اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کهگیلویه و بویراحمد

آمارهایی که در حوزه سلامت خط قرمزها را رد کردند/ متولیان چه برنامه‌ای دارند؟

در کهگیلویه و بویراحمد بسیاری از شاخص‌های سلامت که با یک برنامه‌ریزی ساده و با تمرکز بر اقدامات فرهنگ‌سازی قابل پیشگیری هستند، این روزها خط قرمزها را رد کردند و مسئولان متولی نیز فعلا به گزارش این آمارها بسنده می‌کنند.

آمارهایی که در حوزه سلامت خط قرمزها را رد کردند/ متولیان چه برنامه‌ای دارند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد آنقدر از محرومیت‌ها و نارسایی‌های زیرساختی‌اش شنیده است که دیگر رسانه‌ها نیز از بیان مکرر آنها ابا دارند ولی آنچه اشاره به آن می‌تواند زنگ خطری جدی برای مسئولان حوزه سلامت این استان باشد برخی محرومیت‌هایی است که با کارهای فرهنگ‌سازی و نرم‌افزاری به راحتی می‌توان آنها را برطرف کرد.

اگر از نبود راه مناسب و آزادراه و فرودگاه در کهگیلویه و بویراحمد سخنی رانده می‌شود، بلافاصله مسئولان بهانه نبود بودجه را تنگ آن می‌آورند ولی وقتی در این استان زنان باردار ما به راحتی جان خود را از دست می‌دهند، جامعه ما در حال پیر شدن است، در کوتاه قدی کودکان و سوء تغذیه آنان نگرانی جدی وجود دارد، سایه شوم مرگ‌های قلبی عروقی بر جامعه سایه افکنده، سن گرایش به مواد مخدر و قلیان پنج سال کاهش یافته و در بسیاری شاخص‌های سلامت زیر خط قرمز هستیم دیگر نمی‌توان بهانه بی‌پولی را سرپوشی بر مرگ انسان‌ها در جسم و روح قرار داد.

ادعای گزافی نیست اگر بگویم در استان کهگیلویه و بویراحمد تا حد زیادی لغت فرهنگ‌سازی و کار فرهنگی از ادبیات لفظی و رفتاری مسئولان رخت بسته است.

سخن از جنگ نرم و ظرفیت‌های رسانه‌ای تنها یک ژست مدیریتی برای مصاحبه کردن و حضور در جلوی دوربین‌ها و صدر اخبار خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها شده و در عمل هیچ اعتقادی به این موضوع وجود ندارد.

موضوع وقتی نگران کننده‌تر می‌شود که در حوزه سلامت نیز چنین رویکرد مذمومی بر سیاست‌های رسانه‌ای متولیان غالب شود.

* آمار نگران کننده زنان سیگاری و سقط جنین در کهگیلویه و بویراحمد

آمار نگران کننده سقط جنین، زنان سیگاری و مرگ مادران باردار در کهگیلویه و بویراحمد نیز بر همه این نگرانی‌ها افزوده است.

آمار شاخص‌های سلامت در کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد که در 9 ماه نخست سال جاری 91 مورد سقط جنین در این استان ثبت شده و 10 درصد زنان این استان سیگار و یا قلیان مصرف می‌کنند.

در نشست بررسی شاخص‌های سلامت در کهگیلویه و بویراحمد آمار نگران کننده‌ای برای نخستین‌بار در حوزه زنان، منتشر شد.

رضا چمن در این نشست با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد در بسیاری از شاخص‌های سلامت زیر خط قرمز است، از سیگاری و قلیانی بودن 6 تا 10 درصد بانوان این استان خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: متاسفانه سن گرایش به مواد مخدر در دهه اخیر چندین سال کاهش یافته است که این خود یک زنگ خطر جدی است.

وی با بیان اینکه استفاده از قلیان در کهگیلویه و بویراحمد روند رو به رشدی دارد، ادامه داد: تمایل زنان در این استان عشیره‌ای با بافت سنتی به مواد دخانی بسیار نگران کننده است.

*بهانه متولیان سلامت از بی‌توجهی به نقش فرهنگ‌سازی در سلامت

این آمار نگران کننده در حالی است که مدیران متولی حوزه سلامت در این استان یا اعتقادی به کارهای فرهنگی و رسانه‌ای در حوزه فرهنگ‌سازی ندارند و یا سیاست‌های انقباضی و نبود بودجه فرهنگی را بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت سنگین خود در این حوزه قرار می‌دهند.

برخی نگرش‌های غیر حرفه‌ای در میان مدیران و عدم آگاهی آنان به شیوه‌های مدیریت و نقش اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در جامعه موجب شده است در کهگیلویه و بویراحمد همواره شاهد برگشت اعتبارات فرهنگی و پژوهشی باشیم.

از سوی دیگر عدم آگاهی برخی مدیران این حوزه موجب شده تا هیچ تلاشی برای اختصاص و هزینه‌کرد بودجه‌های فرهنگی و تبلیغاتی صورت نگیرد.

تغییر مدیریت در دانشگاه علوم پزشکی فرصت مناسبی است تا این رویکرد در یکی از دستگاه‌های متولی حوزه سلامت به نحو موثری تغییر کند تا برای تغییر سیمای سلامت این استان در بسیاری از شاخص‌ها از قدرت رسانه‌ها و کارهای فرهنگی اقدام شود.

*مرگ مادران باردار در کهگیلویه و بویراحمد خط قرمز را رد کرد

آمارهای نگران کننده حوزه سلامت به همین موارد ختم نمی‌شود؛ متولی سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد، یکی دیگر از آمار خط قرمزی این استان را میزان مرگ و میر مادران باردار دانست و خبر داد: در سال جاری و تاکنون پنج مادر باردار در این استان جان خود را از دست دادند.

چمن با بیان اینکه مرگ یک مادر باردار بدترین خبر ممکن برای نظام سلامت است، تصریح کرد: سال گذشته نیز شش مادر باردار در بیمارستان‌های این استان جان خود را از دست دادند.

وی از وضعیت نامطلوب سواد زنان کهگیلویه و بویراحمدی نیز خبر داد و گفت: در این شاخص تنها یک استان در کشور، وضعیتی بدتر از کهگیلویه و بویراحمد دارد.

چمن خودکشی در میان زنان را نیز از دیگر شاخص‌هایی دانست که در کهگیلویه و بویراحمد برای رساندن آنها به یک وضعیت مطلوب باید تلاش شبانه‌روزی کرد.

* پزشکی قانونی از افزایش آمار سقط جنین می‌گوید

بررسی شاخص‌های سلامت در عدالت این استان البته آمار نگران کننده‌تری هم دارد.

کامروز امینی، مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد از ثبت 91 مورد سقط جنین در این استان، تنها در 9 ماهه نخست سال جاری خبر داد.

وی گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد به نسبت جمعیت، مقام نخست سقط جنین در کشور را دارا است و این آمار نگران کننده است.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تعداد سقط جنین سال جاری نسبت به سال گذشته 24 درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: در سال گذشته 73 مورد سقط جنین در این استان انجام شده است.

امینی، این آمار ثبت سقط جنین را مواردی دانست که به صورت قانونی برای آنها، مجوز صادر شده است.

* مرگ و میرهای مدرن و مسئولان بی‌خیال

از سوی دیگر کم تحرکی در استان کهگیلویه و بویراحمد در نسل سوم و چهارم انقلاب یک نگرانی عمده است و باید با کارهای فرهنگ‌سازی، اهمیت تحرک و فرهنگ تحرک و پیاده‌روی را در این استان نهادینه کنیم ولی گویا مسئولان اصلا در این فکر نیستند.

مرگ و میر در این استان البته به تبعیت از همه نقاط کشور مدرن شده است یعنی دیگر بیماری‌های واگیردار فلج اطفال قربانی نمی‌گیرند بلکه بیماری‌های قلبی و عروقی هر روز قربانیان خود را به کام مرگ می‌فرستد.

*فاصله حرف تا عمل متولی اصلی سلامت کهگیلویه و بویراحمد چقدر است؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این رابطه با ما هم عقیده است و می‌گوید: اگر همه شهر را هم بیمارستان و اورژانس کنیم سلامتی مردم حاصل نمی‌شود و راه سلامت مردم در تغییر رفتار آنها است.

چمن ادامه می‌دهد: راه تغییر رفتار مردم از کانال رسانه‌ها و اقدامات فرهنگی می‌گذرد و دانشگاه در این رابطه برنامه دارد.

آنچه در این بین و در کنار حرف‌های امیدبخش متولی سلامت مردم کهگیلویه و بویراحمد مهم است، این بوده که توپ این نارسایی‌ها در وهله نخست در میدان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج است و بدون شک از همین رسانه عملکرد دکتر چمن رصد خواهد شد تا دید در میان حرف و عمل او چقدر فاصله وجود دارد.

* سلامت مردم اهمال و کم‌کاری را بر نمی‌تابد

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تایید نگرانی‌های ذکر شده در برخی شاخص‌های سلامت بیان کرد: موضوع سلامت مردم، اهمال و کم‌کاری بر نمی‌تابد و مسئولان مربوطه به ویژه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج باید پای کار باشد.

فتاح محمدی افزود: در کم تحرکی، تغذیه کودکان و خانواده‌ها، خودکشی‌ها، بی‌سوادی، مرگ مادران باردار و استعمال مواد دخانی نگرانی‌های وجود دارد که باید از ظرفیت رسانه‌ها در کاهش این معضلات اجتماعی استفاده شود.

به هر حال آنچه که فارغ از هوشیاری و آگاهی مدیران حوزه سلامت در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، نگرانی‌هایی است که مردم این استان هر روز و هر ثانیه با آن دست به گریبانند.

باید گفت که رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و تیم همراهش در مدیریت نظام سلامت این استان، آزمون سختی را در پیش دارند که در دو جبهه سیستم درمانی و خدمات بیمارستانی به آنچه ادعا کردند جامه عمل بپوشاند و از سوی دیگر با نگاه علمی و زیربنایی به مشکلات سلامت جامعه، گام در راه پیشگیری از بیماری‌ها و آسیب‌های اجتماعی مرتبط با حوزه کاری‌اش نهد.

اگر چه سلامت افراد نباید به اشخاص و تغییر مدیران ارتباط مستقیم داشته باشد ولی خبرگزاری فارس امیدوار است که تغییر مدیریت در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بسیاری از نگرانی‌های این حوزه را برطرف کند و در یک نگاه حداقلی و شاید بدبینانه شاهد حفظ وضع موجود و بدتر نشدن آن باشیم.

------------------------

گزارش از: کریم بنام

------------------------

انتهای پیام/82005/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول