به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان علیاصغر مهری عصر امروز در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه استان گلستان در حوادث رانندگی موتورسیکلت و مرگ در این حوزه رتبه اول کشور را دارد، اظهار داشت: تا پایان سال گذشته 184 هزار و 642 موتورسیکلت سابقه شمارهگذاری در استان گلستان دارد.
وی افزود: ارزیابی و برآورد ما این است که نزدیک به 20 هزار موتورسیکلت بدون اصالت و پلاک وجود دارد که مردم از آنها استفاده میکنند که این تخلف است و پلیس در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.
مهری متذکر شد: با این آمار اگر در نظر بگیریم که 200 هزار دستگاه موتورسیکلت در اختیار مردم در شهرهای استان قرار دارد در یک گزارش آماری به این نتیجه میرسیم که موتورسیکلت معادل 39 درصد وسایل نقلیه شمارهگذاریشده در استان گلستان است.
رئیس پلیس راهور استان گلستان تصریح کرد: این آمار ما را به این نتیجه میرساند که سرانه موتورسیکلت در استان گلستان 12 درصد است که این آمار بالایی است.
مهری اضافه کرد: طبق سوابق از ابتدای سال 1350 تا پایان شهریور سال 1392، 10 هزار و 700 جلد گواهینامه برای موتورسیکلت صادر یا تعویض شده است که اگر این آمار را به تعداد موتورسیکلتهای استان تقسیم کنیم به این نتیجه میرسیم که حدود 95 درصد موتورسیکلتسواران در استان گلستان فاقد گواهینامه هستند که این آمارها میتواند علتهای مهم تصادفهای موتورسیکلت در استان گلستان باشد.
فاصله نزدیک شهرها به یکدیگر مهمترین علت استفاده از موتورسیکلت است
رئیس پلیس راهور استان گلستان تصریح کرد: مطالب مذکور، با بررسیهایی که انجام شده به نوعی علل بالای اشتیاق به استفاده از موتورسیکلت و علل تصادفها در این حوزه است.
مهری ادامه داد: دو علتی که تمایل مردم استان را به استفاده از موتورسیکلت افزایش میدهد، فاصله نزدیک شهرها و روستاها به یکدیگر و دیگری هوای معتدل استان گلستان است و به همین خاطر کاربری موتورسیکلت در این منطقه تغییر پیدا کرده و این وسیله برای کار، تفریح، سفرهای بینشهری و برای حمل بار استفاده میشود.
رئیس پلیس راهور استان گلستان اظهار داشت: یکی از برنامههایی که به دنبال آن هستیم و تا به حال سعی کردیم راهکار اجرایی آن را پیدا کنیم این بود که سعی شده به سمت فرهنگسازی استفاده صحیح از موتورسیکلت حرکت کنیم.
مهری گفت: در این راستا چندسالی است که ادارهکل پایانههای استان گلستان در طرح مشترکی که با پلیس داشته است، با توجه به اینکه آسیبپذیرترین گروه مصدومان و کشتههای ما در حوزه ترافیکی استان گلستان موتورسواران هستند طرح ارتقای فرهنگ ایمنی موتورسواران را اجرایی کرده است.
وی افزود: در این همایش پس از برگزاری کلاسها و کارگاه آموزشی کلاه ایمنی رایگان به موتورسواران شرکتکننده اهدا میشود که استفاده از کلاه ایمنی و برگزاری این همایشها در چند سال گذشته تاثیر مستقیم در کاهش کشتههای موتورسواران داشته است.
مهری بیان کرد: با توجه به اینکه نزدیک به 18 شرکت بیمهگر فعال در استان گلستان داریم در یک طرح جدید موضوع هدیه کلاه ایمنی به موتورسواران از طریق شرکتهای بیمهگر مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: این نکته نیز قابل توجه است که بیشترین سود و ضرر در بخش تلفات موتورسواران متوجه شرکتهای بیمهگر میشود.
ماده 27 قانون اصلاح بیمه شخص ثالث در استان بومیسازی شود
رئیس پلیس راهور استان گلستان تصریح کرد: به همین دلیل از شرکتهای بیمهگر خواستهایم بر اساس ماده 27 اصلاح قانون بیمه شخص ثالث که این اجازه را به شرکتهای بیمهای داده است تا 20 درصد از سود عملیات بیمهای خود را به مرکز ارسال کنند تا صرف کاهش تصادفات بهویژه در سطح تصادف موتورسواران شود در استان گلستان در همین حوزه هزینه شود.
مهری گفت: با توجه به اینکه استان گلستان بیشترین معضل را در حوزه تصادف موتورسواران دارد به دنبال ساز و کار اجرایی هستیم که این 20 درصدی که شرکتهای بیمهگر در استان به مرکز میفرستند در خود استان گلستان برای اقدامات لازم برای کاهش کشتههای تصادف موتورسواران صرف شود.
وی تاکید کرد: در صورتی که شرکتهای بیمهگر این همراهی را داشته باشند و ساز و کار اجرایی این طرح به صورت مناسب تعیین شود و بتوانیم برای تمامی جامعه آماری موتورسواری در استان گلستان کلاه ایمنی تهیه کنیم بسیاری از کشتههای تصادف موتورسواران کاهش خواهد یافت.
مهری اظهار داشت: در خصوص ساز و کار اجرایی این طرح نیز مذاکراتی با آقای عیسی امامی نماینده مردم گرگان و آققلا انجام و آمادگی در این حوزه نیز اعلام شده است.
وی متذکر شد: درد و مشکل در استان گلستان پیدا شده و استان گلستان بر اساس آخرین آمار در حوزه کشتهشدگان موتورسواران رتبه نخست را دارد که باید نسخه این درد پیچیده شود.
رئیس پلیس راهور استان گلستان در پایان گفت: این 20 درصد سود شرکتهای بیمه به مرکز فرستاده میشود و آنها نیز در سطح وسیع از این سرمایه استفاده میکنند اما چرا باید این ظرفیت و سرمایه از استان گلستان خارج شود؟ این سوال از آنجایی مطرح میشود که تنها چند استان محدود همانند استان گلستان هستند که در حوزه تلفات جانی موتورسواران آمار بالایی را دارند.
انتهای پیام/83004/غ40