اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول نهاد کتابخانه‌های عمومی قروه:

3.5 درصد جمعیت قروه عضو کتابخانه هستند

مسئول نهاد کتابخانه‌های عمومی قروه گفت: در حال حاضر از 136 هزار نفر جمعیت شهرستان قروه، تنها 3.5 درصد عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

3.5 درصد جمعیت قروه عضو کتابخانه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، جواد عباسی شنبه‌شب در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان که در فرمانداری برگزار شد، گفت: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی در قروه 4 هزار و 850 نفر است که این میزان زیبنده این شهرستان نیست.

مسئول نهاد کتابخانه‌های عمومی قروه خاطرنشان کرد: تا پایان سال 1404 این میزان باید به 35 درصد جمعیت شهرستان برسد.

عباسی عنوان کرد: در حال حاضر پنج باب کتابخانه عمومی و یک باب مشارکتی در این شهرستان به مساحت 7 هزار و 735 مترمربع وجود دارد که با توجه به جمعیت 136 هزار نفری این شهرستان، سرانه فضای مطالعه برای هر نفر 5 صدم سانتی‌متر است.

وی افزود: 58 هزار و 591 جلد کتاب نیز در این کتابخانه‌ها، برای علاقه‌مندان به مطالعه وجود دارد که به تناسب جمعیت، هر 2 نفر از یک جلد کتاب بهره‌مند هستند.

این مسئول با اشاره به سند راهبردی افق 1404 گفت: بر اساس این سند، تا پایان چشم‌انداز مطرح شده، باید 35 درصد جمعیت ایران عضو کتابخانه‌های عمومی باشند و به ازای هر 100 نفر 8 متر فضای مطالعه وجود داشته باشد.

به گفته عباسی، این رقم در حال حاضر 8 متر برای هر 100 نفر است و برای هر 2 نفر یک جلد کتاب وجود دارد که بر مبنای این سند باید به 4 جلد کتاب برای هر نفر ارتقاء یابد.

مسئول نهاد کتابخانه‌های عمومی قروه ادامه داد: همچنین در راستای اجرایی شدن این سند، باید توجه به منابع غیر درسی در برنامه‌های آموزشی لحاظ شده و توجه به مطالعه مفید در امر اوقات فراغت ارتقاء یابد.

وی خواستار همکاری و تعامل بیشتر ادارات برای دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده در افق این سند شد.

عباسی در ادامه با بیان اینکه طرح به‌روزرسانی کتاب‌های مورد نیاز مخاطبان و اعضای کتابخانه‌های عمومی با اجرای طرح کتاب من اجرایی شده، ابراز داشت: تعامل همه‌جانبه برای تحقق نهضت مطالع مفید الزامی است.

این مسئول افزود: نهضت مطالعه مفید حرکتی در راستای سند چشم‌انداز 1404 است که بر اساس آن ادارات آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی، مراکز فرهنگی و کانون‌های تربیتی ملزم هستند تا با یاری نهاد کتابخانه‌های عمومی؛ فرهنگ مطالعه مفید، منابع مطالعاتی و فضای مطالعه به استانداردهای لازم برسد.

وی حمایت از کتابخانه‌های عمومی را در راستای توسعه فرهنگی ضروری توصیف کرد و افزود: کتابخانه‌های عمومی به عنوان نهادی غیردولتی نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی مردم و مسئولان است.

مسئول نهاد کتابخانه‌های عمومی قروه عنوان کرد: حمایت از نهادی که با هدف ارتقای بصیرت و آگاهی عمومی مردم فعالیت می‎کند دارای اجر اخروی و باقیات و صالحات است.

عباسی بیان داشت: تلاش می‌کنیم در آینده‌ای نزدیک انجمن خیرین کتابخانه‌ساز شهرستان را تاسیس و خیرین را به سوی این نهاد فرهنگی دعوت کنیم.

این مسئول گفت: کتاب و کتابخوانی از ارکان مهم در توسعه فرهنگی جوامع است و جامعه‌ای که در آن فرهنگ مطالعه نهادینه شده باشد زودتر به توسعه فراگیر دست پیدا می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با عنایت به نقش مهم خیرین در توسعه، بخش ویژه‌ای برای جلب خیرین به منظور حمایت از کتابخانه‌های عمومی ایجاد کرده است.

انتهای پیام/79009/ن30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول