اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح/ آیت‌الله مصباح یزدی در همایش حماسه 9 دی:

تضعیف جایگاه ولایت خیانت به اسلام است

عضو مجلس خبرگان رهبری، کوچک‌ترین حرکت در راستای تضعیف ولایت فقیه را خیانت به اسلام و تیشه زدن به ریشه دین دانست و گفت: لازم است کسانی را هم که غافل هستند بیدار کنیم تا با حقایق آشنا شوند.

تضعیف جایگاه ولایت خیانت به اسلام است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی امشب در همایش حماسه 9 دی که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، ایام‌الله را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: یوم‌الله یعنی روزهایی که مربوط به خداوند بوده و یادآوری آنها در حقیقت یادآوری خدا محسوب می‌شود.

حماسه 9 دی در تاریخ ما کم نظیر است

وی افزود: به یاد آوردن ایام‌الله موجب عبرت‌آموزی شده و در تاریخ ما روزی به عظمت 9 دی کمتر دیده می‌شود؛ روز ورود امام راحل به کشور پس از سال‌ها تبعید روز بزرگی بود و قابل توصیف نیست ولی 9 دی مسئله دیگری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه روزهای مهم دیگری هم در تاریخ انقلاب اسلامی وجود دارد، عنوان داشت: با این حال 9 دی ویژگی‌هایی دارد که در سایر روزها نبوده و این روز در حقیقت مایه برکات و عامل دفع‌کننده بلاهای فراوانی بوده است.

وی ادامه داد: اهمیت 9 دی از آن روست که بیش از 10 سال دشمنان نقشه کشیده بودند که نظام اسلامی را از بیخ و بن براندازند و توطئه‌های آنها هم بسیار پیچیده و عمیق بود و برخی آگاهانه یا ناآگاهانه در راستای آنها حرکت می‌کردند.

مصباح یزدی با اشاره به فراهم شدن برخی زمینه‌ها در سال 88 برای اجرای نقشه‌های استکبار جهانی، ابراز داشت: حوادث عجیب و غیرمنتظره‌ای پس از اعلام نتایج انتخابات رخ داد که البته بودجه آنها از مدت‌ها پیش مشخص و طراحی‌ها انجام شده بود و دشمنان می‌خواستند پس از تجربه 18 تیر 78، نقشه کاملی برای براندازی نظام اسلامی اجرا کنند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: مردم ایران درگیر مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود بودند و هیچ کس گمان نمی‌کرد به دست چنین کسانی نقشه‌ای برای براندازی نظام اسلامی در حال اجرا باشد.

وی با بیان اینکه هر گروه در سال 88 نقش خود را داشت و برای براندازی با هم متحد بودند، گفت: 9 دی سبب شد پرونده فتنه به طور کلی بسته شود.

مصباح یزدی با تأکید بر گرامیداشت حماسه 9 دی، عنوان داشت: با این حال این کار کفایت نمی‌کند و لازم است درس‌های این حماسه را به دقت بشناسیم و به کار بندیم؛ نخستین درس شناخت ملت ایران است، چراکه هنوز هیچ کس جز امام خمینی(ره) این مردم را به صورت کامل نشناخته است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم صبر، تقوا، ولایت‌مداری و علاقه به اسلام و تشیع را از جمله ویژگی‌های ملت ایران دانست و افزود: مردم ایران در حقیقت الگویی برای سایر جوامع بوده و به امید خدا زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) هستند بنابراین نباید توان آنها را نادیده گرفت زیرا ظرفیت‌های عظیمی در ملت ایران برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان وجود دارد.

وی با اشاره به تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب در جریان فتنه 88 تصریح کرد: بیش از 40 سال است که ایشان را می‌شناسم ولی اعتراف می‌کنم که هنوز همه ابعاد شخصیتی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای را درک نکرده‌ایم؛ ایشان برکتی عظیم هستند که نصیب ملت ایران شده‌اند و من هر روز بیشتر معتقد می‌شوم که نظیر رهبری را در عالم نمی‌توان پیدا کرد.

مصباح یزدی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در تدبیر خود برخوردی حکیمانه، مهربانانه و مدبرانه داشتند و بارها معترضان را دعوت کرد که به طور قانونی به مشکلات بپردازند و اگر هم اشتباهی کرده‌اند بازگردند و در همه این مراحل سعه صدر داشتند ولی آنها گوش فرا ندادند و در نهایت هم تدبیر ایشان سبب برچیده شدن فتنه شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اگر از سال‌ها پیش تسبیح به دست می‌گرفتیم و تنها به دلیل نعمت وجود ایشان خدا را شکر می‌کردیم حق شکر را به جا نیاورده‌ایم.

وی، عشق به سیدالشهدا(ع) را سومین موضوعی دانست که در جریان حماسه 9 دی باید آن را مورد توجه قرار داد و گفت: علاقه به امام حسین(ع) ورای دیگر مباحث اعتقادی است و اگر مردم در مقابل هر چیز دیگری بتوانند خویشتن‌داری کنند، جسارت به ایشان را نمی‌توانند تحمل کنند.

مصباح یزدی بیان داشت: امام خمینی(ره) بارها فرمودند ما هر چه داریم از محرم و صفر است و این همان رمزی است که در جریان حماسه 9 دی هم دیده شد.

وی اضافه کرد: باید این عشق و علاقه به اباعبدالله(ع) را قدر بدانیم و آن را به نسل‌های دیگر هم منتقل کنیم؛ بهترین میراثی که می‌توانیم برای فرزندانمان بگذاریم عشق به امام حسین (ع) است و باید به هر طریق ممکن آن را حفظ کرد.

تیمی ‌متخصص ‌فتنه 88 و حماسه 9 دی را تدوین کند

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: با بیان اینکه پیدایش حماسه 9 دی دارای عوامل متعددی بود، خاطرنشان کرد: لازم است تیمی کارآمد متشکل از شخصیت‌های متخصص در علوم مختلف کتابی عظیم با موضوع تحلیل فتنه 88 و حماسه 9 دی تدوین کنند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب جریان فتنه 88 را با 18 تیر 78 مقایسه کرده بودند و اشاره داشتند که دشمنان شکستی مفتضحانه در سال 78 خوردند؛ سپاه از جمله نهادهایی بود که در خاموش کردن آتش فتنه آن سال نقشی اساسی داشت.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه برخی از وزرا و مسئولان وقت کشور در شکل‌گیری فتنه 78 دخیل بودند ولی شکست خوردند، گفت: دشمنان اما بر سر جای خود ننشستند و سعی کردند نقاط ضعف آن فتنه را شناسایی و در سال 88 آنها را بپوشانند تا نقشه‌ای جامع و کامل برای براندازی نظام اسلامی طراحی کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ماهیت فتنه 88 شبیه کودتاهای مخملی است که استکبار جهانی در چند کشور اجرا کرده و تجربه موفق آن هم در شوروی بود که توانسته بودند موجب فروپاشی ابرقدرتی بزرگ شوند.

وی با اشاره به نقشه‌های مختلف دشمنان برای متلاشی کردن جوامع و حکومت‌ها عنوان داشت: آنها دریافته‌اند که بهترین راهکار آن است که کاری کنند ملت‌ها از درون فرو بپاشند؛ این نقشه از زمان صدر اسلام اجرا می‌شده و شیطان در این زمینه نقشی اساسی داشته است؛ ساخت مسجد ضرار از جمله همین نقشه‌هاست.

مصباح یزدی افزود: حوادث تاریخی منحصر به فرد نیستند و قرآن مجید هم تاکید دارد که اتفاقات گذشته قابلیت تکرار دارند بنابراین باید از گذشتگان و سرنوشت آنها درس عبرت آموخت و در فتنه‌ها و دیگر حوادث به کار بست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اجزای نقشه‌های دشمنان در جریان فتنه‌ها، گفت: آنها ابتدا اشخاصی را پیدا می‌کنند که چهره‌های مقبول در اجتماع باشند و سوابقشان طوری باشد که برای ملت قابل قبول باشد تا بتوان آنها را علم کرد و مردم را فریب داد ولی در عین حال باید ضعف باطنی هم داشته باشند تا بتوان با تکیه بر روی این ضعف‌ها، آن اشخاص را پرورش داد.

وی تصریح کرد: در غرب دانشگاه‌هایی وجود دارد که این موارد را در آنجا تدریس می‌کنند و برخی افرادی که مسئول ستاد انتخابات رئیس‌ جمهورهای قبلی ما بودند نیز تحصیل‌کرده همان دانشگاه‌ها بودند.

مصباح یزدی، ضعف اخلاقی را از جمله ویژگی‌های افرادی دانست که دشمن بر روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کند و گفت: جاه‌طلبی یکی از صفات رذیله اخلاقی است که در برخی افراد بسیار تقویت می‌شود؛ در جریان اجرای نقشه‌های دشمنان از این ویژگی استفاده فراوانی می‌شود و علاوه بر این تبلیغات وسیع هم کاربرد فراوانی دارد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: پس از اینکه عناصر مورد نیاز دشمنان شناسایی و به کار گرفته شدند، زمینه‌های فساد و فتنه در جامعه ایجاد می‌شود که در شرایط کنونی رسانه‌ها به ویژه اینترنت و فضاهای مجازی بیشترین قابلیت را برای تخریب عوامل ثبات و فراهم کردن زمینه برای جذب جوانان دارند.

وی با بیان اینکه دشمنان 10 سال تلاش کردند تا در همه ابعاد شرایط را فراهم آورند، گفت: با این حال آنها منتظر بستری برای انفجار بودند و انتخابات ریاست جمهوری بهترین شرایط برای آنها بود به طوری که حتی پیش از آغاز شمارش آراء گفتند اگر ما برنده نشویم تقلب صورت گرفته است و این ادعا هم از سوی کسانی مطرح شد که یکی شخصیتی روحانی بود و دیگری 20 سال در سکوت به سر برده بود.

مصباح یزدی اضافه کرد: کمتر حادثه‌ای در عالم وجود داشته که اینقدر مقدمه‌چینی و پیچیدگی در آن وجود داشته باشد؛ دشمنان یقین داشتند که به موفقیت دست می‌یابند و اینجاست که نقش مردم و مدیریت رهبری مشخص می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری کوچکترین حرکت در راستای تضعیف ولایت فقیه را خیانت به اسلام و تیشه زدن به ریشه دین دانست و گفت: لازم است کسانی را هم که غافل هستند بیدار کنیم تا با حقایق آشنا شوند.

وی، بصیرت‌افزایی را به عنوان یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار داد و افزود: حماسه 9 دی به دلیل بصیرتی تحقق یافت که حاصل تلاش‌های امام خمینی(ره) و رهبری بود بنابراین باید هر روز نسبت به تقویت آن اقدام کنیم.

انتهای پیام/78004/ذ20/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول