کرد: در راستای اجرای این مهم دستگاه‌های مرتبط از جمله گمرک، گذرنامه، نهاد ریاست جمهوری، مجمع نمایندگان استان، سپاه فرودگاه، پلیس فرودگاه، حج و زیارت، سوخت‌گیری، هواشناسی کمک کرده‌اند تا با حداقل امکانات حداکثر رضایتمندی زائران صورت گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ برخی از اهداف نیز مانند بحث آموزش خلبانی و پرواز فوق سبک در حال انجام است.

--------------------------------

گزارش از: مریم صابری‌یگانه

--------------------------------

انتهای پیام/89006/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول